fbpx

Mottem tego artykułu mogłoby być powiedzenie ?wiara czyni cuda?. Faktycznie, wiara we własne siły pomaga doskonalić umiejętności. To temat często pomijany podczas szkoleń z techniki jazdy motocyklem, lecz nie u nas.

W jaki sposób nasze podejście wpływa na technikę jazdy?

Siła psychiki | Szkol się sam

Zrozumieć tę zależność pomaga „schemat łańcuchowy” od myśli do działania: myśli – powodują Twoje nastawienie; nastawienie – powoduje Twój stosunek do danej rzeczy i działanie zgodne z nastawieniem oraz myślami; działanie – jest efektem dwóch wcześniejszych czynników. Podczas jazdy to Twój mózg wysyła sygnały z poleceniami dla rąk i nóg: zrób to lub nie rób tego. To Ty decydujesz, jak ma jechać motocykl.

Jeśli chcemy nauczyć się nowej techniki jazdy, powinniśmy rozpocząć od myśli. Będą one generować w głowie takie procesy, które oddziałują na Twoje nastawienie do nauki nowych umiejętności. Pozytywne wywołają dobre nastawienie i – w konsekwencji – doprowadzą do sukcesu, natomiast negatywne wpłyną na niekorzystnie na nastawienie, a konsekwencją będzie porażka!

Pozytywne i negatywne nastawienie do jazdy motocyklem

Siła psychiki | Szkol się sam

Przykład pozytywny. Myślisz: chcę mieć prawidłową pozycję w zakręcie i wzorem dla mnie są zawodnicy MotoGP. Wiem, że jeśli odpowiednio się przygotuję teoretycznie i będę ćwiczył, osiągnę zamierzony cel i sprawi mi to satysfakcję.

Przykład negatywny. Myślisz: chciałbym mieć prawidłową pozycję w zakręcie jak zawodnicy MotoGP, ale przecież oni trenują od dziecka. Nie ma sensu ich naśladować, bo prędzej zaliczę glebę, niż się tego nauczę. Oni mają odpowiednie warunki i specjalnie przygotowane motocykle. Nie będę czytał teorii, aby głupoty nie przychodziły mi do głowy.

Pewnego razu, podczas przejażdżki z kolegą, wchodzisz w zakręt i zbyt mocno wynosi Cię na przeciwny pas ruchu. Ogarnia Cię strach, działasz w panice, pogarszasz swo­ją sy­tu­a­cję na drodze, upadasz. Porażka. Tymczasem ten zakręt był do pokonania w bezpieczny sposób, gdybyś wiedział, jak ćwiczyć pozycję, i podjął ten wysiłek. Morał z tego taki: może nie uda Ci się osiągnąć poziomu zawodników MotoGP, ale to, co jest w Twoim zasięgu, może Cię uratować np. przed upadkiem.

Zawsze szukaj rozwiązań

Rossi, Marquez, Pedrosa, Lorenzo - ustawili się jak do zdjęcia

Niech w Twojej głowie krążą myśli: chcę się nauczyć prawidłowej pozycji na motocyklu w zakręcie. Gdy oglądam wyścigi MotoGP, jestem pod wrażeniem tego, jak oni prowadzą motocykl w złożeniu. Mój cel na ten sezon to zdobyć tę umiejętność. Już wyobrażam sobie, jak jesienią oglądam film z mojej jazdy przez zakręt i widać, że mam prawidłową pozycję. Jestem dumny, że udało mi się osiągnąć cel. Film ze swojej jazdy mogę oglądać godzinami i sprawia mi to wielką satysfakcję. Sformułowanie myśli w taki sposób spowoduje, że będziesz nastawiony na poszukiwanie rozwiązań i chęć realizacji marzeń. Zaczniesz szukać informacji (książki, filmy, artykuły itp), które zaznajomią Cię z tematem, i automatycznie zaczniesz ćwiczyć, czyli działać.

Twoje nastawienie spowoduje, że jazda sprawi Ci frajdę i będziesz czuł satysfakcję, nawet jeśli nie będzie Ci się udawało za pierwszym razem. Ty się jednak nie będziesz poddawał. Będziesz ćwiczył dalej, szukał rozwiązań i możliwości, a przeszkody staną się tylko zachętą do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Za setnym razem Ci wyjdzie, a wtedy frajda z tego, że opanowałeś daną technikę, będzie jeszcze większa.

Podczas ćwiczeń możesz dojść do wniosku, że nie umiesz pokonać trudności, wysiłek nie ma sensu, i przestaniesz ćwiczyć. Co robić? Cofnąć się o krok: wróć do myśli o tym, jak będziesz się czuł, kiedy już Ci się uda. Przecież chcesz udoskonalić technikę jazdy. Wynikiem tak obranej drogi jest sukces!

Ćwiczenie. Od pozytywnego myślenia. Do pozytywnego rezultatu.

Marc Marquez jedzie po zwycięstwo w Grand Prix Malezji.

MYŚLI:

Chcę nauczyć się takiej pozycji na motocyklu!

NASTAWIENIE. Plan działań:

1. Opracować teorię.

2. Przygotować ćwiczenia.

3. Określić parametry

(czas, ilość powtórzeń, wynik).

DZIAŁANIE. Ćwiczenie:

1. Trenuję, aby zdobytą wiedzę zastosować w praktyce.

2. Mam film i zdjęcia do analizy.

3. Porównuję teorię z praktyką.

4. Wprowadzam ulepszenia do planu działań.

5. Wracam do ćwiczeń.

KOMENTARZE