fbpx
A password will be e-mailed to you.

Dzieci na motocyklu? Bez obawy Aby mieć prawo jazdy AM, trzeba skończyć 14 lat, ale jazdę motocyklem – i to mocniejszym niż motorower – można zacząć już w wieku 8 lat. Natomiast maluchy mają do dyspozycji przede wszystkim pięćdziesiątki, lecz także i mocniejsze maszyny. Ośmiolatek może już zdobyć licencję zawodnika i startować w zawodach motocrossowych. […]

Dzieci na motocyklu? Bez obawy

Yamaha PW50

Aby mieć prawo jazdy AM, trzeba skończyć 14 lat, ale jazdę motocyklem – i to mocniejszym niż motorower – można zacząć już w wieku 8 lat. Natomiast maluchy mają do dyspozycji przede wszystkim pięćdziesiątki, lecz także i mocniejsze maszyny.

Ośmiolatek może już zdobyć licencję zawodnika i startować w zawodach motocrossowych. Nie może jednak wyjechać na drogę publiczną – pozostaje tylko jazda off road. Dlatego też motocykle dla dzieci to maszyny do jazdy terenowej. Jeżeli więc mamy w pobliżu odpowiedni teren – opuszczony poligon, tor motocrossowy czy w miarę rozległy obszar prywatnych nieużytków – warto rozważyć zakup motocykla dla dziecka. Nawet jeśli nie wyrośnie z niego sportowiec, to doświadczenie, które w ten sposób zdobędzie, zaprocentuje w przyszłości w kierowaniu zarówno jednośladami, jak i samochodami. Motocross, jak inne dyscypliny sportowe, pozytywnie wpływa na rozwój fizyczny i motoryczny dziecka, pomaga również w wypracowaniu takich cech jak wola walki, pomysłowość, dążenie do celu, hart ducha – wszystko to przydaje się później w dorosłym życiu.

Wielu rodziców obawia się, że jazda na motocyklu może być niebezpieczna. Gdy jednak dziecko trenuje pod opieką rodzica, ma kask, odpowiedni ubiór i buty, a także motocykl dopasowany do warunków fizycznych i umiejętności zagrożenie jest minimalne, nie większe niż podczas jazdy rowerem.

Słowo „motocykl” na określenie pojazdów prezentowanych w tym zestawieniu jest trochę na wyrost. Będziemy go jednak używać. Niech dzieciaki też mają swoje motocykle.

Yamaha PW50

Yamaha PW50

PW50 to maszyna dla najmłodszych. Jest najniższa w naszym zestawieniu. Wysokość siedzenia to 485 mm. Napędzana jest dwusuwowym, chłodzonym powietrzem silnikiem o pojemności 49 ccm. Napęd przenoszony jest poprzez automatyczną skrzynię biegów za pośrednictwem zabudowanego wału, co ogranicza czynności związane z obsługą i konserwacją. Układ twist and go ułatwia dzieciom prowadzenie – motocykl rusza po przekręceniu manetki gazu. Kierownica jest podobna do rowerowej po to, by ułatwić dzieciom przesiadkę na jednoślad z silnikiem. Hamulce podobnie jak w rowerze obsługuje się za pomocą dźwigni na kierownicy. PW50 wyposażony jest w regulację przepustnicy, co pozwala rodzicom dostosować maksymalną prędkość do umiejętności dziecka. Motocykl waży tylko 39 kg (z płynami).

Nowa Yamaha PW50 kosztuje 5900 zł.

Honda CRF50F/70F/80F

Honda CRF50F

Jeden z najpopularniejszych na świecie modeli do nauki jazdy dla najmłodszych. W polskiej sieci dealerskiej Hondy nie ma go w ofercie. Pozostaje indywidualny import lub poszukiwanie używanego egzemplarza. CRF50F napędzany jest czterosuwowym silnikiem o pojemności 49 ccm o mocy i momencie obrotowym podobnych jak w motorowerach. Rodzice mogą regulować dostępną moc w zależności od postępów małego motocyklisty. Trzybiegowa skrzynia i automatyczne sprzęgło pozwalają dziecku skoncentrować się na nauce jazdy i opanowaniu motocykla, a jednocześnie uczyć się przełączania biegów. O tym, że jest to motocykl dla bardzo młodych jeźdźców, świadczy wysokość siedzenia – 550 mm i waga maszyny – 47 kg.

Honda CRF70F to ta sama konstrukcja, tylko z mocniejszym silnikiem o większej pojemności. Natomiast CRF80F ma nie tylko jeszcze większą pojemność skokową silnika, lecz także 5 biegów i tradycyjne sprzęgło – przeznaczona jest więc dla bardziej doświadczonych adeptów terenowej jazdy.


REKLAMA



REKLAMA


Yamaha TT-R50E

Yamaha TT-R50E

To druga propozycja Yamahy dla dzieci w wieku od 4 do 7 lat. Terenowy motocykl napędzany 4-suwowym silnikiem o pojemności 49,5 ccm ma trzybiegową skrzynię z automatycznym sprzęgłem. Mały motocyklista nie uruchomi go bez kluczyka, co ma zapewnić kontrolę rodziców nad jego używaniem. Siodło ma wysokość 555 mm, jest więc wyższe od najmniejszej Yamahy PW50 o całe 70 mm.

Motocykl jest najmniejszym z serii dziecięco-młodzieżowych maszyn TT-R. Starsze dzieci chętnie wsiądą na wersję 110 – również z automatycznym sprzęgłem, a jeszcze starsze i bardziej doświadczone na 125, który wyposażony jest już w 5-biegową manualną skrzynię.

Yamaha TT-R50E kosztuje w salonie 5990 zł.

KTM 50SX

KTM 50 SX

Motocykl terenowy przeznaczony dla trochę większych dzieci – wysokość siedzenia to 684 mm – choć KTM podaje, że mogą nim jeździć mali motocykliści w wieku od 4 do 10 lat. Dwusuwowy silnik o pojemności 49 ccm, automatyczna zmiana biegów, możliwość ograniczenia mocy – to zalety tej niewielkiej maszyny. Można powiedzieć – platforma startowa do terenowej jazdy. Gdyby jeszcze nie był tak drogi… Kosztuje aż 14 067 zł.

Suzuki DR-Z70

Suzuki DR-Z70

Motocykl dla nieco starszych debiutantów. Napędzany 4-suwowym silnikiem o pojemności skokowej 67 ccm Suzuki DR-Z70 stanowi doskonałą bazę dla młodych adeptów sztuki motocrossowej. Stabilne podwozie i łatwość prowadzenia czynią go doskonałym motocyklem do zdobywania umiejętności i pięcia się na kolejne szczeble motocrossowej kariery. Moc maksymalna 4,8 KM przy 8000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 4,7 Nm przy 4000 obr/min sprawiają, że nawet mało doświadczeni młodzi motocykliści szybko poradzą sobie z opanowaniem tej maszyny. Nawet niezbyt wysocy młodzi kierowcy będą się na nim czuli wygodnie – siedzenie ma wysokość zaledwie 560 mm. DR-Z70 to motocykl do nauki i jazdy rekreacyjnej. W zawodach jeździ się na dwusuwach.

Cena nowego: 10 100 zł.

KOMENTARZE


REKLAMA