Niezbyt często się zdarza, aby projektanci i konstruktorzy równomiernie zadbali o własności jezdne i formę pojazdu. Tak też jest w przypadku Speedfighta 4, chociaż wygląd to oczywiście kwestia gustu.

Biorąc Speedfighta do testu, nie byłem zauroczony jego wyglądem. Projektanci zajmujący się wzornictwem nie postawili tym razem na żadne „upiększacze” czy wodotryski. Absolutny brak jakichkolwiek zbędnych elementów, bajeranckich gadżetów i wyjątkowo oszczędna w formie linia nadwozia niespecjalnie zachęcała do kontemplowania wyglądu. Sytuacja zmieniła się diametralnie, gdy tylko pokonałem tym skuterem pierwszych kilkaset metrów.

Wyposażenie i osiągi

To była totalna dominacja treści nad formą, bo Peugeot okazał się dynamiczny, z niemal sportowymi, twardawymi zawieszeniami, nisko położonym środkiem ciężkości i bardzo wydajnym układem hamulcowym.

Totalna dominacja treści | Peugeot Speedfight 125

Speedfight po prostu aż rwał się do dziarskiego „latania” po miejskich zakrętach. Wtedy zrozumiałem: ten Peugeot nie jest stworzony do „wyglądania”, tylko do totalnego śmigania.

Dowodem na to może być choćby sprytnie ukryte mocowanie do chwytu telefonu (lub GPS-a) i oczywiście gniazdo USB. Pod minimalistycznym zespołem wskaźników znajduje się niewielka klapka, a pod nią wzmiankowane urządzenie. Chyba jedynie dla zachowania czystości formy Peugeot nie eksponuje tego miłego udogodnienia.

Prędkość i zużycie paliwa

Wróćmy jednak do jazdy. Prędkość maksymalna jest całkiem przyzwoita, bo pode mną skuter osiągał (w tunelu aerodynamicznym Trasy Toruńskiej i z górki) 114 km/h. I zrobił to w bardzo przyzwoitym stylu.

miejsce na kask

W dodatku przed pokonanie pierwszej setki kilometrów myślałem, że Speedfight w ogóle nie zużywa paliwa! Przy stylu jazdy najbardziej dynamicznym z możliwych, z niemal kwintalem balastu na siedzeniu, nie chciał spalać znacząco ponad 2 l/100 km. To rzeczywiście fantastyczny wynik, nawet jak na klasę skuterów 125 ccm.

Dojrzały typ!

Dodatkową, trochę niespodziewaną zaletą jest zupełnie wystarczająca przestrzeń na postawienie stóp. Wydawać by się mogło, że Speedfight przy niezbyt wybujałych gabarytach może być zbyt ciasny dla wyższych osób. Tymczasem okazuje się, że w porównaniu do wielu konkurentów jest całkiem przyjemnie przestrzenny, a i pasażer ma sporo miejsca.

Totalna dominacja treści | Peugeot Speedfight 125

Jedyną niedogodnością wydawał mi się brak bocznego podnóżka. Przy każdym postoju trzeba się szarpać i stawiać skuter na centralniaka. Akurat mnie niezbyt ten fakt przeszkadzał, jednak jestem przekonany, że dla wielu użytkowników będzie to uciążliwe. Można by się też przyczepić faktu, że skuter nie został wyposażony w system ABS, a jedynie CBS, ale de facto w niczym to nie obniża skuteczności hamowania ani tym bardziej radości z jazdy.

Totalna dominacja treści | Peugeot Speedfight 125
Skąd bierze się taka dojrzałość i niemal perfekcja konstrukcji tego skutera? Odpowiedź jest bardzo prosta: Peugeot oferuje Speedfighta od wielu, wielu lat. Oczywiście konstrukcja cały czas podlega modyfikacjom i unowocześnianiu, więc wszystkich choroby wieku dziecięcego ma już bardzo dawno za sobą. Pierwszy model o tej nazwie fabryka wypuściła na rynek ponad 20 lat temu, a ówczesna konstrukcja niewiele miała wspólnego z tym, co dzisiaj oferuje czwarta już generacja pojazdu.

Chodźmy pojeździć

Tegoroczny model wyposażony jest w nowoczesny, czterosuwowy silnik Pure Motion z wtryskiem paliwa. Spełniając normy Euro 4, generuje przyzwoitą moc 11 KM, nie wytwarzając przy tym zbyt wiele hałasu. Rolki wariatora dobrane są tak, że napęd załącza się przy niezbyt wysokich (optymalnych) obrotach. Kolejną nowością są przednie lekko wyłupiaste reflektory wykonane w techologii LEAD.

Dojrzały typ! Dodatkową, trochę niespodziewaną zaletą jest zupełnie wystarczająca przestrzeń na postawienie stóp. Wydawać by się mogło, że Speedfight przy niezbyt wybujałych gabarytach może być zbyt ciasny dla wyższych osób. Tymczasem okazuje się, że w porównaniu do wielu konkurentów jest całkiem przyjemnie przestrzenny, a i pasażer ma sporo miejsca.
Bardzo tanio nie jest, ale też i nie ekstremalnie drogo, wziąwszy pod uwagę jakość i wieloletnią tradycję przyzwoitej, europejskiej marki. Speedfighta z czystym sumieniem polecimy wszystkim tym fanom skuterów, którzy zdecydowanie wyżej cenią osiągi, cechy jezdne i trwałość niż finezyjną formę. Szczególną przyjemność czerpać będziemy z szybko i pewnie pokonywanych winkli. A czy może być coś fajniejszego w jeździe?

Dane techniczne: Peugeot Speedfight 4 125

SILNIK:
TYP: czterosuwowy, chłodzony cieczą
UKŁAD: jednocylindrowy
POJ. SKOKOWA: 125 ccm
MOC MAKSYMALNA: 11 KM przy 7400 obr./min
MOMENT OBROTOWY: 10,8 Nm przy 6500 obr./min
ZASILANIE: wtrysk paliwa EFI
SMAROWANIE: mokra miska olejowa
ROZRUCH: elektryczny

PRZENIESIESIENIE NAPĘDU
SKRZYNIA BIEGÓW: CVT
NAPĘD TYLNEGO KOŁA: pasek klinowy

PODWOZIE
ZAWIESZENIE PRZEDNIE: widelec teleskopowy upside down
ZAWIESZENIE TYLNE: amortyzator z tłumieniem olejowym
HAMULEC PRZEDNI: tarczowy, ?215 mm, SBC
HAMULEC TYLNY: tarczowy, ?196 mm, SBC
OPONY PRZÓD / TYŁ: 130/60 13” / 130/60 13”

ELEKTRONIKA
ABS: brak
INNE: brak

WYMIARY MASY
DŁUGOŚĆ: 1895 mm
SZEROKOŚĆ: 700 mm
ROZSTAW OSI: 1290 mm
WYSOKOŚĆ SIEDZENIA: 800 mm
MASA WŁASNA: 113 kg
ZBIORNIK PALIWA: 7,4 l

Cena: 11 490 zł

KOMENTARZE