fbpx
A password will be e-mailed to you.

Statystyki jednoznacznie pokazują, że wielu z motocyklistów uniknęłoby wypadku, gdyby byli lepiej widoczni.

Nie chodzi o nawoływanie do zakładania dyskusyjnie ładnych, łopoczących na wietrze, wielkich kamizelek odblaskowych. Jest wiele innych sposobów na poprawę widoczności motocyklisty na drodze. Są specjalne zapinane na rzep odblaskowe pagony, opaski na ramiona i nogawki, szelki i naszywki. Ostatnio nawet producenci kasków poszerzyli swoją ofertę o malowania w kolorach fluoryzujących. W trakcie złej pogody, dobrym rozwiązaniem jest założenie specjalnego kombinezonu przeciwdeszczowego w jaskrawym kolorze.

Czemu materiał odblaskowy tak mocno świeci

Najpopularniejszym na świecie materiałem odblaskowym jest Scotchlite wynaleziony w 1936 roku przez firmę 3M. Na jego powierzchni umieszczono miliony szklanych kuleczek, które zazwyczaj robi się ze szkła tytanowego. Każdy z tych koralików jest pokryty na połowie powierzchni, stycznej do materiału, specjalną metaliczną warstwą odblaskową, co zapewnia odpowiedni właściwości odbijające światło. Scotchlite wykorzystuje własności refleksyjne (czyli odbijające) szklanych kulek, które zbierają światło z jak największego zakresu padania i wysyłają je z powrotem w jednej wzmocnionej wiązce zbieżnej z linią wzroku. Dlatego niezależnie gdzie stoimy, patrząc na materiał odblaskowy, będzie on tak samo widoczny. Aby zapobiec gromadzeniu się zabrudzeń na powierzchni kulek, co zmniejszyłoby efektywność odbicia, folie dzieli się na małe komórki pokryte z wierzchu warstwą zabezpieczającą, pod którą są koraliki. Materiału odblaskowego używa się także od produkcji ekranów projekcyjnych w kinach do oznaczania jezdni i znaków drogowych oraz jako wstawki w odzieży odblaskowej.

Statystyki dotyczące bezpieczeństwa i widoczności

Amerykańskie badania dla wypadków mających miejsce głównie w strefie miejskiej, gdzie limit osiągniętych prędkości wynosił 50 km/h (66% przypadków), w trakcie dnia (63% przypadków) i w trakcie ładnej pogody (72% przypadków) przeprowadzono, by wykazać względne ryzyko wystąpienia wypadku na drodze w powiązaniu z różnymi sposobami poprawiania widoczności motocyklisty. Brano pod uwagę odblaskowe lub fluorescencyjne ubrania, działanie świateł oraz kolory kasku, odzieży i motocykla. Przeanalizowano ponad 1200 różnych wypadków z udziałem motocyklistów. Ogólne ryzyko związane z możliwością wystąpienia zderzenia na drodze było mniejsze o 37 % u osób noszące jakiekolwiek ubrania ze wstawkami odblaskowymi. Trzy czwarte motocykli miało włączone światło do jazdy dziennej i tym samym ryzyko kraksy spadało o 27%. W porównaniu z motocyklistami noszącymi czarny kask, ci którzy nosili biały kask, mieli prawdopodobieństwo uczestnictwa w wypadku niższe o 24%. Kaski jasne albo o mocnym odblaskowym kolorze zmniejszały to ryzyko o 19%.

Słaba widoczność uczestnika ruchu może zwiększyć ryzyko wystąpienia wypadku. Powszechniejsze zakładanie i wykorzystanie odblaskowych lub fluorescencyjnych ubrań, białych lub jasnych kolorowych kasków oraz włączanie świateł dziennych to proste i przede wszystkim tanie sposoby, które mogłyby znacznie ograniczyć ilość wypadków, obrażeń i zgonów motocyklistów.

Martyna Staniszewska | zdjęcia producenci

KOMENTARZE