Game Over Cycles zdążyli nas przyzwyczaić, że jak już coś robią, to na całego. Bez taryfy ulgowej i półśrodków. Tym razem na warsztat wzięli nowiusieńką Yamahę Niken. Pocięli ją i na jej bazie zbudowali customa. Następnie wygrali konkurs CUSTOMBIKE 2019 w Bad Salzuflen.

To brzmi jak wariactwo, ale to czyste fakty! Ekipa GOC zbudowała motocykl tak nieoczywisty, że zaskoczyła nim cały świat. Co ciekawe GOCowy Niken został stworzony bez zmian technicznych. Zawieszenie, kąty kół czy silnik, tu wszystko pozostało takie jak było kiedy motocykl ten opuszczał fabrykę i nie będę ukrywać, że bardzo podoba mi się takie rozwiązanie.  Dużym wyzwaniem dla mechaników było połączenie mechanizmów funkcyjnych maszyny oraz samego wyglądu. Custom ma przede wszystkim wyglądać, a jeżeli jeździ doskonale, to tym lepiej. Musimy pamiętać, że Niken posiada wielowahaczowe zawieszenie, w związku z tym nadwozie musiało zostać zaprojektowane tak, aby nie kolidowało z elementami ruchomymi

Elementy zmodyfikowane przez GOC:

– obudowy przednich lamp wraz z tulejami do soczewek
– obudowa licznika
– obudowa kierownicy wraz z obudową zbiornika na płyn hamulcowy
– dźwignie hamulca i sprzęgła
– lusterka
– błotniki przednie
– tylny błotnik z sekcją tylną motocykla
– element końcowy wydechu Akrapovič
– rama trzymająca siedzenie
– podstawa pod siedzenie
– zbiornik paliwa
– filtry powietrza
– osłona chłodnicy wraz z zabudową
– skrzynka na akumulator
– osłony silnika oraz zawieszenia

Bez wątpienia bardzo istotną kwestią jest fakt, że prace nad modyfikacją motocykla pochłonęły 1400 roboczo-godzin! Poza tym ekipa GOC wyrzuciła plastik i zastąpiła je ręcznie wykonanymi elementami aluminiowymi! Robi wrażenie, prawda?

Aluminium zamiast plastiku!

Niken dla wielu osób jest wyjątkowy, dla innych kontrowersyjny. Podobnie jest z naszymi customami i dlatego od początku się nim zainteresowałem. Pod względem technicznym w tej maszynie nie powinno się cokolwiek zmieniać. Japońska technologia na najwyższym poziomie sprawia, że właściwości jezdne Nikena są świetne, ale od momentu, kiedy go po raz pierwszy zobaczyłem na żywo, czułem, że możemy zmodyfikować jego wygląd i nadać maszynie trochę inny charakter. Aby osiągnąć ten cel zmieniliśmy całą karoserię. Wszystkie elementy plastikowe zostały zastąpione przez aluminium, dzięki czemu kształty pojazdu stały się bardziej ostre, wręcz agresywne, nie tracąc przy tym właściwości aerodynamicznych. Mając na uwadze szybkość Nikena można wręcz powiedzieć, że teraz ten motocykl tnie powietrze niczym samurajski miecz” – komentuje Stanisław Myszkowski, szef GOC

Motocykl został zaprezentowany po raz pierwszy na największych targach motocykli modyfikowanych na świecie, CustomBike-Show. Impreza ta odbywa się w Bad Salzuflen w Niemczech. Według danych organizatorów, tegoroczną imprezę odwiedziło 32 000 osób, wzięło w niej udział ponad 300 wystawców i zaprezentowano ponad 1000 motocykli customowych. Co roku finałem CUSTOMBIKE-SHOW jest jeden z najbardziej prestiżowych konkursów konstruktorskich świata, w którym customowy Niken GOC zdobył nagrodę “Craziest Bike”. Jury konkursu doceniło m.in. fakt, że wszystkie elementy aluminiowe karoserii zostały wykonane ręcznie. 

Stawiaj sobie wysokie cele!

Customowy Niken GOC nawiązuje do kraju swojego pochodzenia nie tylko nazwą, ale również obecnością języka japońskiego na konstrukcji. Ekipa Game Over Cycles wkomponowała w karoserię japońskie znaki oznaczające nazwę modelu bazowego Niken, a także zachowaną w oryginalnej pisowni myśl, która jest zaczerpnięta z filozofii marki Yamaha i oznacza „odwagę w stawianiu sobie wysokich celów, niezmąconą strachem przed porażką” (失敗を恐れず、もう一段高い目標に取り組む).

Dyrektor Generalna Yamaha Motor Polska, Magdalena Piskorz dodaje: „Od początku współpracy z GOC jestem pod ogromnym wrażeniem talentu Staszka, jego nieszablonowego podejścia do customizacji i pomysłów nie z tej ziemi, które od lat są doceniane na całym świecie. Cieszę się, że wybrał ten model, tak innowacyjny i wyjątkowy dla Yamahy. Praca z takimi fachowcami to sama przyjemność.”


Yamaha Niken pojawiła się na światowym rynku w 2018 roku i została oparta na opracowanej przez japoński koncern unikalnej technologii Leaning Multi Wheel (LMW). Oprócz dwóch pochylanych przednich kół, na wyjątkową konstrukcję pojazdu składają się czworoboczny układ kierowniczy oraz podwójne, teleskopowe zawieszenie. Więcej o Nikenie przeczytasz tutaj

Galeria zdjęć

KOMENTARZE