Junak M11 już na pierwszy rzut oka kojarzy się z Hondą Rebel, jednak wygląda jakby trochę nowocześniej. Zapachniało herezją? Niekoniecznie.

Nowoczesny motocykl 125

Junak M11 125 | Prawie jak Rebel

Jeśli wgłębimy się w rozwiązania techniczne, zobaczymy, że mamy do czynienia z nowoczesnym motocyklem. Nad bezpieczeństwem jadących czuwają wzorowo działające hamulce tarczowe (podwójne z przodu, pojedyncze z tyłu). Jak na motocykl klasy 125 – aż za dobre. Do napędu Junaka M11 zastosowano dwucylindrowy czterosuw chłodzony cieczą. Ten fakt został zaakcentowany sporych rozmiarów chłodnicą osłoniętą chromowanym grillem. Motocykl robi bardzo pozytywne ogólne wrażenie. Jedynie prowadzenie przewodów elektrycznych i linek mogłoby być bardziej dyskretne.

Junak M11 – jazda

Junak M11 125 | Prawie jak Rebel

Gdy tylko zasiądziemy na nisko umieszczonym siedzisku, wsiąkamy w świat cruiserów i chopperów. Szeroka kierownica i wysunięte do przodu podnóżki podkreślają ów klimat. Podczas spokojnej jazdy można rozkoszować się wygodą i charakterystyką dość elastycznego silnika. Lecz jeśli postanowimy wykorzystać w pełni dynamikę M11, musimy porzucić ów chopperowy klimat. By z małolitrażowego silnika wydobyć w miarę godziwe osiągi, trzeba go utrzymywać na wysokich obrotach. W efekcie podczas dynamicznego przyspieszania ten motocykl, budzący swym wyglądem zupełnie inne skojarzenia, wydaje dźwięki godne małej maszyny sportowej. Junak na pewno nie jest zawalidrogą, a wręcz zaskakuje dynamiką, lecz nie ma co liczyć na jego efektowne brzmienie. Jeśli chodzi o spalanie, to nawet przy bezpardonowym obchodzeniu się z roll-gazem nie przekraczało trzech litrów na setkę.

Junak M11 125 | Prawie jak Rebel

Dzięki zwrotności, przyzwoitej dynamice i doskonałym hamulcom, w ruchu miejskim sprawdzał się na szóstkę. Gorzej było po opuszczeniu miasta. Jazda motocyklem klasy 125 ccm w trasie wymaga od szofera sporej cierpliwości. Wprawdzie Junak potrafił przekroczyć setkę, lecz utrzymywanie tej prędkości nie jest tym, co silnik lubi najbardziej. Najrozsądniej poruszać się ok. 75-80 km/h. Może to niedużo, ale wówczas i obroty niższe i zapotrzebowanie na paliwo naprawdę malutkie. A do takich prędkości da się przywyknąć, zwłaszcza gdy okolica piękna.

Dane techniczne Junak M11 125

Junak M11 125 | Prawie jak Rebel

SILNIK

Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą

Układ: dwucylindrowy, rzędowy

Rozrząd: OHC, 2 zawory na cylinder

Pojemność skokowa: 124 ccm

Średnica I skok tłoka: 44 mm I 41 mm

Stopień sprężania: 10,2: 1

Moc maksymalna: 7,88 kW (10,7 KM) przy 9500 obr./min

Moment obrotowy: 8,4 Nm przy 7500 obr./min

Zasilanie: gaźnik

Smarowanie: mokra miska olejowa

Rozruch: elektryczny/nożny

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Sprzęgło: wielotarczowe mokre

Skrzynia biegów: pięciostopniowa

Napęd tylnego koła: łańcuch

PODWOZIE

Rama: stalowa, rurowa

Zawieszenie przednie: teleskopowe

Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące

Hamulec przedni: tarczowy, podwójny, hydrauliczny

Hamulec tylny: tarczowy, hydrauliczny

Ogumienie przód I tył: 90/90-18 I 130/90-15

WYMIARY I MASY

Dł. I Szer. I Wys.: 2280 I 895 I 1110 mm

Wysokość siedzenia: 690 mm

Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem: 150 kg

KOMENTARZE


REKLAMA