Już dziś sesjami treningowymi na torze Indianapolis po miesięcznej wakacyjnej przerwie rozpoczyna się druga połowa sezonu MotoGP. Przypominamy zespoły i zawodników rywalizujących w najszybszej serii motocyklowych wyścigów.

Drugi sezon Marqueza

Tak Marquez cieszył się z tytułu mistrza świata. Czy zdąży wykurować się przed rozpoczęciem nowego sezonu wyścigów MotoGP?


REKLAMA
Advertisement

Gdy wiosną przygotowywaliśmy w Świecie Motocykli przewodnik po MotoGP, wiedzieliśmy, że Marc Marquez będzie walczył o drugi tytuł mistrza świata. I będzie jednym z faworytów. Nikt się jednak nie spodziewał, że aż tak zdominuje motocyklową Formułę 1. Na półmetku wiemy, że wygrał wszystko, co było do wygrania. W dziewięciu wyścigach odniósł dziewięć zwycięstw. Jego pierwsze miejsce w generalce jest niezagrożone. Mógłby nie startować w trzech wyścigach i nadal zachowałby pozycję lidera.

Jego kolega z zespołu Repsol Honda, Dani Pedrosa, już chyba pogodził się z myślą, że nie ma szans na tytuł. Wyluzował się trochę i pokazuje, że stać go na wiele.

Największą niespodziankę sprawili zawodnicy fabrycznego zespołu Yamahy. Miłą – Valentino Rossi, którego już odsyłano na emeryturę, a to on jako jedyny podjął walkę z zawodnikami Repsol Hondy. Niemiłą – Jorge Lorenzo, który jest blisko czołówki, ale już stracił możliwość podjęcia bezpośredniej walki o podium w generalce.

Avin­tia Ra­cing, motocykle FTR Kawasaki

Avintia Racing

Hiszpański zespół jak zawsze chce po prostu być w stawce. Ma najbardziej imponującą jadłodajnię na paddocku, ale wciąż dysponuje tylko motocyklem CRT, który skazany jest na pożarcie przez nowe maszyny produkcyjne. Do Hectora Barbery dołączył w tym sezonie Mike Di Meglio (który przeszedł z Moto2), ale tylko dlatego, że nie było innego Francuza w stawce (co ma znaczenie dla sprzedaży praw telewizyjnych), ponieważ Randy De Puniet poświęcił się rozwojowi Suzuki na 2015.

Przed drugą połową sezonu Hector Barbera zdobył dla zespołu zaledwie dwa punkty i zajmuje 22 miejsce, ostatnie wśród zawodników, którzy punktowali. Mike Di Meglio jest jednym z trzech zawodnikó, którzy nie zdobyli w tym sezonie ani jednego punktu.

Fot. PSP Świderek

Hector BarberaFot. PSP Świderek

Hector Barbera nr: 8, Kraj: Hiszpania, Rocznik: 1986, Tytuły MŚ: 0, Zwycięstwa: 10 (0), Podia: 32 (0)

Fot. PSP Świderek

Mike Di MeglioFot. PSP Świderek

Mike Di Meglio nr: 63, Kraj: Francja, Rocznik: 1988, Tytuły MŚ: 1 (0), Zwycięstwa: 5 (0), Podia: 13 (0)

Liczby w nawiasach dotyczą klasy MotoGP.

Car­dion AB Mo­to­ra­cing, motocykl: Hon­da RCV 1000R

Cardion AB

Karel pewnie chciałby zapomnieć zeszły sezon, który obfitował w kontuzje i opuszczone wyścigi. W tym sezonie syn zarządcy toru w Brnie dosiada produkcyjnej Hondy i znów próbuje pokazać, że umie jeździć. Gdy debiutował na Ducati, potrafił w kwalifikacjach ośmieszyć Valentino Rossiego. Po 9 (z 18) wyścigach zajmuje 17 miejsce z dorobkiem 18 punktów.

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Karel Abraham nr: 17, Kraj: Czechy, Rocznik: 1990, Tytuły MŚ: 0, Zwycięstwa: 1 (0), Podia: 2 (0)

Drive M7 Aspar, motocykle: Hon­da RCV 1000R

Drive M7 Aspar

Team Aspar przez ostatnie dwa lata wygrywał kategorię CRT z motocyklem ART (Aprilia). Teraz ma nowych zawodników i nowy, produkcyjny motocykl Hondy oraz nowego sponsora z Malezji. Idealny układ biznesowy, ale wyniki tego nie potwierdzają. Hiroshi jest tam jako jedyny Japończyk w MotoGP, a Nick opłacany jest przez Honda USA i dodatkowo głośno mówi o przenosinach do WSBK. Tak sukcesu się nie buduje. W połowie sezonu Hayden zajmuje 13 miejsce (29 punktów), Aoyama zaś jest 15 (28).

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Hiroshi Aoyama nr: 7, kraj: Japonia, rocznik: 1981, tytuły MŚ: 1 (0), zwycięstwa: 9 (0), podia: 27 (0).

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Nicky Hayden nr: 69, kraj: USA, rocznik: 1981, tytuły MŚ: 1 (1), zwycięstwa: 3 (3), podia: 28 (28).

Ducati Team, motocykle Des­mo­se­di­ci GP14

Ducati Team: Cal Crutchlow i Andrea Dovizioso

Włosi zdecydowali się na start w kategorii Open, wystawili swój fabryczny motocykl ze standardową elektroniką, co dało możliwość używania większych zbiorników paliwa i modyfikacji silników podczas sezonu. Okazało się, że to droga do sukcesu. Nie osiągnęli wszystkiego, o czym marzyli, ale wypadają lepiej niż w poprzednim sezonie. Do Andrei Dovizioso dołączył Cal Crutchlow, ale już wiemy, że w przyszłym sezonie zastąpi go Andrea Iannone.

W połowie sezonu Andrea Dovizioso zajmuje bardzo dobre czwarte miejsce, wyprzedza byłego mistrza Jorge Lorenzo, dwa razy stawał na podium, raz na drugim, raz na trzecim miejscu. Będzie bronił czwartej pozycji, co może okazać się trudne, jeśli Lorenzo powróci do swojej dawnej formy.

Cal Crutchlow nie spełnił oczekiwań szefów Ducati Team. Wprawdzie zaproponowali mu przedłużenie kontraktu, lecz tylko na rok. Cal początkowo się zgodził, ale jednak poszukał sobie innego zespołu. W połowie sezonu zajmuje 14 miejsce (28 punktów).

Fot. PSP Świderek

Andrea DoviziosoFot. PSP Świderek

Andrea Dovizioso nr: 4, kraj: Włochy, rocznik: 1986, tytuły MŚ: 1 (0), zwycięstwa: 10 (1), podia: 65 (24).

Fot. Ducati

Cal CrutchlowFot. Ducati

Cal Crutchlow nr: 35, kraj: Wielka Brytania, rocznik: 1985, tytuły MŚ: 0, zwycięstwa: 0, podia: 6 (6).

GO&FUN Hon­da Gre­si­ni, motocykle Hon­da RC 213V i Hon­da RCV 1000R

GO&FUN Honda Gresini

Jeśli któryś szef zespołu ma w tym roku osiwieć, największe szanse ma na to Fausto Gresini – pisaliśmy w magazynie na początku sezonu. – W stajni ma dwóch utalentowanych zawodników, ale debiutant Redding, używający motocykla produkcyjnego, chce udowodnić, że zasługuje na motocykl fabryczny. Bautista musi potwierdzić, że umie jeździć w czołówce.

W połowie sezonu obaj zawodnicy zajmują miejsce w środku stawki. Bautista jest 10 (50 punktów), raz stanął na podium (3 miejsce) i pokazał, że potrafi nieźle namieszać podczas wyścigów. Ale na fabrycznym motocyklu stać go chyba na więcej. Redding zajmuje 12 miejsce w generalce z dorobkiem 33 punktów.

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Alvaro Bautista nr: 19, kraj: Hiszpania, rocznik: 1984, tytuły MŚ: 1 (0), zwycięstwa: 16 (0), podia: 49 (3).

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Scott Redding nr: 45, kraj: Wielka Brytania, rocznik: 1993, tytuły MŚ: 0, zwycięstwa: 4 (0), podia: 15 (0).

Octo Io­da­ Ra­cing Team, motocykl ART

Octo Ioda Racing Team

Kolejny team, który po prostu chce być w stawce. Motocykl – CRT. Do Danilo Petrucciego miał dołączyć debiutant – Leon Camier, ale nie wystarczyło pieniędzy od sponsorów. O ile rok temu można było oczekiwać, że Danilo powalczy w CRT o bardziej znaczący rezultat, to teraz każdy punkt będzie wspaniałym osiągnięciem. Po roku przygody z podwoziem Suter, Włoch znów będą używać maszyn ART (Aprilia).

Na półmetku sezonu Petrucci zdobył zaledwie 4 punkty i jest 21 (przedostatni wśród punktujących zawodników. Leon Camier w końcu zadebiutuje w MotoGP w wyścigach w Indianapolis i potem w Brnie, zastępując Nicky’ego Haydena (Drive M7 Aspar), który dochodzi do zdrowia po operacji nadgarstków.

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Danilo Petrucci nr: 9, kraj: Włochy, rocznik: 1990, tytuły MŚ: 0, zwycięstwa: 0. podia:0.

LCR Hon­da Mo­toGP, motocykl Hon­da RC 213V

LCR Honda MotoGP, Stefan Bradl

Włoski team nadal wystawia jeden motocykl i liczy na miejsca na podium w poszczególnych wyścigach. Przed sezonem wydawało się, że Stefan Bradl ma potencjał, by o nie powalczyć, ale na razie nie pokazał się z dobrej strony, nawet wtedy, gdy miał znakomitą okazję, jak cztery tygodnie temu na Sachsenring. Bradl zajmuje niezłe 9 miejsce (56 punktów). Ale czy w drugiej połowie sezonu uda mu się stanąć na podium?

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Stefan Bradl nr: 6, kraj: Niemcy, rocznik: 1989, tytuły MŚ: 1 (0), zwycięstwa: 7 (0), podia: 19 (1).

Mon­ster Ya­ma­ha Tech 3 , motocykle Ya­ma­ha M1

Monster Yamaha Tech 3

Prawdziwie juniorski zespół Yamahy. Na to, co wcześniej wypominaliśmy producentowi z Japonii (brak perspektywicznych zawodników), w Tech3 wreszcie ktoś znalazł środki zaradcze, chociaż w zmianie obsady większy udział ma firma Monster, tytularny sponsor teamu. Przed sezonem zwracaliśmy uwagę, że Smith w końcówce sezonu 2013 zaczął jeździć naprawdę szybko, a Pol – mistrz świata Moto2 – to naturalny kandydat do miejsc na podium. Na półmetku wiemy już, że Pol na podium jeszcze nie stanął, ma koncie 67 punktów, co daje mu 7 miejsce, tuż za bratem Aleiksem (77 punktów). Bradley Smith jest 11 (48 punktów). Obaj nie pretendują jak dotąd do odegrania bardziej pierwszoplanowych ról.

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Bradley Smith nr: 38, kraj: Wielka Brytania, rocznik: 1990, tytuły MŚ: 0, zwycięstwa: 3 (0), podia: 23 (0).

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Pol Espargaro nr: 44, kraj: Hiszpania, rocznik: 1988, tytuły MŚ: 1 (0), zwycięstwa: 5 (0), podia: 13 (0).

NGM Mo­bi­le For­ward Ra­cing, motocykle FTR Ya­ma­ha

NGM Mobile Forward Racing

Jedyny team, który w tym sezonie używa „prototypowego wynalazku”, czyli motocykla z prototypowym silnikiem, ale umieszczonego w ramie firmy z doświadczeniami w CRT. 40-letni Colin Edwards jest tylko tłem dla debiutującego w MotoGP Aleiksa Espargaro, który traci tylko 20 punktów do Jorge Lorenzo i zajmuje 6 miejsce. Edwards zdobył zaledwie 8 punktów i zajmuje 18 miejsce.

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Aleix Espargaro nr: 41, kraj: Hiszpania, rocznik: 1989, tytuły MŚ: 0, zwycięstwa: 0, podia: 1 (0).

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Colin Edwards nr: 5, kraj: USA, rocznik: 1974, tytuły MŚ: 0, zwycięstwa: 0, podia: 12 (12).

Pa­ul Bird Mo­tor­sport, motocykle PBM

Paul Bird Motorsport

Broc Parkes trafił jako ostatni do stawki tegorocznego MotoGP. Niestety, trafił tylko dlatego, że promotorowi brakowało zawodnika z antypodów. Dodatkowo trafił na wynalazek PBM, napędzany silnikiem Aprilii. Drugim zawodnikiem pozostał Laverty. Każdy punkt będzie dla zespołu wydarzeniem porównywalnym z odkryciem nowego złoża gazu łupkowego – pisaliśmy w magazynie przed sezonem.

Na półmetku Parkes odkrył „trochę gazu” – ma na koncie 6 punktów i 20 miejsce. Laverty – bez punktów.

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Broc Parkes nr: 23, kraj: Australia, rocznik: 1981, tytuły MŚ: 0, zwycięstwa: 0, podia: 0.

Fot. PSP Świderk

Fot. PSP Świderk

Michael Laverty nr: 70, kraj: Wielka Brytania, rocznik: 1981, tytuły MŚ: 0, zwycięstwa: 0, podia: 0.

Pra­mac Ra­cing, motocykle Des­mo­se­di­ci gp14

Pramac Racing

Hernandez jeździ motocyklem klasy produkcyjnej (Open). Iannone – maszyną bliźniaczą do fabrycznych. Włoski producent jest na półmetku bardzo zadowolony z wyników Iannone, który w przyszłym sezonie będzie ścigał się w zespole fabrycznym.

Andrea Iannone na półmetku zajmuje 8 miejsce (62 punkty) i zapewne będzie się starał potwierdzić, że decyzja Ducati Team była słuszna. Yonny Hernandez z 27 punktami zajmuje 16 miejsce i to chyba tyle, na ile go stać.

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Andrea Iannone nr: 29, kraj: Włochy, rocznik: 1989, tytuły MŚ: 0, zwycięstwa: 12 (0), podia: 24 (0).

Fot. PSP Świderek

Fot. PSP Świderek

Yonny Hernandez nr: 68, kraj: Kolumbia, rocznik: 1988, tytuły MŚ: 0, zwycięstwa: 0, podia: 0.

Movistar Yamaha Factory, motocykle Ya­ma­ha M1

Valentino Rossi będzie jeździł Yamahą YZR-M1 jeszcze przez dwa kolejne sezony

Pred sezonem pisaliśmy w magazynie: zawodnicy tego teamu mają różne cele: Jorge będzie walczyć o mistrzostwo, Valentino – o przeżycie w MotoGP. Kibiców szczególnie interesować będą wyniki tego drugiego, ale mimo zmian w garażu, nie wróżymy mu wielkich sukcesów. Trzeba pogodzić z tym, o czym piszemy od lat, czyli z emeryturą lub – co byłoby znacznie ciekawsze – z przesiadką do WSBK. To podniosłoby oglądalność tej serii, może sprzedaż motocykli seryjnych, a co za tym idzie – większe budżety na MotoGP.

Na półmetku okazuje się, że to właśnie emeryt Rossi nawiązał niemal równą walkę z zawodnikami Repsol Hondy. On też jako pierwszy przedłużył kontrakt na kolejne dwa lata w MotoGP. Lorenzo po słabym początku sezonu odrabia straty, ale szans na walkę o tytuł mistrza świata już raczej nie ma. Rossi zajmuje w generalce niezagrożone trzecie miejsce (141 punktów) i powalczy jeszcze o drugie z Danim Pedrosą (148). Lorenzo (97) musi walczyć o czwartą pozycję z Andreą Dovizioso (99) z Ducati Team.

Fot. Yamaha

Valentino RossiFot. Yamaha

Valentino Rossi nr: 46, kraj: Włochy, rocznik: 1979, tytuły MŚ: 9 (7), zwycięstwa: 106 (80), podia: 188 (152).

Fot. Yamaha

Jorge LorenzoFot. Yamaha

Jorge Lorenzo nr: 99, kraj: Hiszpania, rocznik: 1987, tytuły MŚ: 4 (2), zwycięstwa: 52 (31), podia: 115 (77).

Rep­sol Hon­da, motocykle Hon­da RC 213V

Marc Marquez

Team skazany na sukces? Tylko kontuzje mogą coś tu popsuć. Marc Marquez ma szansę rozpocząć passę podobną do tej, którą do historii przeszedł Mick Doohan. Nie mówimy Rossi, bo ten zmieniał motocykle i potrafił przegrać nawet wtedy, gdy nie był kontuzjowany. Dani rozpoczyna też nowy czas w swoim życiu, bo Honda wygoniła z garażu jego mentora, Alberto Puiga, który chyba zanadto mieszał mu w głowie. Teraz Hiszpan może zmniejszyć zwarcie w pośladkach i poszaleć – pisaliśmy przed sezonem.

Na półmetku nasze przewidywania potwierdziły się w stu procentach. Marquez zdobył wszystko, co było do zdobycia. Odniósł 9 zwycięstw w 9 wyścigach. Pedrosa jeździł ze zmiennym szczęściem, ale też bardzo dobrze. Będzie bronił drugiego miejsca przed Valentino Rossim. I mimo że bardzo lubimy sympatycznego Włocha, to pieniądze postawilibyśmy jednak na Hiszpana.

Fot. Repsol Honda

Marc Marquez wszystko robi na sto procentFot. Repsol Honda

Marc Marquez nr: 93, kraj: Hiszpania, rocznik: 1993, tytuły MŚ: 3 (1), zwycięstwa: 32 (6), podia: 55 (16).

Fot. Honda

Dani PedrosaFot. Honda

Dani Pedrosa nr: 26, kraj: Hiszpania, rocznik: 1985, tytuły MŚ: 3 (0), zwycięstwa: 48 (25), podia: 125 (84).

KOMENTARZE

REKLAMA

Polecane artykuły
Dziesiąte z rzędu zwycięstwo Marka Marqueza. Lorenzo i Rossi na…
Ginter Hennek, urodzony w 1933 roku (syn Herberta i brat…