fbpx
A password will be e-mailed to you.

Od 24 sierpnia kierowcy, którzy od 3 lat mają prawo jazdy kat. B, będą mogli jeździć motocyklami i skuterami klasy 125. Suzuki na razie ma dla nich tylko dwie propozycje, ale za to bardzo ciekawe.

Suzuki VanVan

Suzuki VanVan to jeden z motocykli, którymi można będzie jeździć z prawem jazdy kat. B


REKLAMA

Zachęcamy kierowców z prawem jazdy kat. B, aby przed wyjazdem na drogę publiczną motocyklem czy skuterem 125 odbyli przynajmniej kilka godzin szkolenia pod okiem fachowego instruktora nauki jazdy.

Suzuki VanVan widuje się dość rzadko na naszych ulicach, a to bardzo ciekawy motocykl. Nie bardzo wiadomo, jak go zaszufladkować. Niby to naked, ale jest w nim coś z enduraka, a baloniaste opony – gdyby nie miały terenowego bieżnika – sugerowałyby, że to mały custom. Wygląda jak spadek po hipisach, ale prowadzi się pewnie i łatwo, świetnie nadaje się więc dla początkujących kierowców, zwłaszcza takich, którzy nie mają za sobą kursów i egzaminów.

W naszym teście pisaliśmy: Suzuki VanVan wyposażony jest w prosty, dwuzaworowy silnik chłodzony powietrzem, dysponujący mocą 12 KM. Jest to trochę za mało do dynamicznego poruszania się w gęstym ruchu. Przyspieszenia są odczuwalne do około 90 km/h, potem musimy się przygotować na długotrwałe rozpędzanie się do maksymalnej prędkości wynoszącej licznikowo 100 km/h. Dodatkowym minusem układu napędowego są wydobywające się z niego odgłosy. Oczywiście nikt nie oczekuje po takim motocyklu basowego gangu, ale dźwięk wydobywający się z wydechu przypomina raczej kosiarkę do trawy. Sprzęgło pracuje bardzo lekko, a wszystkie sześć przełożeń wchodzi bezproblemowo i miękko. Skok dźwigni mógłby być trochę krótszy, bo czasami konieczne okazuje się lekkie oderwanie stopy od podnóżka, by włączyć wyższy bieg. Najwyższy, szósty bieg nadaje się tylko do jazdy ze stałą prędkością. Jego przełożenie jest zbyt długie, by mały motorek miał jeszcze ochotę się rozpędzać. Natomiast zmniejszenie obrotów silnika owocuje mniejszym zużyciem paliwa, a w tej dyscyplinie VanVan okazuje się mistrzem. Nawet mały zbiornik (7,5 l) przy zużyciu paliwa na poziomie 3 l /100 km wystarcza na długo.

Zobacz: Suzuki RV 125 VanVan

Suzuki VanVan nadaje się świetnie do jazdy rekreacyjnej. Był nawet reklamowany jako „plażowe enduro”. Na miejskie korki nadaje się mniej ze względu na dość szeroką kierownicę, ale i w mieście można sobie na nim poradzić.

Fot. Weronika Kwapisz

Przylądek Roca, najdalej na zachód wysunięty punkt stałego lądu Europy. O nim marzyłam przez ostatnie trzy lata, planując wyprawęFot. Weronika Kwapisz

Raczej nie poleca się Suzuki VanVana na wypady turystyczne, ale to wynik schematycznego myślenia. Zaprzyjaźniona z naszą redakcją Weronika Kwapisz przejechała kilka lat temu tym motocyklem całą Europę. VanVan poradził więc sobie i z takim wyzwaniem.

Zobacz relację z wyprawy Weroniki: Na dwóch kółkach dookoła Europy

Model z 2013 r. kosztuje 14 500 zł, model 2014 – 16 500 zł.

Suzuki Burgman 125

Suzuki Burgman 200 i 125 różnią się tylko kilkoma detalami

Suzuki Burgman to seria skuterów miejskich z wysokiej półki, zarówno cenowej, jak i jakościowej. Burgman 125 napędzany jest najmniejszym silnikiem, natomiast ma tę samą konstrukcję co mocniejsza wersja 200.

Licznik wyskalowany jest wprawdzie do 140 km/h, ale dość ciężki, ważący prawie 160 kg skuter raczej nie rozpędzi się do tej prędkości za pomocą silnika o mocy 12 KM. To skuter do jazdy ulicami miast, a nie autostradami. Poza tym początkujący skuterzyści powinni nabrać doświadczenia, zanim zaczną się rozpędzać.


REKLAMA



REKLAMA


Suzuki Burgman 125 ma inną zaletę – bardzo nisko położone siodło, zaledwie 735 mm od podłoża. Również podłoga jest tak wyprofilowana, żeby ułatwić kierowcy podparcie się obiema nogami w czasie postoju.

Fot. Suzuki

Schowek pod kanapą mieści dwa kaskiFot. Suzuki

Miejscy skuterzyści docenią również duży schowek pod kanapą. Mieszczą się w nim dwa pełnowymiarowe kaski. Również schowki w przedniej części Burgmana 125 są spore – 5,5 l.

Suzuki Burgman 125 jest standardowo wyposażony w szybę. Można go kupić również w wersji z ABS.

Cena 17 000 zł, za ABS trzeba dopłacić 1900 zł.

Nasz wybór dla początkującego z prawem jazdy kat. B

Suzuki Burgman 200 ABS

Niełatwo wybierać spośród wielu możliwości, jeszcze trudniej spośród dwóch, zwłaszcza że VanVan i Burgman to zupełnie różne pojazdy.

Jeśli głównym kryterium zakupu ma być cena, to radzimy zwrócić uwagę na inne marki. Oba jednoślady Suzuki są drogie. Chyba że traficie na ciekawą okazję wśród używanych. O VanVana będzie znacznie trudniej niż o Burgmana.

Jeśli jednak macie te kilkanaście tysięcy, to polecamy raczej skuter – ze względu na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Suzuki Burgman 125 jest też najlepszym wyborem dla najniższych kierowców. Tak niskiego siodła nie ma chyba żaden inny jednoślad w tej klasie.

Fot. Suzuki

Suzuki Burgman to również elegancka sylwetkaFot. Suzuki

KOMENTARZE

REKLAMA