fbpx
A password will be e-mailed to you.

Kraków jako pierwsze miasto w Polsce uczy jak bezpiecznie i zgodnie z przepisami omijać korki motocyklem

Trzy lata temu Wysokie Obroty wraz ze Światem Motocykli i krakowską policją rozwiały wątpliwości, czy motocykliści mają prawo przeciskać się w pomiędzy sznurami samochodów stojącymi w korku i czy mogą w ten sposób wyprzedzać. Wtedy sprawa budziła wiele kontrowersji, ale obecnie jest na tyle oczywista, że miasta zaangażowały się edukację kierowców. Wszystko po to, by przemieszczać się sprawniej i bezpieczniej.

Inicjatorem aktualnej akcji w Krakowie jest Ogólnopolskie Stowarzyszenie Motocyklistów MotoAutostrada, które przy współpracy z miastem, policją i Zarządem Infrastruktury Drogowej i Komunikacji zawiesiło tablice namawiające kierowców samochodów do pozostawienia możliwości przejazdu motocyklistom pomiędzy samochodami. Napis na tablicach „Miejsca wystarczy dla wszystkich” sugeruje, by pozostawić motocyklistom przestrzeń na przejazd i promować jazdę motocyklem pomiędzy skrajnym lewym pasem, a środkowym, bądź pomiędzy dwoma pasami. Takie zachowanie pomoże uniknąć wielu zagrożeń i nieporozumień. Podobną akcję z naklejkami ”Wszyscy się zmieścimy” przeprowadził trzy lata temu Świat Motocykli.

Przypomnijmy zatem z kto jest winny, jeśli kierowca poruszający się w ramach jednego pasa ruchu nagle zmieni kierunek (np. omijając dziurę w asfalcie) i potrąci wyprzedzającego go motocyklistę?

Polscy kierowcy wciąż nie przywykli do obecności motocykli w miastach i wiosną kiedy robi się ciepło pojawia się problem współżycia obu grup. Kwestię przeciskających się motocykli łatwo rozwiązać z pomocą życzliwości i zdrowego rozsądku kierowców.

Motocyklista ma prawo do:

– jazdy równoległej obok innego uczestnika ruchu

– omijania pojazdów stojących w korku, przejeżdżając wolno środkiem

– wyprzedzania z prawej strony na jezdniach o wyznaczonych co najmniej dwóch pasach ruchu służących do jazdy w tym samym kierunku na obszarze zabudowanym

Kierowca samochodu powinien:

– bezwzględnie korzystać z lusterek zanim zmieni pas ruchu

– unikać gwałtownych zmian kierunku jazdy na pasie ruchu

– wyprzedzając motocykl skuter czy rower zachować odległość 1 m

 

Szczepan Mroczek, źródło: krakow.pl; motoautostrada.pl

KOMENTARZE