Kolejny pierwszy września – dzieci z radością wracają do szkół, a dla nas, motocyklistów, zaczyna się jeden z najlepszych miesięcy w sezonie na bliższe i dłuższe wyjazdy. Upał zelżał, na drogach mniej turystów, a przyroda wchodzi w fazę złotej polskiej jesieni. Przy odrobinie szczęścia do pogody nic tylko jechać. I oczywiście czytać „Świat Motocykli”.

Premiera: Ducati Multistrada V4 Pikes Peak

Choć niestety motocykle nie biorą już udziału w „wyścigu do chmur”, to pamięć o wyczynach ich kierowców jest wciąż żywa. Jednym z modeli, który doskonale radził sobie na krętej trasie na Pikes Peak, jest Ducati Multistrada, bardzo nietypowy adventure. Nietypowy, bo diabelnie szybki i zorientowany głównie na szosę. Andrzej zabrał nową Multistradę V4 Pikes Peak na tor i wycisnął z niej, ile się dało. A dało się wiele!

Premiera: Yamaha XSR900

Nowa Yamaha XSR900 objawiła się najpierw na zdjęciach i zebrała srogie baty. Wygląd nowego wcielenia tej maszyny w stylu neo heritage nie wzbudził entuzjazmu internautów, ale to nie on okazuje się tu najważniejszy. XSR900 po prostu doskonale jeździ i powoduje eksplozję endorfin. Smok najpierw poleciał na zagraniczne testy tego modelu, a następnie, już w Polsce, porównał go ze swoją XJR1300. Wynik starcia z kultowym modelem nie jest oczywisty.

Premiera: Zontes 310M

Marka Zontes konsekwentnie buduje wizerunek „ekskluzywnego Made in China” i robi to z sukcesem. Po serii małolitrażowych motocykli przyszedł czas na wejście w segment skuterów, i to od razu do klasy 300 ccm. Zontes 310M zaskakuje świetnym wykonaniem, bogatym wyposażeniem i ceną wyraźnie przebijającą wszystkie oferty „markowej” konkurencji. Szykuje się hit?

Strefa bez prawka: Aprilia SR GT 125

Oto kolejna odsłona mody na skutery z lekkim zabarwieniem terenowym. Tym razem w klasie 125 ccm do gry weszła Aprilia. Miejsko-wiejski model SR GT 125 wygląda dziarsko, czym mocno nawiązuje do sportowych modeli tej firmy. Czy idą za tym wykonanie, prowadzenie i walory użytkowe na co dzień? Sprawdzał to nasz niezawodny Lech.

Oldtimer: Indian Big Chief

Wielkich Wodzów było kilku, ale tylko jeden właściwy. Lech przybliża historię Indianów Big Chief, która bywała momentami bardzo zagmatwana. Opowieść ilustrują zdjęcia przepięknego egzemplarza odrestaurowanego przez specjalistę od maszyn tej marki, Krzysztofa Pedryca. 

Historia motocykli wg Lecha: Pierwsze wyścigi

Daj człowiekowi cokolwiek, co się porusza, to zaraz zacznie się ścigać. Tak było, jest i, miejmy nadzieję, będzie. Kiedy tylko na drogach pojawiły się pierwsze motocykle, zaczęły się pierwsze wyścigi. Najpierw spontaniczne, następnie coraz lepiej zorganizowane. Początek XX wieku to czas rozkwitu motorsportu i początek jego drogi do kształtu, który znamy dzisiaj. 

Motolegendy: BMW K 1

Ten motocykl nie był najszybszy na świecie, ale nagromadzeniem najnowszych dostępnych wtedy technologi na pokładzie bił na głowę całą konkurencję. Podobnie swoją stylistyką, z którą bardzo mocno połączona była doskonała aerodynamika. BMW K 1 nie trafiło w swoje czasy i nie odniosło rynkowego sukcesu. Natomiast niewątpliwie położyło fundament pod niesamowity rozkwit segmentu dużych sportowych turystyków, który zaczął się już kilka lat później. Z wielu rozwiązań zastosowanych po raz pierwszy w BMW K 1 korzystamy do dziś, a sam motocykl jest bardzo pożądanym – i drogim – youngtimerem.

Custom: 3 x BMW R 18

Żeby smacznie przerobić tak wielki i charakterystyczny motocykl, jakim jest BMW R 18, trzeba nie lada wizji i talentu. Oto trzy przykłady maszyn, które śmiało można nazwać customowym sukcesem. Wśród nich znalazł się jeden motocykl z Polski – Liberty z warsztatu Nine Hills Motorcycles, zwycięzca tegorocznego konkursu BMW Custom Contest.

Używki: Suzuki GSX-R 1000

Suzuki GSX-R 1000, jedna z niewątpliwych ikon klasy superbike, właśnie znika z rynku. Tak smutno poukładały się światowe trendy. A przecież jeszcze nie tak dawno litrowy sport ze stajni Suzuki był obiektem pożądania milionów motocyklistów. Paweł przyjrzał się kilku generacjom tego modelu, które różniły się pewnymi rozwiązaniami, ale zawsze łączyły je wysoka jakość, bezawaryjność, świetne prowadzenie i doskonałe osiągi. Kupujcie gixery, póki jeszcze można znaleźć dobre egzemplarze. One już raczej nie wrócą…

Jak to działa: Zmienne fazy rozrządu

Konstruktorzy silników spalinowych niemal od zawsze zastanawiali się, jak ukształtować ich charakterystykę, by w każdym zakresie obrotów można było pełnymi garściami czerpać z ich osiągów. W latach 80. XX wieku pojawiła się idea zmiennych faz rozrządu. O historii i rodzajach tego rozwiązania, a także jego zastosowaniu w silnikach motocyklowych opowiada w swoim artykule Tomek.

Sport: Roadbook

Rajd Dakar, setki kilometrów pustyni, gdzie wszystko wygląda tak samo i zlewa się w jedną piaskową całość… Wielu z nas patrząc na pędzących zawodników zastanawiało się, skąd ci ludzie wiedzą, gdzie jechać? Odpowiedzią jest roadbook, czyli rajdowa nawigacja. Różni się znacznie od Map Google i innych aplikacji używanych przez kierowców na co dzień, wymaga treningu i zapamiętania szeregu symboli. Za to daje niesamowitą przyjemność i satysfakcję z jazdy po opisanych nią trasach. Co ważne, jazda na roadbooku nie jest zarezerwowana dla profesjonalnych sportowców. W Polsce organizowanych jest wiele imprez amatorskich, na których obowiązuje ten typ nawigacji. Spróbujcie koniecznie, to wciąga!

Dookoła komina: Lubelszczyzna i Roztocze

Kolejna trasa wzdłuż polskiej rzeki i kolejna seria pozytywnych zaskoczeń. Tym razem niezwykle kręty i piękny Wieprz, w całości płynący przez teren województwa lubelskiego. Od „militarnego” Dęblina po urokliwe Roztocze – jadąc tą trasą i omijając duże miasta spędzicie naprawdę udany weekend w siodle. A jeśli będziecie chcieli skorzystać z wszystkich dostępnych po drodze atrakcji, to i tydzień może nie wystarczyć…

Za horyzont: Motul Europa Tour 2022 – Nordkapp

Kolejna edycja znanego i lubianego konkursu marki Motul miała swój finał w postaci motocyklowej wyprawy na Nordkapp. Zwycięzcom towarzyszyli dziennikarze, wśród których był nasz Lech. Swoje wrażenia, bogato ilustrowane pięknymi zdjęciami, opisał w dziale „Za horyzont”. Nie zabrakło również bardzo praktycznych porad dla tych, którzy dopiero planują podróż do północnej Skandynawii. A przygotować się trzeba solidnie!

Po więcej zapraszamy do najnowszego, wrześniowego wydania naszego magazynu, które kupicie m.in. w:

Zamówienie prenumeraty: sklep.swiatmotocykli.pl

KOMENTARZE