Choć w segmencie ?pięćdziesiątek? królują proste w obsłudze skutery, to rośnie liczba zainteresowanych jednośladami z prawdziwą skrzynią biegów i tradycyjnym sprzęgłem. Junak 902, motorower w skórze prawdziwego motocykla, jest właśnie dla nich.

Nadwozie i podwozie jak w „125”

Junak 902

Junak 902 zwraca uwagę swoją odmienną od większości motorowerów stylizacją. Tylu krągłości i obłości można się spodziewać raczej w cruiserze niż w nakedzie. Próba zakwalifikowania stylu Junaka do jakiejkolwiek grupy będzie nie lada wyzwaniem. Mamy tu zarówno elementy choppera, jak i cruisera, a w zasadzie jest to naked.

Części oglądających wydał się niewielki, przeznaczony bardziej dla osób niewysokich. Faktycznie, nie jest duży, chociaż nadwozie i podwozie jest takie samo, jak w modelu 121, wyposażonym w silnik 125 ccm, czyli w pełnoprawnym motocyklu.

I dla dużych, i dla mniejszych

Junak 902

Pozycja za kierownicą Junaka jest typowa dla nakeda. Ciekawe, że kiedy na testowy motorower wsiadł rosły mężczyzna (mający 184 cm), nie narzekał na ciasnotę. Uznał po przejażdżce, że motorower jest wygodny. Równie dobrze wypowiedziała się o nim niewysoka amazonka, która nie miała problemów, aby pewnie oprzeć o podłoże obie stopy. Ta uniwersalność to duża zaleta Junaka 902.

Nawet opony jak w motocyklu

Junak 902

Motocyklowa rama, motocyklowe zawieszenie i hamulce są aż przesadnie mocne. W końcu silnik 125 musi przenosić dużo większe obciążenia i wyhamować z dużo większych prędkości. W efekcie mamy bezpieczny motorower. Nawet rozmiar opon jest taki sam, jak w wersji motocyklowej.

Łezka wzruszenia

Junak 902

Gdy zasiadłem za kierownicą i spojrzałem na zegary, łezka wzruszenia zakręciła mi się w oku. Przecież podobnie wyglądały wskaźniki w droższych motorowerach w latach siedemdziesiątych oraz w ówczesnych motocyklach! Wówczas mogłem tylko o takich pomarzyć, przeglądając foldery przywiezione z zachodu. Teraz taki klasyczny motorower z podobnymi „retroszczegółami” można mieć bez trudu.

Dżwięk „dorosłego” silnika

Junak 902

Junak 902 jest napędzany motorowerowym silnikiem czterosuwowym z poziomo ustawionym cylindrem. To konstrukcja znana z innych motorowerów, o może stosunkowo ograniczonych osiągach, ale charakteryzująca się wysoką kulturą pracy, trwałością i bardzo niskim apetytem na paliwo. Uruchamianie silnika również ma przebieg podobny do tego, jak kiedyś: otwieramy kranik paliwa, włączamy wedle potrzeby ssanie i naciskamy przycisk rozrusznika. Dla większych tradycjonalistów lub gdy siądzie akumulator, w odwodzie jest kickstarter. Dźwięk pracy na wolnych obrotach jest dostojny, jakby to pracował „dorosły” silnik, a nie mała pięćdziesiątka. Co najważniejsze – nie hałasuje.

Dynamiczna jazda

Junak 902

Ciekawa stylistyka oraz staranne wykończenie zwracają uwagę. Bardzo niskie spalanie oraz duży zbiornik paliwa pozwalają na rzadkie wizyty na stacji benzynowej. Jeżdżąc ekonomicznie, można osiągnąć przebieg prawie 700 km między tankowaniami. Dynamiczna jazda pozwala utrzymać się razem z innymi pojazdami w ruchu miejskim, zaś spalanie wzrasta raptem o około 0,3 l/100 km.

Junak doskonale sprawdza się jako pojazd do dojazdów do szkoły lub pracy. Dzięki wysokiemu komfortowi można pokusić się o dalszy wypad, ale raczej drogami bocznymi. To jednak motorower.

Publikacja w numerze 12/2012 Świata Motocykli.

Zobacz także:

BENZER X-Cross 50 | Czym skorupka za młodu…

BENZER X-Cross 50 | Czym skorupka za młodu…BENZER X-Cross 50 | Czym skorupka za młodu…

Fot. Sławomir Kamiński

BENZER X-Cross 50 | fot. Sławomir KamińskiFot. Sławomir Kamiński

Ferro 803-2

Fot. Sławomir Kamiński

Ferro 803-2 | fot. Sławomir KamińskiFot. Sławomir Kamiński

KOMENTARZE