Przyjemność z jazdy Silnik pracuje bardzo kulturalnie i równo. Jednostka ta posiada dodatkowy wałek wyrównoważający. Przed wyjazdem czytałem opinie różnych „ekspertów” przewidujących, na podstawie zdjęć, że na pewno będą pękać szpilki. Otóż nic takiego się nie stało, a w czasie drogi serce tej 125-tki przyjemnie mruczy. Dzięki wygodnej pozycji za kierownicą i znakomitemu wyważeniu motocykl […]

Przyjemność z jazdy

Junak M12

Silnik pracuje bardzo kulturalnie i równo. Jednostka ta posiada dodatkowy wałek wyrównoważający. Przed wyjazdem czytałem opinie różnych „ekspertów” przewidujących, na podstawie zdjęć, że na pewno będą pękać szpilki. Otóż nic takiego się nie stało, a w czasie drogi serce tej 125-tki przyjemnie mruczy.

Junak M12

Dzięki wygodnej pozycji za kierownicą i znakomitemu wyważeniu motocykl świetnie się prowadzi.

Siodło jest wygodne, pozycja za kierownicą naturalna, podnóżki w miejscu, które wydaje się być naturalnym. Nogi same na nie wskakują. Do ergonomii nie mogę się zatem przyczepić.

Osiągi

Junak M12 jest zrywnym motocyklem. Na czwartym biegu może się rozpędzić do 90 km/h. Sprawnie porusza się w ruchu miejskim. Dzięki niemu po prostu nie stoisz w korkach. Na autostradzie prędkość podróżna oscylowała pomiędzy 90 a 100 km/h. Kilka razy prawie zamknąłem budzik, który wyskalowany jest do 120 km/h.

Ładowność i zasięg

Junak M12

Junka M12 ogranicza właściwie tylko wyobraźnia właściciela. Co prawda długie dystanse to nie jego przeznaczenie, bo przecież to tylko 125 ccm, jednak jak ktoś chce podróżować bez zbytniego pospiechu może załadować na niego około 130L bagażu. Tyle właśnie miały moje sakwy.

Zasięg jest całkiem niezły, na jednym tankowaniu (do rezerwy) możemy przejechać prawie 500 km. Rezerwa wystarczy na kolejne 100 km „z hakiem”. Zużycie paliwa po dotarciu silnika uplasowało się na poziomie 3 litrów. Trasę z Gdyni w Bieszczady pokonacie za niecałą „stówę”. 900 km za mniej niż sto złoty, aż się gęba śmieje na stacji benzynowej.

Skrzynia biegów i hamulce

Junak M12

Biegi wchodzą pewnie, a skrzynia pracuje dość precyzyjnie. Maksymalnie obniżyłem jednak dźwignię zmiany biegów. Było to konieczne by wygodnie wsunąć but i operować dźwignią.

Junak M12

Jeśli chodzi o hamulce to z przodu znajduje się tarcza, a tylny hebel to klasyczny bęben. Niektórzy narzekali na taki zestaw ale oba „spowalniacze” zaskoczyły mnie wydajnością, szczególnie tylny. Motocykl ma u mnie wielki plus za hamulce.

Serwis

Junak M12 to jeden z modeli, który nie sprawia kłopotów. Jest całkiem nieźle wykonany. Kable nigdzie nie wiszą, a elementy są dobrze spasowane. W czasie trasy nie naciągnąłem łańcucha, nie zauważyłem również aby ubyło oleju. Nic tylko zatankować i ruszyć w trasę.

Junak M12 – cena

Junak M12

Junak M12 kosztuje ok. 7700 zł. Ktoś powie, że drogo, szczególnie kiedy porówna cenę innych motocykli tej klasy dostępnych na rynku. W zamian za nasze ciężko zarobione pieniądze otrzymujemy jednak porządny, niezawodny, łatwy w obsłudze motocykl.

Poważnie zastawaniem się nad przesiadką na ten model, szczególnie że do tej pory nie znalazłem w nim wad, które byłyby w stanie mnie zniechęcić. Podejrzewam też, że wiele osób, które zastanawiały się nad zakupem Junaka 121 czy 131 będzie miało teraz spory dylemat.

Dane techniczne Junaka M12

Junak M12

Pojemność: 124 ccm

Rodzaj silnika: 4-suwowy, jednocylindrowy,

Prędkość maksymalna: 110 km/h

Wałek wyrównoważający: tak

Moc: 7,4 kW /10.8 KM przy 8500 obr/min

Rozruch: elektryczny i nożny

Hamulec przód/tył: tarczowy hydrauliczny/bębnowy mechaniczny

Rozmiar opon przód/tył: 18” / 15”

Wymiary dł./szer./wys.: 2100/875/1165 mm

Masa własna: 142 kg

Dopuszczalne obciążenie: 150 kg

Wysokość siedziska: 730 mm

Pojemność zbiornika paliwa: 13,5 l

Ilość miejsc: 2

Dostępne kolory: złoty, grafitowy, czarny

KOMENTARZE