fbpx
A password will be e-mailed to you.

Sejm przyjął poprawkę Senatu: nie tylko skutery, lecz wszystkie motocykle o pojemności do 125 ccm dla kierowców z prawem jazdy kat. B. Będzie z czego wybierać. Oto przegląd kilku modeli przygotowany na gorąco.

Yamaha YBR 125/YBR 125 Custom

Yamaha YBR 125


REKLAMA

Yamaha YBR Custom to niewielki, stylowy i praktyczny motocykl o bardzo łagodnym usposobieniu. Jest jednym z tych jednośladów, którym z powodzeniem mogliby poruszać się po drogach kierowcy bez szczególnego doświadczenia, nawet ci, którzy nie mają prawa jazdy kategorii A. Wystarczyłaby do tego znajomość przepisów ruchu, którą mają posiadacze uprawnień kategorii B.

YBR, zasilana skromnym, kulturalnie pracującym silnikiem o pojemności 124 ccm, nie nadaje się do bicia rekordów prędkości. Świetnie za to nadaje się do nieśpiesznych wycieczek i codziennej eksploatacji.

Fot. Paweł Kucharski

Yamaha YBR CustomFot. Paweł Kucharski

Cena: YBR 125 – 10 900 zł, YBR 125 Custom 11 900 zł.

Maxxis M6001 110/100/R18 64Mw okazje.info

Yamaha MT-125

W polskich salonach Yamahy MT-125 ma się pojawić w sierpniu.

Yamaha MT-125, ukształtowana zgodnie z ?kodem genetycznym? rodziny MT, ma charyzmatyczny wygląd pełnowymiarowego motocykla oraz wyraźny charakter. Nadwozie typu naked podkreśla jego najważniejsze cechy, łącząc styl streetfightera z supersportową technologią.

Motocykl został opracowany na platformie najnowszej wersji YZF-R125. Jednak podobnie jak modele MT o większej pojemności, oferuje dość wyprostowaną pozycję kierowcy. Zbiornik paliwa, siedzisko i podnóżki MT-125 zostały tak zaprojektowane, aby zapewnić bardziej wyprostowaną pozycję jazdy, niż w YZF-R125. Krótszy zbiornik paliwa sprawia, że biodra kierowcy są przesunięte o 42 mm do przodu, zaś siedzisko zostało obniżone o 5 mm do 820 mm. Zwężana kierownica o dużych, aluminiowych mocowaniach jest o 100 mm wyższa i o 35 mm bardziej przesunięta do przodu, niż w YZF-R125, co dodatkowo wymuszając wyprostowaną pozycję jazdy. Dzięki temu najmniejszy z rodziny MT świetnie się nadaje do codziennej zabawy w mieście i poza nim.

W salonach Yamaha MT-125 ma pojawić się w sierpniu.

ChengShin C907 140/90/R15 70Hw okazje.info

Suzuki VanVan

Suzuki VanVan to jeden z motocykli, którymi można będzie jeździć z prawem jazdy kat. B

VanVan 125 ze swoim charakterystycznym wyglądem w oparciu o filozofię „długo i nisko” jest zaproszeniem do relaksującej jazdy przed siebie. Szerokie wygodne siodło, szeroka kierownica i duży rozstaw osi zapewniają wysoki poziom komfortu w czasie podróży. Szerokie opony o wysokim profilu wraz z miękkim zawieszeniem dodatkowo uzupełniają opis wygodnego, uniwersalnego motocykla do codziennej jazdy – tak zachęca klientów Suzuki.

A w naszym teście pisaliśmy: Suzuki VanVan wyposażony jest w prosty, dwuzaworowy silnik chłodzony powietrzem, dysponujący mocą 12 KM. Jest to trochę za mało do dynamicznego poruszania się w gęstym ruchu. Przyspieszenia są odczuwalne do około 90 km/h, potem musimy się przygotować na długotrwałe rozpędzanie się do maksymalnej prędkości wynoszącej licznikowo 100 km/h. Dodatkowym minusem układu napędowego są wydobywające się z niego odgłosy. Oczywiście nikt nie oczekuje po takim motocyklu basowego gangu, ale dźwięk wydobywający się z wydechu przypomina raczej kosiarkę do trawy. Sprzęgło pracuje bardzo lekko, a wszystkie sześć przełożeń wchodzi bezproblemowo i miękko. Skok dźwigni mógłby być trochę krótszy, bo czasami konieczne okazuje się lekkie oderwanie stopy od podnóżka, by włączyć wyższy bieg. Najwyższy, szósty bieg nadaje się tylko do jazdy ze stałą prędkością. Jego przełożenie jest zbyt długie, by mały motorek miał jeszcze ochotę się rozpędzać. Natomiast zmniejszenie obrotów silnika owocuje mniejszym zużyciem paliwa, a w tej dyscyplinie VanVan okazuje się mistrzem. Nawet mały zbiornik (7,5 l) przy zużyciu paliwa na poziomie 3 l /100 km wystarcza na długo.

Zobacz: Suzuki RV 125 VanVan

Modelu 2013 kosztuje 14 500 zł. Za rocznik 2014 zapłacimy 16 500 zł.

MAXXIS M6001 130/90/R17 68Mw okazje.info

KTM Duke 125

KTM Duke 125 - jeden z motocykli, którymi będą mogli jeździć kierowcy z prawem jazdy kat. B

Pod względem stylu motocykl wyróżnia się z tłumu. Krzykliwa kolorystyka oraz zwarta, ostra i dynamiczna sylwetka dodają powagi niewielkiej konstrukcji. Zamknięty w ciasnej ramie silnik, ascetyczne owiewki oraz ciekawy, mocno odchudzony tylny wahacz z krzyżowymi wzmocnieniami dodają maszynie wizualnej lekkości. Wszystkie elementy dobrze ze sobą współgrają i od razu widać, że kształt motocykla został starannie obmyślony. Ponadto mały KTM może poszczycić się jakością wykonania godną większych modeli marki.

Moc silnika jest niewielka, ale dobrze radzi sobie z równie małą masą motocykla. W niskim zakresie obrotów trzeba zadowolić się jedynie mozolnym wprawianiem KTM-a w ruch, ale powyżej 7 tys. obrotów silnik budzi się do życia i motocykl zaczyna przyspieszać w zaskakująco szybkim jak na tę pojemność tempie.

Lekko pracujące sprzęgło można obsłużyć jednym palcem. Pierwszy bieg zapina się z subtelnym kliknięciem. Kolejne przełożenia załączają się równie sprawnie, a do ich zmiany wystarcza delikatne popchnięcie dźwigni. Współpraca sprzęgła i sześciobiegowej skrzyni jest nienaganna. Jedną z rzeczy, które najbardziej zaskakują w tym motocyklu, jest sposób, w jaki się prowadzi. Niezwykle lekko, precyzyjnie i intuicyjnie.

Cena 17 500 zł.

Duro DM1059 80/80/R14 53Lw okazje.info

Keeway RKS 125

Producent deklaruje, że Keeway RKS pali poniżej 2,5 litra benzyny na 100 km


REKLAMA



REKLAMA


Na ulicach widać nie tylko markowe motocykle. Cena odgrywa dużą rolę w wyborze jednośladu. Oto jeden z najtańszych.

Linia nadwozia jest prosta, ale nie prostacka. Raczej zadziorna i gdyby patrzeć tylko na zdjęcia, bez żadnej skali porównawczej, mógłby się wydawać całkiem zadziorną maszyną. W naturze już na pierwszy rzut oka widać, że Keeway nie jest za wielki. Szybko okazuje się to jego zaletą, a nie wadą.

RKS okazał się też idealnym pojazdem do przemieszczania się intensywnym ruchu miejskim. Doskonale mieści się między samochodami. Z niezwykłą łatwością mija przeszkody i pokonuje zatory. Keeway potrafi miło zaskoczyć wykończeniem. Materiały, z których został stworzony, zachęcają do dalszych oględzin. Nie widać niedoróbek i niedociągnięć.

Silnik to sprawdzona czterosuwowa jednostka o pojemności 125 ccm znana z takich motocykli, jak Suzuki GN 125 czy DR 125. Można z niego wyciągnąć 11 koni.

Cena 5499 zł.

Duro HF296A 130/90/R16 67Hw okazje.info

Honda MSX 125

Honda MSX 125

Zdarzają się takie motocykle, które w naszej redakcji wywołują większe emocje niż inne. Ale co ciekawe, niezwykle rzadko zdarza się, aby jakiś pojazd trafił dokładnie w gusta absolutnie wszystkich. Tymczasem tak było z MSX.

Podczas jazdy po mieście Honda sprawdzała się rewelacyjnie. Na trasie okazało się, że po pierwsze, MSX jest wrażliwa na wilgotność powietrza i kierunek wiatru. Nawet niezbyt mocny wietrzyk potrafi zniweczyć pieczołowicie budowaną prędkość maksymalną, która w zależności od wyżej wymienionych parametrów może wynosić ponad (zmierzone GPS-em!) 100 km/h, bądź spaść do 82 km/h. Po drugie, to bardzo oszczędny pojazd. Spalanie wahało się od 2,8 do 3 l/100 km, co dzięki prostej matematyce daje zasięg na 5,5-litrowym zbiorniku paliwa wynoszący ponad 180 km.

To fragmenty naszego testu tej małej Hondy: Honda MSX 125 | Jak cukierek

Honda MSX 125 rocznik 2013 kosztuje 12 100 zł, tegoroczna – 12 900 zł.

Maxxis M7312 Maxxcross 120/90/R19 66Mw okazje.info

Honda CBR 125R

Honda CBR 125R

Wyglądowi 125 nie można niczego zarzucić. Dzieli wiele elementów z nieco większą 250, ale nie można powiedzieć, że brak jej indywidualnych cech. Przedni reflektor jest niewątpliwie bardziej wyrazisty niż w 250.

To nie rasowa wyścigówka, tylko propozycja motocykla, który swoim wyglądem ma nawiązywać do prawdziwego sportu. Obrotomierz wyskalowano do 12 500 obr/min. Silnik w niskim zakresie wydaje się być nieco ospały, za to chętnie kręci się w wysokich rejestrach. Przy 100 km/h wskazówka przekracza 7500 obr/min. Chowając się szczelnie za owiewką można „wycisnąć” przy sprzyjających warunkach nawet 130 km/h.

Cały artykuł o teście Hondy CBR 125R: Honda CBR 125R | Dla koneserów

Gdy ją testowaliśmy, cena Hondy CBR 125R była znacznie wyższa, dziś można ją kupić za 13 100 zł (rocznik 2013) lub za 13 900 (rocznik 2014).

Duro HF903 130/70/R12 58Jw okazje.info

Honda CBF 125

Honda CBF 125

CBF 125 to najtańszy model Hondy. Ten naked o sportowej sylwetce i wielu elementach stylistycznych zapożyczonych od mocniejszych motocykli Hondy napędzany jest silnikiem o mocy 11,3 KM (Honda podkreśla, że to najmocniejszy silnik wśród nakedów o tej pojemności). Moment obrotowy ma również całkiem przyzwoity – 11,2 Nm. Podniesiona kierownica i obniżone siedzenie zapewnia wygodną pozycję motocyklisty.

Hondę CBF 125 można kupić już poniżej 10 tys. zł, jeśli wybierzemy egzemplarz z rocznika 2012.

Ceny: rocznik 2012 – 9400 zł, rocznik 2013 – 10 000 zł, rocznik 2014 – 10 600 zł.

Duro HF903 140/60/R13 57Lw okazje.info

KOMENTARZE

REKLAMA