Tuż przed rozpoczęciem długiego weekendu oddajemy do Waszych rąk szósty w tym roku numer „Świata Motocykli”. W czerwcowym wydaniu szczególnie polecamy premierowe testy Yamahy Tracer 9 GT+ oraz KTM-a 890 SMT, konfrontację Hondy CMX 500 Rebel z Benelli 502C, czy też sprawdzian Kayo T4. Coś dla siebie znajdą jak zwykle fani historii, techniki, customów oraz turystyki. Z ogromną przyjemnością zachęcamy też Was do zabrania ze sobą naszego magazynu na motocyklowy (i nie tylko) wyjazd – w końcu sezon trwa w najlepsze. Miłej lektury!

Premiera: Yamaha Tracer 9 GT+

Studium rozwoju nastolatka, zwane okresem tożsamości lustrzanej, charakteryzuje się nabyciem cech grupy ze swojego otoczenia. Może to być zgubne, gdy młody osobnik wybierze wzorce złe. Z drugiej strony, gdy otoczenie jest pozytywne, stanowi to szansę na rozwój. Kluczem może być to, że Yamaha nastolatkiem nie jest.

Premiera: KTM 890 SMT

Niektóre motocykle zachęcają do niegrzecznej zabawy. Andrzej przyznaje, że ich unika, ale jednocześnie chętnie na nie wsiada. Wmawia sobie, że tym razem będzie jeździł spokojniej, ale rzadko mu to wychodzi… Tak, oszukuje sam siebie, a w zdemaskowaniu tego oszustwa pomógł ostatnio nowy SMT. 

Konfrontacja: Benelli 502C i Honda CMX 500 Rebel

Co zrobić, gdy chciałbyś być „dużym motocyklistą” i jeździć Ducati albo Harleyem, ale nie masz kasy, a na dodatek ogranicza cię prawo jazdy kategorii A2? Czy marzenia muszą poczekać? Okazuje się, że absolutnie nie! Można w końcu kupić jeden ze wspomnianych motocykli, pod warunkiem, że będzie pochodził z fabryki Benelli albo Hondy.

Strefa bez prawka: Horwin CR 6

Dosyć powoli, ale konsekwentnie pojazdy elektryczne stają się w Polsce coraz częściej używanym środkiem transportu. Poczynając od autobusów, przez samochody, kończąc na motocyklach i powszechnie stosowanych hulajnogach.

Sprawdzian: Kayo T4 – test długodystansowy

Czy za 11 000 zł… znaczy już za 14 2000 zł można kupić „wyczynowy” sprzęt, na którym amatorzy i bardziej zaawansowani zawodnicy będą mogli się dobrze i niedrogo bawić? Eliasz sprawdzał to przez ostatnie trzy lata, próbując zajechać Kayo T4! Czas sprawdzić, czy mu się to udało.

Historia motocykli według Lecha: Kluby 1% MC – geneza

Historia motocyklizmu to nie tylko rozwój konstrukcji. Przede wszystkim tworzą ją ludzie. Lech ze zdziwieniem zauważył, że w tym cyklu zabrakło tego zasadniczego komponentu. Nadrabiamy zatem szybko zaległości!

Motolegendy: Ducati Superleggera

Ducati lubi zaskakiwać motocyklami będącymi pokazem technologicznych możliwości firmy. Pierwszym takim okazem było kultowe Desmosedici RR – maszyna żywcem przeniesiona z MotoGP. Superleggera ma za to pokazać potencjał przy konstruowaniu maszyn klasy Superbike. Wysiłki inżynierów nie poszły jednak w stronę osiągnięcia maksymalnej mocy, lecz minimalnej masy. Stąd też nazwa modelu, która w wolnym tłumaczeniu oznacza „superlekki”.

Custom: BMW R 18 „Grüner Blitz” – 911 MX Factory & XTR Pepo

„Ludzie pytają, kim jest rockandrollowiec. Mówię, że nie chodzi o koncerty, koks i kroplówki. Chodzi o coś więcej. Każdemu marzy się dobre życie. Niektórym – forsa. Niektórym – dragi. Niektórym – seks, prestiż, albo sława. Rockandrollowiec jest inny. DLaczego? Prawdziwy rockandrollowiec chce mieć k***a wszystko!”

Używki: Ducati 1199 / 1299 Panigale

Wprowadzając w 2012 roku model 1199 Panigale, Ducati pokazało, że wydajność i osiągi są ważniejsze, niż przywiązanie do konkretnych rozwiązań konstrukcyjnych. Z typowych cech motocyklu z Bolonii pozostał tylko układ V-twin, błędnie nazywany L-twinem oraz desmodromiczny napęd zaworów. Reszta była całkowicie nowa. Można powiedzieć, że tym modelem Ducati uratowało klasę superbike nie tylko w ramach swojej firmy, ale również globalnie. 

Jak to działa: Wtrysk paliwa (cz. 1 – podstawy)

Wtrysk paliwa w masowo produkowanym motocyklu po raz pierwszy pojawił się już w 1980 roku. Musiało jednak minąć dobre 30 lat, by rozwiązanie to całkowicie wyparło gaźnik. Z jednej strony przyczyniły się do tego kwestie związane z ekologią, z drugiej zaś inżynierowie zobaczyli, że rozwiązanie to nie jest bardzo skomplikowane. Postęp w rozwoju elektroniki dał niesamowite szanse, zarówno w kwestiach czystości spalin, jak i wykorzystania potencjału silnika. W pierwszej części poświęconej wtryskowi paliwa poznamy najprostsze konstrukcje, które dzisiaj spotkamy głównie w niewielkich motocyklach czy skuterach.

Sport: Pit bike

Tanie ściganie? A może po prostu rekreacyjna zajawka? W obu przypadkach odpowiedź jest jedna: pit bike. Minimotocykle szturmem zdobywają polskie tory i podwórka. Nie musisz mieć prawa jazdy, a budżet na tę pasję jest nawet kilkukrotnie i niższy niż w przypadku dużych sprzętów. Na czym polega fenomen pit bike? Czym w zasadzie są i czy warto zawrzeć z nimi pakt?

Dookoła komina: Na zachód od Warszawy

Tym razem pretekstem Lecha do wycieczki było otwarcie sezonu BMW Klub Motocykle Polska. Mimo że właściciele tych w większości turystycznych maszyn lubią jeździć daleko i długo, tym razem pętelka będzie skromniejsza – całość trasy nie przekroczy 300 km. W sam raz na jeden dzień. 

Za horyzont: Maroko

Każdy z nas marzy o egzotycznej wyprawie motocyklowej. W naszym bezpośrednim zasięgu jest Afryka, a Maroko jest przyjazne motocyklistom. Jak jednak ugryźć tę wyprawę od strony technicznej? Łukasz Dziedzina-Zulak spieszy z poradnikiem!

Po więcej zapraszamy do najnowszego wydania magazynu.
Do kupienia m.in. w:

Zamówienie prenumeraty: sklep.swiatmotocykli.pl

KOMENTARZE