fbpx
A password will be e-mailed to you.

Zupełnie nowy model Vespy Primavera nawiązuje nie tylko nazwą do kultowego skutera z 1968 r.

To był rok wielkich przemian, kiedy w krajach Zachodu do głosu doszło młode pokolenie i w burzliwych demonstracjach zażądało wolności i zaczęło kształtować świat według swoich wyobrażeń. I wtedy właśnie w 1968 r. pojawiła się Vespa Primavera. Zwinna i zgrabna stała się jednym z ulubionych modeli w całej historii Vespy.


REKLAMA

Dziś Primavera (wiosna) wraca jako zupełnie nowy model. Znów młoda, pełna nowoczesnych rozwiązań, zwinna i dynamiczna, a jednocześnie przyjazna środowisku. Znów chce stać się kultowym modelem drugiego dziesięciolecia XXI wieku.

Nowa Vespa Primavera wykorzystuje elementy stylu i techniczne rozwiązania Vespy 946, najbardziej zaawansowanego skutera tej marki. Z drugiej strony zaś nawiązuje do tradycyjnego stylu pierwszych modeli. Przy projektowaniu dużą wagę przywiązywano do wygody. Np. podłoga jest teraz węższa, co w połączeniu ze stosunkowo niskim siedziskiem sprawia, że nawet niscy skuterzyści nie będą mieli problemu z oparciem stóp na gruncie podczas postoju.

Nie ma co się rozpisywać o estetycznych walorach nowego projektu – doskonale widać je na zdjęciach. Pomówmy zatem o tym, czego tak dokładnie nie widać. Vespa kontynuuje tradycję samonośnego nadwozia z tłoczonej i spawanej stalowej blachy. Producent zapewnia, że udało mu się uzyskać znacznie lepszą niż we wcześniejszych modelach sztywność, mimo że skuter nie zyskał na wadze. Nowe umiejscowienie akumulatora pozwoliło powiększyć schowk pod kanapą do 16,6 litra (z 14,3 l w poprzednich modelach), ułatwiło również dostęp do silnika.

Nowy sposób montowania jednostki napędowej przyczynił się do zredukowania wibracji. Przeprojektowano również klasyczne dla Vespy jednostronne zawieszenie.


REKLAMA



REKLAMA


Vespa Primavera będzie produkowana zarówno w wersji motocyklowej z silnikami o pojemności 125 i 150 ccm, jak również motorowerowej – z silnikami 50 ccm dwu- i czterosuwowym. Większe silniki to jednocylindrowe, 4-suwowe, chłodzone powietrzem jednostki z trzema zaworami (dwa ssące i jeden wydechowy). Według zapewnień producenta są to jedne z najnowocześniejszych silników skuterowych, o niskim zużyciu paliwa (1,56 l/100 km przy średniej prędkości 50 km/h)i niskiej emisji szkodliwych substancji. Serwis silników przewidziano co 10 tys. km.

Czterosuwowy silnik 50 ccm jest znów jednym z najmocniejszych w tej klasie, rozwija moc maksymalną 4,35 KM.

KOMENTARZE


REKLAMA