fbpx
A password will be e-mailed to you.
Mam fun z jazdy na motocyklu, ale nie muszę pokonywać nie wiadomo jak długich tras. Zdecydowanie bardziej kręci mnie przerabianie motocykli i budowa customów – twierdzi Wojtek Przeginiak, twórca ?Czarnej Perły?.

Wojtek, jak wielu z nas, rozpoczynał swą motocyklową przygodę we wczesnej młodości, a jego pierwszymi sprzętami były pospolite Wueski i czeskie Jawy. Ciągnęło go jednak do chopperów, więc przerabiał demoludowe dwusuwy na obraz i podobieństwo niedościgłego wówczas amerykańskiego wzorca. Już wtedy efekty jego pracy budziły uznanie. Po paru latach, kiedy stać go już było na bardziej konkretne sprzęty, w jego motocyklowej karierze nastąpił okres japoński. Upodobał sobie cruisery Yamahy. Przez jego ręce przeszły kolejno Drag Star 650, 1100 i Road Star 1700. Motocykle były zacne, ale w końcu Wojtka znudziło, że są seryjne. Zapragnął zbudować sobie konkretnego customa.


REKLAMA

Według założeń projektu motocykl miał być długi i niski, z szerokim tyłem. Mówiąc w skrócie dragstyle. Dodatkowo Wojtek chciał nadać swej maszynie lekko oldschoolowy charakter, a poza tym serce maszyny miało pochodzić z ojczyzny chopperów. No i na koniec jeszcze jedno istotne założenie. Realizacja customowego projektu w żadnym razie nie powinna zrujnować domowego budżetu. Wykorzystano więc sporo elementów z Yamahy Drag Star 650. Z tego motocykla pochodzi przednie zawieszenie wraz z kołem i hamulcem oraz błotnikiem. Yamahowskie są również klamki na kierownicy. Jako źródło napędu posłużył silnik Sportstera 1200 z 2003 roku.

Głównym elementem decydującym o linii motocykla jest oczywiście rama. To ona właśnie jest tym, co jako pierwsze rzuca się w oczy, gdy patrzymy na motocykl Wojtka. Projekt ramy Wojtek opracował wspólnie z Darkiem Gargasem, który ma duże doświadczenie w budowie customów i produkcji ram. Kiedy wszystkie szczegóły zostały dokładnie uzgodnione, Darek wziął się za gięcie, cięcie i spawanie. Efektem tego znęcania się nad stalowymi rurami jest bardzo zgrabna sztywna rama o intrygujących kształtach. Przednie belki ramy oraz jej górna część ciągną się łagodnymi łukami w górę i ku przodowi, tworząc coś na kształt tak zwanej „gęsiej szyi”, tyle tylko, że w przeciwieństwie do japońskich ram z „gęsią szyją” ta wykonana przez Darka pnie się delikatnie ku górze. Dla kontrastu część pod siodłowa jest bardzo mocno obniżona. Wszystko razem prezentuje się doskonale i sprawia, że „Czarna Perła” robi wrażenie.

By przednie zawieszenie pasowało do sylwetki motocykla, trzeba było nieco wydłużyć lagi widelca. Szesnastocalowa obręcz tylnego koła pochodzi z USA. Jest ona za pomocą szprych połączona z piastą od Sportstera. Tylna opona ma szerokość 240 mm. Nie jest to wprawdzie wielkość rekordowa, ale w tak „drobnym” motocyklu napędzanym silnikiem Sportstera prezentuje się wystarczająco godnie. Zastosowanie szerokiego koła wymusiło lekkie przesunięcie silnika względem osi podłużnej pojazdu oraz zastosowanie zębatki zdawczej z 27-milimetrowym odsadzeniem. Zbiornik paliwa również zapożyczono od „małego Harleya”, natomiast zbiornik oleju w formie kuli jest dziełem Wojtka, podobnie jak aluminiowe korki obu zbiorników, wywołujące nieodparte skojarzenia z hot rodami. Układ wydechowy 2 w 1 zakończony kominem o pokaźnej średnicy to również efekt pracy Wojtka, natomiast szeroka kierownica powstała w warsztacie Darka Gargasa. Gustowne staroświeckie, obszyte skórą siodło było kiedyś częścią składową popularnej eshaelki. Przednia lampa oraz cała pedaleria to elementy z customowych katalogów, zaś tylna lampa to dla odmiany efekt poszukiwań na moto bazarach.

Po spasowaniu wszystkich elementów motocykla w całość i sprawdzeniu, że wszystkie mechanizmy funkcjonują bez zarzutu przyszedł czas na mozolne przygotowanie maszyny pod lakier. Wojtek zajął się starannym oszlifowaniem wszystkich spawów, po czym rama trafiła do malowania proszkowego. Oczywiście w jedynie słusznym czarnym kolorze. Czarne są również obręcze kół. Malowaniem elementów karoseryjnych według projektu Wojtka zajął się Darek Gargas. Czarny mat z białymi akcentami prezentuje się wybornie. Po ponad półtora roku pracy właściciel motocykla mógł wreszcie poczuć wiatr we włosach, zasiadając w siodle swej maszyny. Motocykl prowadzi się doskonale i mimo sztywnej ramy jeździ się na nim dość wygodnie.

Jak znam życie, maszyna dość szybko zmieni właściciela, a Wojtek zajmie się realizacją kolejnego projektu. Jeśli chodzi o mnie już mnie ręce świerzbią, żeby sfotografować to dzieło.

Dane techniczne

Czarna perła

Silnik
Typ:     H-D XL 1200, czterosuwowy, chłodzony powietrzemUkład:     dwucylindrowy, widlastyPojemność skokowa:     1199 ccmZasilanie:     gaźnik KeihinFiltr powietrza:     oryginalnyWydechy:     Wojtek Przeginiak

Przeniesienie napędu
Silnik-sprzęgło:     przełożenie wstępne łańcuchemSprzęgło:     wielotarczowe mokreSkrzynia biegów:     5-biegowa H-DNapęd tylnego koła:     łańcuchem
Podwozie
Rama:     podwójna, stalowa ze sztywnym tyłem – Darek GargasZawieszenie przednie:     widelec teleskopowy z Yamahy Drag Star 650 z przedłużonymi lagamiPodnóżki i dźwignie:     aftermarketBłotnik przedni:     Yamaha Drag Star 650Błotnik tylny:     Darek GargasZbiornik paliwa:     H-D SportsterZbiornik oleju:     Wojtek PrzeginiakKoło przednie:     Yamaha Drag Star 650 – opona 110-19Koło tylne:     import z USA – opona 240-16Hamulce:     tarczowe


REKLAMA



REKLAMA


Wyposażenie i osprzęt
Kierownica:     Darek GargasOsprzęt kierownicy:     Yamaha/aftermarketManetki:     MotoBazarReflektor:     AftermarketLampa tylna:     MotoBazarLusterko:     YamahaSiodło:     SHL

Tekst i zdjęcia Lech Wangin

ZOBACZ TAKŻE:

Urko Fighter 3

Silk

Motocykle – ogłoszenia

KOMENTARZE

REKLAMA