Sukces w prostocie, czyli Sportster po nowemu Tajemnicą sukcesu bardzo często jest prostota. Tak jest też w tym przypadku. Modyfikacje motocykla bazowego – seryjnego XL 883 R – nie są drastyczne, ale w bardzo dobrym guście. Motocykl prezentuje się, brzmi i jeździ tak, jak powinien to robić szanujący się cafe racer. Efekt osiągnięto przez zmianę […]

Sukces w prostocie, czyli Sportster po nowemu

'Tricolori' Sportster

Tajemnicą sukcesu bardzo często jest prostota. Tak jest też w tym przypadku. Modyfikacje motocykla bazowego – seryjnego XL 883 R – nie są drastyczne, ale w bardzo dobrym guście. Motocykl prezentuje się, brzmi i jeździ tak, jak powinien to robić szanujący się cafe racer.

'Tricolori' Sportster

Efekt osiągnięto przez zmianę pozycji kierowcy, a co za tym idzie również linii motocykla. Zacznijmy jednak od sedna sprawy, czyli silnika. Jego wnętrzności pozostawiono bez zmian, co pozwoli kolejnemu właścicielowi darkowego kafiaka sięgnąć po rezerwy mocy tkwiące w silniku Harleya. A są one naprawdę duże.

Modyfikacjom nie oparły się peryferia jednostki napędowej. Oryginalny układ wydechowy powędrował na półkę, a jego miejsce zajął nowy, skomponowany z owiniętych bandażem termoizolacyjnym kolektorów polskiej firmy MG MotorSport i słoweńskich tłumików Akrapovič. Efekt tej zmiany jest wręcz piorunujący. Dzięki krótkim tytanowym tłumikom Sportster brzmi jak Zeus Gromowładny. Jego dźwięk to niebiańska muzyka dla motocyklisty i piekielny hałas dla otoczenia, czyli takie akustyczne dwa w jednym. By silnik z nowym wydechem lepiej „oddychał”, zmodyfikowano obudowę filtra powietrza.

harley-Davidson – sportowy patent

'Tricolori' Sportster

Przekształcenie Sportstera w klasyczną wyścigówkę wymagało zmiany kierownicy, podnóżków i tylnej części motocykla. Płaskie sportowe siodełko i zgrabny zadupek pochodzą z oferty firmy Saddelmann. Wyścigowe clipony i frezowany korek wlewu paliwa znajdziecie w katalogu znanej firmy Roland Sands Design. Nie od rzeczy jest w tym miejscu wspomnieć, że słynny amerykański projektant, zanim zaczął parać się customizingiem, spędził parę lat w siodle motocykla wyścigowego. Nie dziwi więc, że customowe kreacje wychodzące spod jego ręki nie tylko świetnie wyglądają, ale równie dobrze jeżdżą.

'Tricolori' Sportster

Przy zajmowaniu miejsca za sterami darkowego Sportstera nie sposób nie zwrócić uwagi na pięknie frezowany wspornik reflektora. Pochodzi on z firmy Joker Machine. Fajnym akcentem jest również aluminiowy pas usztywniający mocowanie zbiornika paliwa. Wykonała go firma ACH-Motors z Janowic.

Wielu ludzi, przerabiając Sportstery na cafe racera, pozostawia podnóżki na swym miejscu. Przez to pozycja za kierownicą jest daleka od optymalnej. W tym projekcie ustrzeżono się tego błędu: podnóżki wraz z dźwigniami zostały zamontowane w miejscu bardziej dla wyścigówki odpowiednim, czyli z tyłu. To patent amerykańskiej firmy Storz.

Motocyklu z fascynacji lotnictwem

'Tricolori' Sportster

Finałem wieńczącym dzieło jest jak zwykle lakierowanie. Elementy karoseryjne Harleya łudząco przypominają kadłub bojowego odrzutowca, który ma już za sobą lata służby, o czym świadczą widoczne gdzieniegdzie ślady „korozji” wychodzące spod poszycia. W malowaniu tym oddano niespełnioną fascynację Darka lotnictwem.

'Tricolori' Sportster

Symbole widoczne na motocyklu, to znaki rozpoznawcze słynnego akrobacyjnego zespołu Włoskich Sił Powietrznych Frecce Tricolori. Zespół lata obecnie na odrzutowcach Aermacchi MB 339. Wbrew pozorom fakt ten ma wiele wspólnego z motocyklizmem i z historią Harleya. Otóż włoska firma Aermacchi produkowała samoloty już przed pierwszą wojną światową. Po drugiej, wykorzystując koniunkturę na rynku, Aermacchi rozpoczęło produkcję motocykli i wypuściło bardzo udane konstrukcje lekkich motocykli. W 1960 roku Firma stała się własnością Harleya-Davidsona, dzięki czemu amerykański producent mógł rozszerzyć swą ofertę o konkurencyjne maszyny mniejszych pojemności. Do 1978 roku włoskie motocykle o pojemnościach 50, 125, 250 i 350 ccm sprzedawano pod marką AMF Harley-Davidson. W 1978 roku Harley odsprzedał Aermacchi włoskiemu przedsiębiorstwu Cagiva.

Tak zaczęła się historia włoskiego motocyklowego potentata, a pierwsze modele Cagiva były identyczne, jak te sprzedawane wcześniej pod marką AMF Harley-Davidson. I pomyśleć, że nie opowiedziałbym Wam tej zawiłej historii, gdyby Darek nie wpadł na pomysł lotniczego malowania swojego motocykla…

'Tricolori' Sportster

Dane techniczne

'Tricolori' Sportster

Metryczka

Hary Tricolori

Właściciel: Darek

Projekt: Darek/Potrek/Arrow

Wykonanie: Arrow Team

Czas budowy: 3 miesiące

Silnik

Typ: H-D XL 883, czterosuwowy, chłodzony powietrzem

Układ: dwucylindrowy, widlasty

Pojemność skokowa: 883 ccm

Zapłon: fabryczny HD

Zasilanie: elektronicznie sterowany wtrysk paliwa

Filtr powietrza: H-D/Arrow

Wydechy: MG MotorSport/ Akrapovič

Przeniesienie napędu:

Silnik-sprzęgło: przełożenie wstępne łańcuchem

Sprzęgło: wielotarczowe mokre

Skrzynia biegów: 5-biegowa H-D

Napęd tylnego koła: pasem zębatym

Podwozie

Rama: podwójna, stalowa HD XL

Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy HD

Podnóżki i dźwignie: Storz

Błotnik przedni: na półce w garażu

Błotnik tylny: na półce w garażu

Zbiornik paliwa: H-D

Zbiornik oleju: HD

Koło przednie: H-D

Koło tylne: H-D

Hamulce: tarczowe HD XL

Wyposażenie i osprzęt

Kierownica: RSD

Osprzęt kierownicy: H-D

Manetki: H-D

Reflektor: HD

Lampa tylna: RSD

Lusterka: pojedyńcze Joker Machine

Siodło: Saddelmann

Instalacja elektryczna: HD

lakierowanie: AUTO SYSTEM LACK z Zabrza

Airbrush: Fanatyk Studio z Zabrza

 

'Tricolori' Sportster

KOMENTARZE