Ta mało popularna w naszym kraju i przez wielu zapomniana formuła wyścigów jest niezwykle emocjonującą odmianą motocyklowej rywalizacji. Postanowiliśmy w kilku zdaniach przybliżyć zasady i zapoznać z ogólnymi regułami.

Wyścig Endurance nie ma nic wspólnego z enduro, jak można by w pierwszej chwili wywnioskować z nazwy. Jest to formuła długodystansowego wyścigu zespołowego. Zwykle zespół liczy od 3- 5 zawodników. Według zasady każdy z zawodników w teamie musi wyjechać na tor i przejechać określoną, minimalną ilość okrążeń w trakcie trwania wyścigu.

Wyścig zaczyna się bardzo widowiskowym startem – tu dwie opcje: 1. bieg zawodników do motocykla, odpalenie i rozpoczęcie wyścigu lub 2. tzw. start lotny – zawodnicy z pierwszej zmiany jadą według wywalczonych miejsc w trakcie kwalifikacji za autem prowadzącym. Tuż przed linią startu auto zjeżdża do paddocku i w tym momencie wyścig zostaje rozpoczęty. Wygrywa zespół, który osiągnie największą liczbę okrążeń na torze w określonym czasie. Prawda, że ciekawsze i bardziej urozmaicone od standardowej formuły wyścigów?

W danym momencie na torze może znajdować się jeden zawodnik danego teamu. Team może mieć dwa lub więcej motocykli. Co określoną liczbę okrążeń następuje zmiana zawodnika. W trakcie wyścigu można dokonywać napraw pod warunkiem, że zawodnik dotrze wraz z motocyklem do punktu serwisowego.

Ze względu na złożoność zdarzeń, Wyścigi Endurance zwykle są pełne emocji, taktyki, strategii. To wszystko składa się na wyśmienite widowisko dla kibiców oraz niezapomniane wrażenia dla członków teamu.

Zawody wymagają profesjonalnego przygotowania kondycyjnego. Wyścigi Endurance na najwyższym poziomie to prawdziwa klasa królewska. W tym sezonie w pełnym cyklu Mistrzostw Świata Endurance planuje wystartować polski zespół LRP Poland, jako fabryczny zespół producenta opon Pirelli oraz producenta motocykli BMW. Tegoroczny wrześniowy start w kończącym sezon 2014, prestiżowym, 24-godzinnym wyścigu Mistrzostw Świata World Endurance 24h Le Mans we Francji był jedną z okazji do pokazania możliwości zespołu. Podczas 24-godzinnego wyścigu motocykliści LRP Poland nie tylko ustawili się na starcie jako jedyny zespół z Polski, ale też z dobrym wynikiem dojechali do mety. Odnieśli przy tym sukces nie tylko sportowy, ale także marketingowy i wizerunkowy. Start w Le Mans cieszył się zarówno ogromnym zainteresowaniem internautów, jak i mediów tradycyjnych, w tym licznych stacji radiowych.

W chwili obecnej pojawiła się także możliwość startu w wyścigach Endurance dla amatorów. Tego typu ”sportową zabawę„ organizuje Motorraid podczas swoich wyjazdów (więcej na stronie www.motorraid.pl). Świat Motocykli objął patronat medialny nad wyjazdami Motorraid.

Tekst: Tomasz Wilczyński / materiały prasowe

KOMENTARZE