Wśród zawodników na starcie edycji 2012 zabraknie Troya Corsera. Dwukrotny Mistrz Świata i rekordzista Superpole (43 razy startował z pierwszego pola) postanowił zakończyć karierę na dwóch kołach i w ramach emerytury realizować się w wyścigach samochodowych. Zabraknie też oficjalnego zespołu Yamaha w klasie Superbike, a jego dotychczasowi zawodnicy Marco Melandri i Eugene Laverty zasilili szeregi […]

Wśród zawodników na starcie edycji 2012 zabraknie Troya Corsera. Dwukrotny Mistrz Świata i rekordzista Superpole (43 razy startował z pierwszego pola) postanowił zakończyć karierę na dwóch kołach i w ramach emerytury realizować się w wyścigach samochodowych. Zabraknie też oficjalnego zespołu Yamaha w klasie Superbike, a jego dotychczasowi zawodnicy Marco Melandri i Eugene Laverty zasilili szeregi BMW i Aprilii. Barw nie zmieni Carlos Checa, chociaż nowy Mistrz Świata kuszony był przez BMW ogromnymi zarobkami. Awans zaliczy też Mistrz Świata Supersport Chaz Davies, który razem ze swoim zespołem przenosi się do wyższej kategorii i zmienia motocykl na Ducati. W swoich zespołach zostają Leon Haslam (BMW) i Max Biaggi (Aprilia). Do BMW Italia dołączył Michel Fabrizio, a Sylvain Guintoli i Kuba Smrz nadal będą jeździć na Ducati. Nowe wyzwanie stoi przed zespołem Crescent Suzuki, który zamienia brytyjskie mistrzostwa na mistrzostwa Świata. Pierwszym potwierdzonym zawodnikiem jest Leon Camier, który ostatnie dwa lata spędził w barwach Aprilii. Zespół Hondy nadal reprezentować ma Jonathan Rea, a dołączy do niego niechciany w MotoGP Hiroshi Aoyama.


REKLAMA
Advertisement

W nadchodzącym sezonie zaplanowanych jest 14 weekendów, a nowością w kalendarzu będzie wyścig pod Moskwą. Po raz pierwszy w historii mistrzostwa Świata zawitają do Rosji na jeszcze niewybudowany, czterokilometrowy tor. Ciekawostką jest, że właśnie ogłoszono casting na wirażowych. Rywalizacja rozpocznie się już pod koniec lutego w Australii, a zakończy w październiku we Francji.

Przed nowym sezonem wprowadzono też kilka zmian w regulaminach. Podstawowa to jeden motocykl dla każdego zawodnika w Superbike, podobnie jak było to już w tym sezonie w Supersport. Przez taką zmianę nie może już dochodzić do zmian motocykla w razie opadów deszczu, a wyścig będzie przerywany. Dodatkowo, po udanym sezonie dla dwucylindrowych motocykli o pojemności 1200 ccm podniesiono ich wagę o 6 kilo do 171 kg. Od 1 grudnia do 15 stycznia obowiązuje zakaz testów dla zawodników i zespołów zakontraktowanych na cały sezon.

W 2012 roku zawodnicy klasy Superbike spędzą też mniej czasu na torze podczas wyścigowych weekendów, ponieważ treningi tej klasy skrócono z godziny do 45 minut. Zmieni się też system Superpole, ponieważ od nowego roku w pierwszej części występować będzie tylko 16 zawodników, w drugiej 12, a w finałowej 8. Gdyby Superpole miało odbywać się w czasie opadów deszczu procedura będzie podzielona na dwie dwudziestominutowe sesje, gdzie w pierwszej wystąpi 16, a w kolejnej 8 zawodników. W klasach Supersport i Superstock 1000 obowiązywać będzie limit jednostek napędowych. W Supersport jeden zawodnik będzie mógł użyć ośmiu silników podczas sezonu, a w pucharze FIM Superstock 1000 trzech.

Mamy nadzieję, że w nadchodzącym sezonie zobaczymy więcej polskich zawodników i zespołów, chociażby w klasach Superstock 600 lub 1000.

Kalendarz WSBK 2012:

26.02 Philip Island

01.04 Imola

22.04 Assen

06.05 Monza

13.05 Donington Park

28.05 Miller Park

10.06 Misano

01.07 Aragon

22.07 Brno

05.08 Silverstone

26.08 Moskwa

09.09 Nurburgring

23.09 Portimao

07.10 Magny Cours

 

Tekst Łukasz Świderek | Zdjęcia Agencja Świderek i zespoły

KOMENTARZE

REKLAMAAdvertisement

Polecane artykuły
W 2012 Triumph będzie miał najsilniejszą jak dotąd gamę motocykli,…
Prawidłowo konserwowany kask gwarantuje bezpieczną i przyjemną jazdę.