Ci wspaniali mężczyźni na swych… Tak było w okresie międzywojennym, a teraz trwają przygotowania do drugiego ulicznego wyścigu, tym razem ?O Błękitną Wstęgę Olzy?, który odbędzie się 24 sierpnia na ulicy Ładnej Bocznej w Cieszynie.

Pierwsze wyścigi motocyklowe w Cieszynie odbywały się już w okresie międzywojennym. W obu częściach podzielonego miasta na trasę wyruszała polska i czeska elita motocyklowa.

Także po II wojnie światowej, a dokładnie od 1958 r. corocznie w Cieszynie i Czeskim Cieszynie odbywały się wyścigi motocyklowe ,,O błękitną wstęgę Olzy”. Pętla o długości 3200 m prowadziła z Mostu Wolności na polską stronę miasta, następnie przez Most Przyjaźni, ul. Główną na dworzec i ponownie na Most Wolności. Wówczas popularne zawody obserwowało nawet dwadzieścia tysięcy widzów.

W roku 1959 Czechosłowacy zapowiadali udział w wyścigu takich sław jak Ruzicka z Brna oraz Fari, czołowy reprezentant. W drugim ulicznym wyścigu motocyklowym „O błękitną wstęgę Olzy” uczestniczyło 24 zawodników. W zawodach występowały także kobiety. Polski Związek Motorowy również delegował dobrych i czołowych asów polskiego sportu motocyklowego. Podczas zmagań mieszkańcy czeskiego i polskiego Cieszyna szczelnie zapełnili wszystkie miejsca wokół trasy na ulicach obu miast. Przepełnione autobusy i pociągi przewoziły do Cieszyna tysiące kibiców, którzy liczyli na wielki udział bielszczanina Gintera Henneka. Popisowe akrobacje motocyklowe, które demonstrowali czechosłowaccy zawodnicy w przerwie podczas poszczególnych wyścigów, dostarczały nie lada wrażeń dla zgromadzonej ponad 50-tysięcznej widowni. Niestety zawodnicy zza południowej granicy posiadali (Jawy) maszyny, które były przystosowane do dużych szybkości, były oprofilowane i technicznie przewyższały sprzęt Polaków.

W kategorii 250 ccm zwyciężył zdecydowanie Franciszek Bartos, a czołowe miejsca zajęli także czechosłowaccy zawodnicy. W kategorii powyżej 250 ccm Czechosłowacy starowali na Jawach, a Polacy na Nortonach i innych markach motocykli. Na najwyższym podium znowu triumfował Franciszek Bartos. Po wyścigu zadawano pytania, dlaczego taka maszyna jak Junak, która ustanowiła rekord Polski, nie brała udziału w zawodach.

W trzecim wyścigu, który odbył się 25 lipca, podczas ulewnego deszczu, w kategorii motocykli 125 ccm zdecydowanym zwycięzcą został Franciszek Bartos, który przyjechał przed Polakami: Władysławem Kaczanowskim i Józefem Sulickim.

W kategorii powyżej 250 ccm tym razem triumfowali Polacy. Pierwszy linię mety przeciął Stanisław Kanas z Kolejarza Opole, drugi był Jan Hennek z AP Katowice, a dopiero na 3 miejscu znalazł się Stanisław Klatil, zawodnik z Czechosłowacji. W sumie jednak tamtejsze zawody wygrali Czechosłowacy, stosunkiem punktów 82:117. Tym samym zagarnęli nagrodę w postaci „Błękitnej wstęgi Olzy”.

W wyścigu, który odbył się 30 kwietnia 1961 roku, Polacy triumfowali w kategorii 500 ccm. Pierwsze miejsce na motocyklu Norton 500 zajął Stanisław Kanas z Opola. Drugi na Jawie był Józef Hejsmala z Brna, a trzeci Jerzy Molin z Opola na motocyklu Norton 500. W zawodach tych wystartowało 13 zawodników, z których wyścig ukończyło tylko 7.

Szóste uliczne wyścigi motocyklowe „O błękitną wstęgę Olzy” zakończyły się pełnym sukcesem zawodników z Czechosłowacji. Trasa prowadziła po zamkniętej pętli, przez oba mosty na Olzie. W punktacji zespołowej Czechosłowacy zdobyli 155 punktów, a Polacy tylko 104. Najciekawszą konkurencją był wyścig „dwieściepięćdziesiątek”, triumfował w nim Slaviczek. Najlepszym z Polaków był Mankiewicz, który zajął dopiero 5 miejsce.

Po raz pierwszy na tej imprezie odbyły się również wyścigi samochodowe, w których wygrali Polacy, pokonując automobilistów z Czechosłowacji. Najlepszy czas na Wartburgu osiągnął Wejner (Polska), na drugim miejscu znalazł się Bartkowiak na Simce (Polska). Zawodom przyglądało się ponad 10 tysięcy widzów po obu stronach Olzy.

Warto dodać, że uliczne wyścigi motocyklowe odbywały się również pod hasłem „Szukamy talentów”, które 8 października 1961 zostały podniesione do rangi III eliminacji do Mistrzostw Polski.

15 września 2013 roku cieszyński Klub MotoBrothers, na którego czele stoi Piotr Szymala wraz z Mosirem, przywrócił po 50 latach tradycję ulicznych wyścigów motocyklowych, organizując wyścig na czas „O Błękitną Wstęgę Cieszyna”.

Wzięło w nim udział ponad 60 zawodników, a ponad tysięczna liczba kibiców przekroczyła oczekiwania organizatorów, zapełniając trybuny, a nawet czeską stronę Olzy.

W chwili obecnej trwają przygotowania do drugiego ulicznego wyścigu, tym razem „O Błękitną Wstęgę Olzy”, który odbędzie się 24 sierpnia na ulicy Ładnej Bocznej w Cieszynie. Więcej informacji wkrótce na stronie www.motobrothers.com.pl.

Artykuł sporządzony został na podstawie udostępnionych materiałów z Książnicy Cieszyńskiej, natomiast zdjęcia przekazał nam portal fotopolska.eu.

KOMENTARZE