fbpx

W ostatnim czasie dyskusja o zmianach w prawie praktycznie nie ma końca. Bez wątpienia jej powodem jest wprowadzenie pierwszeństwa pieszych przed przejściem. Jak to jednak będzie wyglądać w rzeczywistości?

Zmiany w prawie przede wszystkim mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i to jest kluczowe dla tej sprawy. Jednakże przepis już od samego początku wzbudzał wiele kontrowersji. Nie ma co się dziwić opinii publicznej, która podała w wątpliwość punkt o bezwarunkowym pierwszeństwie pieszych na i przed przejściem przez jezdnie.

Nowe przepisy wejdą w życie już 1 lipca 2020!

Tutaj kluczowy był „zapis”, mówiący o tym, że pieszy będzie miał pierwszeństwo jeśli „wyrazi zamiar wejścia na pasy”. Dla całej sprawy niezwykle ważne jest słowo „zapis”, które celowo umieściliśmy w cudzysłowie. Sformułowanie wypływało z ust polityków, ale w końcu nie weszło do zmian ustawy. Wyrażenie zamiaru wejścia na pasy jest zbyt szerokim pojęciem, aby można było je czytelnie zdefiniować i bezpiecznie stosować.

To oznacza, że pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko, albo pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko, będzie obowiązany zachować szczególną ostrożność w trakcie poruszania się przed i przez przejście dla pieszych. Warto również nadmienić, że pieszy znajdujący się na tym przejściu będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem. Nowością, która zostanie wdrożona do obowiązków pieszych będzie obowiązek obserwowania drogi przed wejściem na przejściem. Ta sama zasada będzie obowiązywać kierowców pojazdów. 

Szczególna ostrożność zarówno pieszych jak i kierowców

Zbliżając się do przejścia dla pieszych, kierowca będzie zobowiązany zachować szczególną ostrożność oraz dostosować swoją prędkość, tak aby zminimalizować ryzyko narażenia na niebezpieczeństwo pieszych, którzy aktualnie przechodzą lub noszą się z chęcią przejścia przez jezdnie. W takim przypadku kierowca będzie zobligowany ustąpić pierwszeństwa pieszemu.

Na pierwszy rzut oka zmienia się niewiele. Już teraz dojeżdżając do przejścia, musimy zachować szczególną ostrożność i dostosować prędkość tak, aby móc w razie nieplanowanej sytuacji wyhamować pojazd. Jedyną różnicą będzie obowiązek obserwowania przejścia dla pieszych oraz bliższego i dalszego otoczenia drogi, nałożony na kierowcę i pieszego.

Obwodnica Sanoka

Projektowana regulacja wymusi na kierującym pojazdem obowiązek dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych ale i jego okolicy. Kierujący pojazdem będzie zobowiązany do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię, nie tylko dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych, ale również dla tych pieszych, którzy wchodzą na przejście dla pieszych w tym oczekują na możliwość wejścia na to przejście (tzn. oczekują na ustąpienie pierwszeństwa przez nadjeżdżających kierujących pojazdami. (…) Ustawa rozszerza dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.

-Czytamy w uzasadnieniu

Zmiany w prawie. Jest tego więcej!

Pakiet poprawy bezpieczeństwa opiera się nie tylko na zmianach w pierwszeństwie pieszych przed wejściem na przejście. To również ujednolicenie limitu prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h bez rozróżnienia na godziny, w których jedziemy. Obecnie w godzinach 23:00 – 5:00 prędkość maksymalna wynosi 60 km/h.

Kolejną zmianą będzie zradykalizowanie kar dla kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Od 1 lipca kierowca, który przekroczy dozwoloną prędkość o 50 km/h zostanie ukarany mandatem karnym oraz zostanie odebrane mu prawo jazdy. Przepis ten będzie dotyczył również dróg ekspresowych i autostrad.

 

 

KOMENTARZE