fbpx
A password will be e-mailed to you.

Sezon 2022 przejdzie do historii jako czas intensyfikacji działań w polskim środowisku motogymkhany. Po nienajlepszym okresie covidowym wszyscy odczuwali głód jazdy oraz współzawodnictwa, które zaowocowały realizacją czterech rund pucharu Polski.

Pierwsza z nich, mająca miejsce w Gorzowie Wielkopolskim, była zarazem udanym debiutem nowej miejscówki. Dość powiedzieć, że przyciągnęła ona czołowych zawodników z Czech, a nawet Słowenii i Chorwacji. Zwycięzcą w najwyższej kategorii Pro okazał się faworyt, Ondřej Kroupa – Krupicz, kolejne miejsca zajęli Piotr Szkut vel Pyxis i Rocky Rok (Słowenia).

Do zmiany lidera doszło przy okazji następnych zawodów rozgrywanych w Bolesławcu. Tym razem ciasną trasę najszybciej przejechał Piotr Szkut, wyprzedzając dwójkę Czechów (Krupicza oraz Jiřiego Dvořaka). Była to jednocześnie pierwsza, długo oczekiwana, wygrana Polaka, ponieważ od czasów zakończenia kariery przez Krzysztofa Dzikowskiego, znanego szerzej jako Dziki, zawody zdominował kierownik na czarnej Hondzie CBR 600 RR – Krupicz. On też wygrał kolejną szczecińską rundę rozgrywaną w deszczowych warunkach. Na podium towarzyszyli mu Pyxis oraz Łukasz Malarz – specjalista od jazdy na mokrym.

Finałowy wyścig w Jaworznie będzie zapamiętany jako najliczniej obsadzona tegoroczna impreza gymkhanowa. Jej rezultaty trzymały kibiców w niepewności do samego końca. Po zażartej walce, triumfatorem został Ondřej Kroupa, nasz reprezentant – Piotr Szkut zdobył srebro, natomiast brązowy medal przypadł kolejnemu z Czechów Jiřiemu Dvořakowi. Tą samą kolejność mieli najszybsi zawodnicy w klasyfikacji generalnej obecnego sezonu.

Oprócz walki o czołowe lokaty, nie mniej emocjonujące zmagania toczyli zawodnicy z  pozostałych grup Pretendent oraz Amator, gdzie każdy uczestnik miał swojego kolegę rywala, którego koniecznie chciał objechać. Zawsze widoczna była chęć sportowej rywalizacji i podnoszenia w ten sposób własnych umiejętności. Rosnąca frekwencja również napawa optymizmem. Do ścigania pomiędzy pachołkami wróciło kilku weteranów, a także, co szczególnie ważne, zadebiutowało aż osiemnaście osób (w tym pięć motocyklistek).

Cechą charakterystyczną polskich zawodów Motogymkhany jest niewątpliwie ich profesjonalna organizacja, jakiej nie powstydziliby się sami Japończycy (Kraj Kwitnącej Wiśni to ojczyzna i mekka światowej gymkhany). Nad wszystkim czuwał sędzia główny Filip Pająk (jeden z arbitrów tegorocznych mistrzostw Europy) mający do pomocy sędziów pomocniczych i doświadczone osoby z obsługi stolika.

Sam proces rejestracji, pomiaru czasu oraz prezentacji wyników podlega już w dużym stopniu automatyzacji. Rezultaty przejazdów można było śledzić w czasie rzeczywistym za pośrednictwem strony internetowej http://www.mgym.fun. Co więcej, zamieszczono tam pełną historię zawodów od 2021 roku wraz z wynikami osiąganymi przez poszczególnych uczestników i rezultaty konkursu GP8 (pięć ósemek na czas) poprzedzającego wyścig główny. Dzięki sprawnej ekipie kamerzystów i fotografów, nieodłącznie towarzyszącej wydarzeniom, uczestnicy niemal natychmiast otrzymywali bogaty materiał w postaci zdjęć oraz nagrań własnych przejazdów.Aktywność polskiego środowiska gymkhany nie ograniczała się do jednego kraju. Wizyty Czechów na zawodach rozgrywanych w Polsce nie mogły rzecz jasna pozostać dłużej bez odpowiedniego rewanżu. Dlatego też z czasem utworzyła się grupa motocyklistów, która regularnie uczestniczy z sukcesami w analogicznych rundach rozgrywanych za naszą południową granicą. Doskonałą okazją do rywalizacji w szerszym gronie były lipcowe Mistrzostwa Europy w Niemczech. Startowało tam trzech zawodników pod narodową flagą: Piotr Szkut, Andrzej Wiciński oraz Lech Frączek, a pierwszy z ww. trójki wywalczył nawet szóstą lokatę.

Gymkhana nie stawia wielkich wymagań sprzętowych. Bawić między pachołkami można na każdym motocyklu, również na seryjnym turystyku – Piotr Szkut

Dla spragnionych walki z najlepszymi, bądź dla tych, którzy chcą głównie trenować, pojawiła się możliwość startów w zawodach za pośrednictwem Internetu (http://mgym.fun/online), polegających na jak najszybszym przejeździe określonej trasy i następnie porównaniu uzyskanych rezultatów z wynikami rywali. W roku 2022 odbyły się już trzy takie rundy, w których uczestniczyli najlepsi zawodnicy na świecie. Nazwiska Haruhiko Tsujiie (Japonia) czy Richard van Schouwenburg (Holandia) mówią same za siebie. Jak do tej pory swoich sił spróbowało łącznie pięćdziesięciu sześciu motocyklistów pochodzących z trzynastu krajów. Najlepszy z Polaków – Piotr Szkut, będący zarazem pomysłodawcą i twórcą całego przedsięwzięcia, zajął szóste miejsce w generalce.

Nie można zapomnieć o lokalnych grupach ćwiczących na terenie dużych ośrodków miejskich. To właśnie z trenujących w ten sposób amatorów wyłaniają się później w pełni profesjonalni zawodnicy. Wzorami do naśladowania są bezsprzecznie grupy: poznańska, kierowana przez jeżdżącego trenera Miłosza Bujakowskiego oraz sąsiednia z Gorzowa Wielkopolskiego pod dowództwem Roberta Tkacza. Organizowane przez nich treningi cechuje, oprócz wesołej atmosfery, odpowiednio zaplanowany program ćwiczeń.W obecnym sezonie miłośnicy ścigania między pachołkami dokonywali usilnych starań w rozpropagowanie tego sportu wśród motocyklistów. Wymierne efekty przyniosła aktywność intenetowa ze stroną Mgym.fun na czele. Łatwo dostępne są poradniki – jak zacząć, opisy podstawowych ćwiczeń, relacje z zawodów itp. Pojawiają się tematyczne artykuły w branżowych czasopismach oraz profesjonalne szkolenia jazdy precyzyjnej – Gymkhana. Organizatorzy rund dokładają starań aby wzbogacić je o szereg imprez towarzyszących.

Niezależnie od wymiaru czysto sportowego, do powszechnej świadomości coraz skuteczniej dociera sam fakt istnienia Motogymkhany. Docenia się jej zalety w jeździe na co dzień. Nikt nie ma wątpliwości, że umiejętności nabyte podczas treningu znacząco podnoszą bezpieczeństwo. Zabawa z ćwiczeniami to także świetna okazja aby doświadczyć czegoś nowego w motocyklowym hobby. Przegląd działań polskiego środowiska skupionego wokół Gymkhany prowadzi do konkluzji, że w roku 2022 wykonało ono fantastyczną pracę, oby tak dalej.

Tekst: Lech Frączek

Klasyfikacja generalna sezonu 2022

# Nazwisko i Imię Nick Motocykl Kraj Klasa Pkt. gł. Pkt. pom. Startów
01 Kroupa Ondřej Krupič Honda CBR 600RR CZ Pro 77 3978 4
02 Szkut Piotr PYXIS Yamaha MT-07 POL Pro 71 3885 4
03 Dvořák Jiří Jirka Honda CBR 600F Sport CZ Pro 41 2774 3
04 Sobótka Dariusz Kijek Honda CBR 900RR POL Pro 36 2612 3
05 Bujakowski Miłosz   Kawasaki Ninja 650 POL Pret 35 3229 4
06 Raczkowski Piotr Łysy Kawasaki Ninja 650 POL Pro 28 3051 4
07 Frączek Lech Lechu Yamaha Tenere 700 POL Pret 25 3004 4
08 Olekszy Przemysław Przemo Kawasaki Ninja 650 POL Pret 18 2863 4
09 Staruch Dominik Mundek Kawasaki Verys 650 POL Pret 18 1631 2
10 Rocky Rok Rocky Honda CBR 600RR SLO Pro 15 923 1
11 Malarz Łukasz Malarz Kawasaki er-6 POL Pro 15 910 1
12 Kida Bartosz tur27 Suzuki SV 650 POL Pret 14 1577 2
13 Štěch Jaroslav   Yamaha 250 WRX CZ Pro 13 918 1
14 Siwiec Adrian Adi Suzuki GSXR-750 POL Pret 13 897 1
15 Wiciński Andrzej Fluo Yamaha MT-07 POL Pret 11 1518 2
16 Malik Kamil   Suzuki SV 650 POL Pro 11 876 1
17 Tarnawski Zbigniew Zbychu BMW GS 1250 POL Pret 9 1465 2
18 Długajczyk Szymon   Honda CBR 600RR POL Pret 9 835 1
19 Kupiec Krzysztof Chris Honda CBR 600F4 sport POL Pret 8 1467 2
20 Łukasik Dariusz   Suzuki GSR600 POL Pret 8 1440 2
21 Białkowski Filip Ruras Honda CBR 600 F4 POL Pro 8 792 1
22 Błażniak Karol   Yamaha FZ6 POL Amator 8 699 1
23 Lewandowski Marcin   Suzuki SV650N POL Amator 7 680 1
24 Norek Maciej   Suzuki SV650S POL Amator 6 1859 3
25 Gutowski Maciej Gucio Honda CB600F POL Pret 6 1384 2
26 Bąk Paweł Bzyk Kawasaki Ninja 650 POL Amator 4 586 1
27 Kozłowski Adam   Honda CBR 600 F4 POL Amator 3 1138 2
28 Anioła Beata   Yamaha MT-07 POL Pret 2 1746 3
29 Herbuś Dawid   Honda CBR 600RR POL Pret 1 1530 3
30 Konieczny Grzegorz Killer Honda Hornet 600 POL Pret 1 652 1
31 Sobczak Rafał   Honda CRF1100 POL Amator 0 1610 3
32 Ogórek Tomasz Romantyk Honda Hornet 600 POL Pret 0 1579 3
33 Tkacz Robert   BMW GS 1200 POL Amator 0 955 2
34 Ogórek Joanna Aisha Honda Hornet 600 POL Amator 0 904 3
35 Bieda Klaudiusz Klaus BMW GS1200 POL Amator 0 848 2
36 Wyka Dominik Ponury Yamaha MT-07 POL Pret 0 637 1
37 Dobrzański Błażej Błażej BMW R1150 RT POL Amator 0 615 1
38 Jasiński Paweł   Honda CB650 POL Amator 0 599 1
39 Leśniak Dawid   Suzuki SV650 POL Amator 0 591 1
40 Rozmus Agata totka Honda Hornet 900 POL Pret 0 576 1
41 Zivic Josip   Honda CBR600F4i CRO Pret 0 562 1
42 Surmacz Tomasz TS Suzuki GSR POL Pret 0 552 1
43 Romaniuk Tomasz Tomi69 Triumph Speed Triple POL Amator 0 530 1
44 Kądzielewski Roman   Honda CBR 600RR POL Amator 0 519 1
45 Zmysłowski Tomek Venomek BMW GS 1200 POL Pret 0 517 1
46 Simonczyk Radosław  Simon Honda CBR 600  POL Amator 0 507 1
47 Pilch Dariusz Dariusz Suzuki DL 650 POL Amator 0 492 1
48 Gutowska Magdalena    Kawasaki Er-6N POL Amator 0 450 1
49 Stachowiak Jacek   BMW G310GS POL Amator 0 447 1
50 Zachariasz Kamil   Honda CBF 600 N POL Amator 0 417 1
51 Bareš Jan jaba Triumph Street Triple 675R CZ Pro 0 404 1
52 Foltyniak Sonia Sonik Honda Hornet 600 POL Amator 0 366 1
53 Garlewicz Grzegorz    Suzuki DL650 POL Amator 0 316 1
54 Godłów Przemysław Grinch KTM 790 POL Amator 0 292 1
55 Litvinova Nadiya   Yamaha MT-07 POL Amator 0 263 1
56 Kotaba Kinga   Yamaha MT-07 POL Amator 0 107 1

 

 

KOMENTARZE