Brammo, amerykańska firma budująca pojazdy elektryczne, pokazała nową wersję elektrycznego motocykla Empulse. Swoją konstrukcję promuje jako najszybszą tego typu, seryjnie produkowaną zarówno na drodze, jak też pod względem prędkości ładowania baterii.

Empulse to napędzany chłodzonym cieczą, elektrycznym silnikiem motocykl, który na najwyższym, szóstym przełożeniu osiąga 177 km/h. Jego pokładowa przetwornica (o mocy 3 kW) pozwala ładować litowo-jonowe baterie od 20% do 80% pojemności w czasie poniżej dwóch godzin (przy wykorzystaniu dostępnych w USA, publicznych punktów ładowania pojazdów elektrycznych).

Zmodernizowany model Empulse jest lżejszy od ubiegłorocznej wersji o ok. 4,5 kg, ma poprawione osiągi, prowadzenie i zasięg. Dynamikę tego pojazdu producent porównuje z motocyklami napędzanymi dwucylindrowymi silnikami spalinowym klasy 650.

Najbardziej imponująca jest jednak efektywność energetyczna. Po przeliczeniu na równoważnik umownego paliwa, jego zapotrzebowanie na energię wynosi zaledwie 0,64 l/100 km!

Brian Wismann, szef działu rozwoju produktu zapowiada, że model przygotowany na ten rok jest gotowy przejść wszystkie, niezbędne testy, by otrzymać homologację na rynku Unii Europejskiej. ”Ten wysiłek opłaci się, gdy pierwszy klient w Europie przekręci manetkę przyspieszenia i na jego twarzy pojawi się szeroki uśmiech„ – ocenia.

Empulse rocznik 2014 otrzymał także zmodernizowany panel wskaźników, przekazujący bogaty zestaw informacji (m. in. poziom naładowania baterii, prędkość motocykla i obrotową silnika, tryb pracy, zużycie energii, załączony bieg, hipotetyczny zasięg). W Empulse R zastosowano nową kierownicę, poprawiającą pozycję motocyklisty. Nowe są też opony – SportAttack 2 dostarcza Continental.

W ciągu tego roku motocykl ma być dostępny na rynkach USA, Kanady, Azji i Unii Europejskiej. Zapowiadana cena w Europie: Empulse – 15 240 euro, Empulse R – 17 640. Brammo daje 5-letnią gwarancję (lub do przebiegu ok. 80 tys. km) na baterie.

Podstawowe dane:

Moc maksymalna: 40 kW

Maksymalny moment obrotowy: 63 Nm

Pojemność baterii: nominalna – 9,31 kWh, maksymalna – 10,2 kWh

Napięcie: nominalne – 103,6 V, maksymalne – 117,6 V

Trwałość baterii: 1500 cykli (ok. 160 tys. km) do 80% początkowej pojemności

Zasięg: miasto – 206 km, autostrada – 93 km, średnio – 129 km

Masa: 213 kg

Ładowność: 165,6 kg

KOMENTARZE