W tym roku klasa MotoE przesiada się na elektryczne motocykle Ducati, a cała stawka tej kategorii ma za sobą pierwsze, oficjalne testy na nowych maszynach. Pogoda w Jerez de la Frontera nie rozpieszczała, ale wiemy nieco więcej, czego możemy spodziewać się w sezonie 2023.

Sezon 2023 będzie przełomowym dla całej kategorii MotoE. Po raz pierwszy w historii zmagania w tej klasie będą nosiły rangę już nie Pucharu, a Mistrzostw Świata. Ponadto, po czteroletniej współpracy z marką Energica, w tym roku wszyscy zawodnicy korzystać będą z nowych motocykli Ducati V21L.

Kalendarz MotoE na rok 2023 składa się z ośmiu rund, podczas których rozegranych zostanie łącznie szesnaście wyścigów. W tym roku harmonogram klasy elektrycznej uległ zmianie – w piątek zawodnicy będą brali udział w dwóch treningach wolnych oraz kwalifikacjach. Tymczasem oba wyścigi odbywać się będą w sobotę. 

Chociaż stawka MotoE ma za sobą dopiero pierwsze, oficjalne, trzydniowe testy na nowych maszynach, już co nieco wiadomo o tych jednośladach. I to pomimo tego, że przez sporą część prób w Jerez de la Frontera padał deszcz. Co najważniejsze, elektryczne Ducati są aż o 30 kilogramów lżejsze od modelu produkowanego przez Energicę. V21L ma karbonową ramę wokół baterii oraz stalowe elementy, a także nieobecną wcześniej kontrolę trakcji. 

Ponadto, motocykl Ducati jest chłodzony cieczą, co pozwala na doładowanie motocykla tuż po tym, jak zjedzie do garażu. Pomimo tego, każdego dnia testów zawodnicy mieli do wykorzystania cztery 15-minutowe sesje, które dzieliły aż dwie godziny przerwy. To pokazuje, jak duże ograniczenia mają jeszcze te maszyny, jeśli chodzi o ich ładowanie – i to pomimo tego, że naładowanie baterii do 80% ma zajmować zaledwie 45 minut.

Spośród trzech dni testów tylko jednego – we wtorek – zawodnicy mieli szansę pojeździć po suchym torze. W takich warunkach najszybszy był ubiegłoroczny wicemistrz MotoE Eric Granado. Brazylijczyk w tym roku nie tylko ściga się w LCR E-Teamoe, ale też jeździ na Hondzie w World Superbike. I co prawda przez problemy żołądkowe musiał odpuścić ściganie w miniony weekend WSBK w Indonezji, teraz doszedł do siebie i był najszybszy z zawodników MotoE. 

Granado zatrzymał stoper na wyniku 1’47.053, co pozwoliło mu pobić swój rekord toru w Jerez jeszcze z 2021 roku. Wówczas na elektrycznym motocyklu Energica uzyskał on w wyścigu w czas 1’47.473 (w kwalifikacjach pojechał o trzy dziesiąte wolniej). Ducati notuje też wyższe prędkości maksymalne w porównaniu z poprzednim dostawcą maszyn do MotoE. W sezonie 2022 Maria Herrera i Hikari Okubo uzyskali prędkość 228,3 km/h, podczas gdy w trakcie minionych testów Alessandro Zaccone na V21L uzyskał 233,3 km/h.

Warto jednak wyniki tych testów traktować z przymrużeniem oka i pamiętać, że dla zawodników był to pierwszy kontakt z motocyklami elektrycznymi od Ducati. Poza brakiem obrońcy tytułu Dominique Aegertera w tegorocznej stawce (skupia się wyłącznie na WSBK), w MotoE znalazło się też miejsce dla kilku debiutantów. Są to: mistrz świata Moto2 z 2014 roku Tito Rabat, znany z Grand Prix Randy Krummenacher, a także Mika PerezNicholas Spinelli oraz Luca Savadori.

Drugie zimowe testy MotoE przed tegoroczną rywalizacją odbędą się w Barcelonie w dniach 3-5 kwietnia. Start sezonu 2023 MotoE już w maju przy okazji GP Francji na torze w Le Mans.

Łączne wyniki testów MotoE w Jerez:

 ZAWODNIKKRAJTEAMSTRATA
1Eric GranadoBRALCR1m 47.053s
2Matteo FerrariITAGresini+0.257s
3Nicholas SpinelliITAPons+0.425s
4Mattia CasadeiITAPons+0.451s
5Randy KrummenacherSWIIntact+0.471s
6Hikari OkuboJPNTech3+0.473s
7Jordi TorresSPAAspar+0.495s
8Kevin ManfrediITASIC58+0.585s
9Hector GarzoFRAIntact+0.642s
10Miquel PonsSPALCR+0.757s
11Tito RabatSPAPramac+0.990s
12Luca SavadoriITAPramac+1.106s
13Alessandro ZacconeITATech3+1.166s
14Kevin ZannoniITASIC58+1.567s
15Andrea MantovaniITARNF+1.742s
16Mika PerezSPARNF+2.684s
17Alessio FinelloITAGresini+2.828s
18Maria HerreraSPAAspar+2.881s

MotoE – lista startowa na sezon 2023:

  • #3 – Randy Krummenacher – Dynavolt Intact GP MotoE
  • #4 – Hector Garzo – Dynavolt Intact GP MotoE
  • #5 – Maria Herrera – Openbank Aspar Team
  • #8 – Mika Perez – RNF MotoE Team
  • #11 – Matteo Ferrari – Felo Gresini MotoE
  • #19 – Andrea Mantovani – RNF MotoE Team
  • #21 – Kevin Zannoni – Ongetta SIC58 Squadracorse
  • #23 – Luca Salvadori – Pretti Pramac MotoE
  • #29 – Nicholas Spinelli – Pons Racing 40
  • #34 – Kevin Manfredi – Ongetta SIC58 Squadracorse
  • #40 – Mattia Casadei – Pons Racing 40
  • #51 – Eric Granado – LCR E-Team
  • #53 – Tito Rabat – Pretti Pramac MotoE
  • #61 – Alessandro Zaccone – Tech3 E-Racing
  • #72 – Alessio Finello – Felo Gresini MotoE
  • #77 – Miquel Pons – LCR E-Team
  • #78 – Hikari Okubo – Tech3 E-Racing
  • #81 – Jordi Torres – Openbank Aspar Team

Kalendarz MotoE na 2023 rok:

  • #1 – 12-14 maja – GP Francji – Le Mans
  • #2 – 9-11 czerwca – GP Włoch – Mugello
  • #3 – 16-18 czerwca – GP Niemiec – Sachsenring
  • #4 – 23-25 czerwca – Dutch TT – Assen
  • #5 – 4-6 sierpnia – GP Wielkiej Brytanii – Silverstone
  • #6 – 18-20 sierpnia – GP Austrii – Red Bull Ring
  • #7 – 1-3 września – GP Katalonii – Circuit de Barcelona-Catalunya
  • #8 – 8-10 września – GP San Marino – Misano World Circuit

Harmonogram weekendu MotoE w 2023 roku:

Wszystkie godziny podane są wg. czasu lokalnego:

Piątek:

08:25-08:45 – MotoE FP1
12:25-12:45 – MotoE FP2
17:00-17:10 – MotoE Q1
17:20-17:30 – MotoE Q2

Sobota:

12:10 – MotoE wyścig 1
16:10 – MotoE wyścig 2


Zdjęcia: LCR E-Team

KOMENTARZE