Czy duży skuter ze średniej wielkości silnikiem musi być drogi? Junak Jetmax przeczy takiej tezie.
Junaki nie są najtańsze
Marką Junak, reaktywowaną po latach, nazywane są obecnie motocykle i motorowery importowane z Chin przez firmę Almot. W porównaniu do wielu innych jednośladów z Państwa Środka, opinie o nich są dobre. Co prawda Junaki nie należą do najtańszych, ale wymuszona na producentach dobra jakość musi kosztować. Od 2012 r. w ofercie Almotu wśród Junaków znalazł się duży skuter nazwany Jetmax 250.
Chrom „plastikowy”
Po obejrzeniu Junaka przyznaję, że skuter jest wykonany starannie, z dbałością o szczegóły. Materiały nadwozia są dobrej jakości, a poszczególne elementy dokładnie spasowane ze sobą. Jakość powłok lakierniczych nie budzi zastrzeżeń. Podobnie jest z elementami chromowanymi, choć jest to głównie chrom „plastikowy”.
Na każdy wzrost
Kierowcy niskiego wzrostu będą z Jetmaksa bardzo zadowoleni. Duża i rozłożysta kanapa nie jest jednak tak szeroka, żeby podczas postoju konieczny był spory rozkrok. Ponadto w miejscu opuszczania nóg na podłoże podesty są maksymalnie zwężone. Dzięki tym zabiegom Jetmax jest jednym z niewielu maksiskuterów, na którym osoba mająca niespełna 160 cm dosięgnie do ziemi obiema stopami.
Radio z empetrójką
Kierowca ma przed sobą bardzo czytelną tablicę rozdzielczą. Pośrodku jest duży prędkościomierz, po obu jego stronach mamy wyświetlacze: z lewej odczytujemy temperaturę silnika i ilość paliwa w zbiorniku, zaś po prawej aktualny czas i przebieg pojazdu. Jest też element luksusu. Jetmax ma bowiem radio z możliwością podłączenia MP3.
Pakowny jednoślad
Do Junaka można sporo zapakować. W panelu przednim znajdziemy zamykany schowek na dokumenty, rękawiczki czy inne, podobne drobiazgi. Pod kanapą zmieścimy dwa otwarte kaski lub jeden szczękowy oraz przeciwdeszczówkę.
Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta
Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta
Cichy silnik
Silnik pracuje cicho i jego głośność nie rośnie znacząco podczas przyspieszania. Początkowo miałem pewne obawy, czy niewielki tłumik jest w stanie dostatecznie wyciszyć hałas wydobywających się spalin bez zbytniego stłumienia osiągów skutera. Okazało się, że i głośność, i osiągi Jetmaksa są takie, jak innych, w tym tzw. markowych skuterach klasy 250.
Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta
Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta
Junak Jetmax kosztuje 11 990 zł.
Bańka ciepła
Dobrze zaprojektowane osłony skutera wraz z szybą bardzo skutecznie izolują kierującego od niekorzystnych warunków atmosferycznych podczas jazdy. Co więcej, po obu stronach przedniej osłony, od wewnątrz są klapki, przez które w czasie jazdy może wydobywać się ciepłe powietrze przepływające przez chłodnicę. Nie bardzo wierzyłem w skuteczność tego rozwiązania, jednak okazało się, że tworzy ono swoistą bańkę i nogi faktycznie nie marzną.
Cały artykuł w numerze 2/2013 Świata Motocykli. Do kupienia w dobrych punktach sprzedaży prasy i w internecie: http://kulturalnysklep.pl/SM/premi/swiat-motocykli.html.
E-wydanie można kupić i zaprenumerować na stronie: http://www.e-kiosk.pl/index.php?page=issue&id_title=847&prc=swiat_motocykli
Zobacz także:
Yamaha Xenter: Skuter z klasą
Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta
Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta
Vision 50 – oszczędny skuter Hondy
Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta
Fot. Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta