fbpx

Rajd Dakar już się rozpoczął. Zobaczmy, jakich motocykli dosiadają zawodnicy. Wszystkie (z jednym wyjątkiem) mają pojemność 450 ccm.

KTM 450 Rally

KTM 450 Rally


REKLAMA

Ten motocykl jest faworytem tegorocznego Dakaru. Dosiadają go m.in. Cyril Despres, Kuba Przygoński i 65 innych motocyklistów, wśród nich Jacek Czachor i Marek Dąbrowski z Orlen Team. Napędza go jednocylindrowy, 4-suwowy silnik o pojemności 449 ccm. Konstrukcja zbudowana jest na chromowo-molibdenowej ramie. Zbiornik paliwa mieści 35 litrów. Motocykl waży bez paliwa ok. 145 kg. Dane techniczne nie mówią zbyt wiele, ale fakt, że KTM wygrywa Rajdy Dakar nieprzerwanie od 2001 r. i że ponad jedna trzecia uczestników rajdu wybiera właśnie ten motocykl, świadczy, że inżynierowie KTM posiedli tajemnicę, jak skonstruować najlepszą maszynę do najtrudniejszych warunków.

Fot. KTM

Cyril Despres i jego KTM 450 RallyFot. KTM

Honda CRF 450 Rally

CRF450 Rally

Honda wystawia na Dakar bardzo silną ekipę i motocykl, który zdaniem wielu ekspertów będzie w stanie konkurować z KTM. Rally bazuje na popularnym modelu enduro, CRF450X. Tym razem Honda po raz pierwszy wystawi w rajdzie maszynę bazującą na seryjnym modelu. Specjalne wyposażenie rajdowe to dodatkowe obustronnie montowane zbiorniki paliwa, system nawigacji, dodatkowe zabezpieczenia przed uderzeniami o przeszkody i wiele innych drobnych ulepszeń. Honda podkreśla, że te wszystkie ulepszenia mogą wejść do seryjnej produkcji, gdy pomyślnie przejdą próbę Dakaru.

Fot. Honda

Helder Rodrigues jest jednym z faworytów Rajdu Dakar 2013Fot. Honda

Husqvarna TE449 RR by Speedbrain

Husqvarna TE449 RR by Speedbrain

Husqvarna wystawia na Rajd Dakar sprawdzony motocykl zmodyfikowany przez firmę Speedbrain, która współpracuje także z BMW. Speedbrain wprowadził zmiany w konstrukcji ramy, dodał większy zbiornik paliwa, a także wyposażył motocykl w system nawigacji. Husqvarna zadbała o dostosowanie silnika do wymagań długiego terenowego rajdu. Czterosuwowy, jednocylindrowy silnik ma pojemność 449,5 ccm. Motocykl waży bez paliwa 137 kg. Na Husqvarnach pojedzie w Dakarze 10 jeźdźców, w zespole fabrycznym trzech, wśród nich Hiszpan Joan Barreda, który ostatnio jest w znakomitej formie. Odnosił sukcesy w październikowych rajdach pustynnych. Zwyciężył w Rajdzie Faraonów (było to w ogóle pierwsze zwycięstwo Husqvarny w rajdzie pustynnym), a w Rajdzie Maroka był drugi.

Fot. Husqvarna

Husqvarna TE449 RR by SpeedbrainFot. Husqvarna

Yamaha YZ450F

Yamaha YZ450F

Tego modelu Yamahy dosiada w Rajdzie Dakar Holender Frans Verhoeven, który całkiem niedawno w Rajdzie Maroka zajął 4 miejsce. Można przewidywać, że i w Dakarze odegra jedną z czołowych ról. Pojadą w nim także bliźniacze modele „yzetki” oznaczone literami WR. W wersji seryjnej YZ to motocykl crossowy pozbawiony świateł i wszystkiego, co tylko przeszkadza na torze, za to bardziej agresywny zarówno jeśli chodzi o twarde zawieszenie, jak i krótkie przełożenia skrzyni biegów. WR to enduro, czyli motocykl wszędobylski z wyczynowymi aspiracjami. Oczywiście oba modele zostały przygotowane do długiej jazdy w najtrudniejszych warunkach, nie są więc tak spartańsko wyposażone, jak seryjne. Na Yamahach pojedzie 45 motocyklistów. Przy okazji warto wspomnieć o motocyklach pod chińską marką Jincheng. Na takich maszynach pojedzie dwóch zawodników. Ciekawe, że Jincheng nie produkuje motocykli terenowych o pojemności 450 ccm. Wtajemniczeni twierdzą, że to Yamahy WR450F opatrzone znakami chińskiej firmy i ubrane w utrudniające rozpoznanie elementy karoserii.

Fot. Yamaha

Yamaha YZ450FFot. Yamaha

Kawasaki KLX 450

Kawasaki KLX 450

KLX to wersja enduro oparta na crossowym modelu KX 450 F. Dodano mu światła i elektryczny rozrusznik, ale różni się od swego bliźniaka także charakterystyką silnika, którego moc obniżono z 50 KM do 43 KM. Jednostka napędowa KLX zyskuje na dynamice dopiero przy średnich i wysokich obrotach. Inaczej też zestrojono zawieszenie – jest miękkie, by lepiej wybierać nierówności terenu. Dodano również większy zbiornik paliwa i cichsze tłumiki. Jest to motocykl dostosowany do długich przebiegów w trudnym terenie. W Rajdzie Dakar pojadą trzy Kawasaki KLX 450 (na zdjęciu motocykl seryjny).

Sherco Enduro 450i Racing

Sherco Enduro 450i Racing

Sherco to działająca od 1998 r. hiszpańsko-francuska firma produkująca motocykle terenowe ? trial, enduro i supermoto. Odnosi wiele sukcesów przede wszystkim na torach. W tegorocznym Dakarze pojadą 4 motocykle tej firmy. Model 450i Sherco produkuje od 10 lat. To był pierwszy motocykl enduro, w którym zastosowano wtrysk paliwa. Jednocylindrowy, czterosuwowy silnik ma pojemność 448,6 ccm. Spoczywa chromowo-molibdenowej ramie. Motocykl w wersji seryjnej jest bardzo lekki, waży 109 kg.

Husaberg FE 450

Husaberg FE 450

Najnowsze modele Husaberg to właściwie KTM-y, które tylko z wyglądu przypominają motocykle szwedzkiej marki. Nic dziwnego – austriacka firma jest właścicielem Husaberga. FE 450 to bliźniak KTM 450 EXC. Husabergi nie odnosiły sukcesów w radach Dakar, mimo to wybrało je czterech motocyklistów.

TM Racing 450

TM Racing 450

TM Racing to brytyjska firma, która również próbuje uszczknąć kawałek rynku motocykli terenowych. Jej motocykl nie wyróżnia się specjalnie spośród innych 450, jeśli chodzi o dane techniczne. Ma za to ciekawy design, dzięki któremu trudno go pomylić z innymi markami. W tegorocznym Dakarze jadą trzy motocykle TM.

Gas Gas 450 EC-Raid

Gas Gas 450 EC-Raid

Gas Gas to hiszpańska firma, podobnie jak Sherco, produkująca wyłącznie motocykle terenowe. EC-Raid bazuje na maszynie enduro Gas Gas 450F. Adaptacja do Rajdu Dakar polegała m.in. na dodaniu dwóch bocznych i jednego z tyłu – zbiorników paliwa, nowych owiewek, systemu nawigacyjnego, osłony miski olejowej z wbudowanym zbiornikiem wody, a także dodatkowego filtru powietrza zabezpieczającego przed pustynnym pyłem. Na motocyklach Gas Gas pojedzie dwoje zawodników, jedna z dwóch kobiet motocyklistek, utytułowana w kobiecych kategoriach Laia Sainz i jej kolega z fabrycznego zespołu Marc Guasch.

BMW G 450 X

BMW G 450 X

BMW Motorrad nie wystawia własnego zespołu, ale dwaj motocykliści wybrali na Dakar G 450 X. To motocykl enduro, którym jeździł kiedyś m.in. Juha Salminen, zanim nie przesiadł się na Husqvarnę. Ostatnie modyfikacje modelu BMW przeprowadziło w 2009 r. Można o nim powiedzieć – porządna „450”, ale sukcesy w tej klasie odnoszą zawodnicy innych marek.

Fot. BMW Motorrad

BMW G 450 XFot. BMW Motorrad

Suzuki RMZ 450 Rally

RM-Z450 gotowy do wyjazdu na tor

Wersja Rally powstała na bazie motocrossowego RMZ 450. Jego nową wersję na 2013 rok opisywaliśmy już na stronie Świata Motocykli: http://www.swiatmotocykli.pl/Motocykle/1,124078,12194521,Suzuki_przedstawia_pierwsze_modele_2013.html. W tegorocznym Rajdzie Dakar startuje tylko jeden taki motocykl.

Bultaco Pursang

Bultaco Pursang

To jedyny motocykl zabytkowy, liczy sobie już 34 lata, który bierze udział w tegorocznym Rajdzie Dakar. Pojedzie nim amator, miłośnik starych motocykli, Hiszpan Ignacio Chivite. Pursang, motocykl hiszpańskiej firmy Bultaco, był bardzo popularnym modelem. Produkowano go z silnikami o pojemności 125, 250, 360 i 370 ccm. Ignacio Chivite jedzie tym najmocniejszym. Będziemy mu kibicować.

KOMENTARZE

REKLAMA