fbpx
A password will be e-mailed to you.

Mottem tego artykułu mogłoby być powiedzenie ?wiara czyni cuda?. Faktycznie, wiara we własne siły pomaga doskonalić umiejętności. To temat często pomijany podczas szkoleń z techniki jazdy motocyklem, lecz nie u nas.

W jaki sposób nasze podejście wpływa na technikę jazdy?

Zrozumieć tę zależność pomaga „schemat łańcuchowy” od myśli do działania: myśli – powodują Twoje nastawienie; nastawienie – powoduje Twój stosunek do danej rzeczy i działanie zgodne z nastawieniem oraz myślami; działanie – jest efektem dwóch wcześniejszych czynników. Podczas jazdy to Twój mózg wysyła sygnały z poleceniami dla rąk i nóg: zrób to lub nie rób tego. To Ty decydujesz, jak ma jechać motocykl.

Jeśli chcemy nauczyć się nowej techniki jazdy, powinniśmy rozpocząć od myśli. Będą one generować w głowie takie procesy, które oddziałują na Twoje nastawienie do nauki nowych umiejętności. Pozytywne wywołają dobre nastawienie i – w konsekwencji – doprowadzą do sukcesu, natomiast negatywne wpłyną na niekorzystnie na nastawienie, a konsekwencją będzie porażka!

Pozytywne i negatywne nastawienie do jazdy motocyklem

Przykład pozytywny. Myślisz: chcę mieć prawidłową pozycję w zakręcie i wzorem dla mnie są zawodnicy MotoGP. Wiem, że jeśli odpowiednio się przygotuję teoretycznie i będę ćwiczył, osiągnę zamierzony cel i sprawi mi to satysfakcję.

Przykład negatywny. Myślisz: chciałbym mieć prawidłową pozycję w zakręcie jak zawodnicy MotoGP, ale przecież oni trenują od dziecka. Nie ma sensu ich naśladować, bo prędzej zaliczę glebę, niż się tego nauczę. Oni mają odpowiednie warunki i specjalnie przygotowane motocykle. Nie będę czytał teorii, aby głupoty nie przychodziły mi do głowy.

Pewnego razu, podczas przejażdżki z kolegą, wchodzisz w zakręt i zbyt mocno wynosi Cię na przeciwny pas ruchu. Ogarnia Cię strach, działasz w panice, pogarszasz swo­ją sy­tu­a­cję na drodze, upadasz. Porażka. Tymczasem ten zakręt był do pokonania w bezpieczny sposób, gdybyś wiedział, jak ćwiczyć pozycję, i podjął ten wysiłek. Morał z tego taki: może nie uda Ci się osiągnąć poziomu zawodników MotoGP, ale to, co jest w Twoim zasięgu, może Cię uratować np. przed upadkiem.

Zawsze szukaj rozwiązań

Niech w Twojej głowie krążą myśli: chcę się nauczyć prawidłowej pozycji na motocyklu w zakręcie. Gdy oglądam wyścigi MotoGP, jestem pod wrażeniem tego, jak oni prowadzą motocykl w złożeniu. Mój cel na ten sezon to zdobyć tę umiejętność. Już wyobrażam sobie, jak jesienią oglądam film z mojej jazdy przez zakręt i widać, że mam prawidłową pozycję. Jestem dumny, że udało mi się osiągnąć cel. Film ze swojej jazdy mogę oglądać godzinami i sprawia mi to wielką satysfakcję. Sformułowanie myśli w taki sposób spowoduje, że będziesz nastawiony na poszukiwanie rozwiązań i chęć realizacji marzeń. Zaczniesz szukać informacji (książki, filmy, artykuły itp), które zaznajomią Cię z tematem, i automatycznie zaczniesz ćwiczyć, czyli działać.

Twoje nastawienie spowoduje, że jazda sprawi Ci frajdę i będziesz czuł satysfakcję, nawet jeśli nie będzie Ci się udawało za pierwszym razem. Ty się jednak nie będziesz poddawał. Będziesz ćwiczył dalej, szukał rozwiązań i możliwości, a przeszkody staną się tylko zachętą do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Za setnym razem Ci wyjdzie, a wtedy frajda z tego, że opanowałeś daną technikę, będzie jeszcze większa.

Podczas ćwiczeń możesz dojść do wniosku, że nie umiesz pokonać trudności, wysiłek nie ma sensu, i przestaniesz ćwiczyć. Co robić? Cofnąć się o krok: wróć do myśli o tym, jak będziesz się czuł, kiedy już Ci się uda. Przecież chcesz udoskonalić technikę jazdy. Wynikiem tak obranej drogi jest sukces!

Ćwiczenie. Od pozytywnego myślenia. Do pozytywnego rezultatu.

MYŚLI:

Chcę nauczyć się takiej pozycji na motocyklu!

NASTAWIENIE. Plan działań:

1. Opracować teorię.

2. Przygotować ćwiczenia.

3. Określić parametry

(czas, ilość powtórzeń, wynik).

DZIAŁANIE. Ćwiczenie:

1. Trenuję, aby zdobytą wiedzę zastosować w praktyce.

2. Mam film i zdjęcia do analizy.

3. Porównuję teorię z praktyką.

4. Wprowadzam ulepszenia do planu działań.

5. Wracam do ćwiczeń.

KOMENTARZE