O Junaku Racerze 125 powinni pomyśleć zwłaszcza zaczynający swą przygodę z jednośladami, którym nie chce się często zaglądać na stacje paliw.

Przywykliśmy do tego, że Junaki mają wysoką jakość i – co za tym idzie – wyższą cenę w porównaniu do innych, importowanych jednośladów z Chin. Jednak zaprezentowana wiosną na targach motocyklowych nowość Almotu o sportowo brzmiącej nazwie Racer 125 ma relatywnie niską cenę, choć przecież ma wtrysk paliwa i wymagany teraz układ hamulcowy CBS (a te rozwiązania znacznie podnoszą cenę motocykli). Dokładne oględziny ujawniły, że zaoszczędzono jedynie na przełącznikach, przypominających teraz te z tanich skuterów. Z kolei przezroczysty zbiorniczek płynu hamulcowego przedniego hamulca przypomina produkt z zestawów tuningowych i wygląda wyśmienicie.

Skąd więc ta atrakcyjna cena?

Pozornie tańsze zawieszenie tylne, składające się z tradycyjnych dwóch teleskopów z tłumieniem gazowo-olejowym, też raczej nie spowodowało oszczędności. Pozostaje jedno wyjaśnienie: siła perswazji przedstawicieli Almotu w negocjacjach z dostawcą, ale to już są tajemnice handlowe.

Motocykl przykuwa uwagę swoim atrakcyjnym wyglądem i budzi zaufanie starannym wykonaniem. Racer 125 w porównaniu do stylistycznie podobnego modelu RS 125 jest mniejszy, węższy, lżejszy i tańszy o 2600 zł. Średnica tarcz hamulcowych również jest mniejsza, lecz jak się okazało podczas jazd testowych, wystarczająca, aby skutecznie i bezpiecznie zatrzymać motocykl. Zaskakuje pojemność zbiornika paliwa – aż 17 litrów. Nawet przy jeździe mającej niewiele wspólnego z ekonomią, daje to zasięg przekraczający 600 km. Jeśli Racer będzie służyć na dojazdy do szkoły lub do pracy, tankować go będziemy co kilka tygodni.

Spalaj mało, startuj szybko!

Dzięki niewielkiej masie doskonale nadaje się dla początkujących. Smukła sylwetka i lekkość prowadzenia czynią go pogromcą korków. Przełożenia dobrane są pod kątem dobrych przyspieszeń, a nie wysokiej prędkości maksymalnej. Jeśli będziemy kręcili silnik do maksimum, Racer może być bardzo dynamicznym motocyklem. Jego prędkość maksymalna jest przeciętna w klasie (wyświetlacz pokazał 96 km/h, czyli przelotowa to raczej poniżej 80 km/h). Zatem dalekie wojaże to nie jego bajka. Podmiejskie wypady? Czemu nie. Na takiej trasie potrafi zadowolić się spalaniem na poziomie 2,3 l/100 km. To dość zalet, by Junak Racer 125 mógł stać się hitem sprzedaży wśród motocykli klasy 125.

Dane techniczne Junak Racer 125:

SILNIK
Typ > czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ > jednocylindrowy
Rozrząd > OHC, 2 zawory na cylinder
Pojemność skokowa > 124 ccm
Średnica i skok tłoka >
54 mm i 54 mm
Stopień sprężania > 10,2 : 1
Moc maksymalna > 8,0 kW (10,88 KM) przy 8500 obr./min
Moment obrotowy > b.d.
Zasilanie > wtrysk paliwa Mikuni
Smarowanie > mokra miska olejowa
Rozruch > elektryczny
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło > wielotarczowe mokre
Skrzynia biegów > pięciostopniowa
Napęd tylnego koła > łańcuch
PODWOZIE
Rama > stalowa rurowa
Zawieszenie przednie > teleskopowe
Zawieszenie tylne > wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące
Hamulec przedni > tarczowy hydrauliczny
Hamulec tylny > tarczowy hydrauliczny CBS
Ogumienie przód i tył > 90/90-17 i 130/70-17
wymiary i masy
Długość > 1928 mm
Szerokość > 766 mm
Wysokość > 1081 mm
Rozstaw osi > 1345 mm
Wysokość siedzenia > 780 mm
Masa własna pojazdu > 115 kg

Eksploatacja
Zasięg motocykla: 630 km
Średnie spalanie: 2,7 l/100 km
Prędkość maksymalna: 90 km/h
Zbiornika paliwa: 17 l

Cena
6199 zł, importer: ALMOT Mikołaj Sibora spółka komandytowa, Gniewkówiec 3, 88-180 Złotniki Kujawskie, e-mail: info@almot.com.pl

KOMENTARZE