Informacje o powrocie na rynek Wueski przetaczają się przez media już od dłuższego czasu. U jednych powodują gęsią skórkę u innych chroniczne napady śmiechu. Trzeba jednak uczciwie powiedzieć, że wprowadzenie „nowej” marki motocyklowej do sprzedaży to sztuka niezwykle trudna.

Budowa nowego motocykla to nie tylko, pomysł czy idea. To najzwyczajniej w świecie ogromna inwestycja, która po drodze może napotkać niezliczoną ilość przeszkód. Fakt jest jeden, jeżeli wprowadzenie Wueski do sprzedaży się powiedzie, to możemy w niedługim czasie spodziewać się wysypu produkcji motocykli, powracających z zaświatów. Czy to się uda? Nie mamy pojęcia, ale mocno trzymamy kciuki za dobry finał sprawy!


REKLAMA

———————————————-

Gmina Miejska Świdnik w 2017 roku podjęła intensywne działania w zakresie reaktywacji marki motocyklowej WSK. Sam pomysł reaktywacji WSK-i pojawił się w 2012 r. wśród jej pasjonatów. Marzyła im się odbudowa marki motocyklowej, pod którą w WSK PZL Świdnik przez 30 lat zostało wyprodukowanych ponad 2 mln egzemplarzy.

WSK

Od tamtej pory trwały prace koncepcyjne związane z reaktywacją marki motocyklowej. Na początku 2015 r. pomysł reaktywacji marki motocyklowej WSK zyskał uznanie i patronat władz miasta Świdnik. Uwiarygodniło to dotychczasowe działania amatorskie prowadzone przez pasjonatów oraz ułatwiło rozmowy z potencjalnymi partnerami przedsięwzięcia. Dzięki temu można było podjąć kolejne działania dotyczące reaktywacji marki motocyklowej WSK, które doprowadziły do konkretnych efektów.

Nieszablonowy styl

Na X Zlocie Motocykli WSK i innych w Świdniku, który odbył się 26-27 sierpnia 2017 r. została zaprezentowana koncepcja nowego motocykla WSK. Założeniem było powstanie motocykla prostego w swojej budowie o unifikowanych podzespołach do zastosowania w poszczególnych wersjach motocykli. Prezentacji dokonał architekt – Pan Jędrzej Jacek Synakiewicz, który od wielu lat zajmuje się projektowaniem konstrukcji motocyklowych i jest właścicielem patentu m.in. na silnik dwusuwowy, przewidziany do napędu nowej WSK. Po jubileuszowym X Zlocie zostały podjęte kolejne działania. W grudniu 2017 r. został odebrany od projektanta wstępny projekt techniczny motocykla studialnego WSK a w czerwcu 2018 r. projekt wykonawczy w formacie 3D.

WSK

Okazuje się, że zloty motocykli stały się momentami przełomowymi dla powstania nowej Wueski. Na tegorocznym XI już Ogólnopolskim zlocie motocykli WSK i innych w dniach 25-26 sierpnia br. zostało zaprezentowane najnowsze dzieło Jacka Synakiewicza, obejmujące projekty wykonawcze nowego motocykla WSK w dwóch wersjach: sportowej i turystycznej. Prezentacja projektów odbyła się w dwóch formach: wystawy plenerowej oraz prezentacji multimedialnej. Przedmiot umowy z projektantem pozwolił również na stworzenie wizualizacji motocykla, czyli tego, na co czekało oko pasjonata motocykli – rzeczywistego wyglądu motocykla. Również on został pokazany w trakcie zlotu.

Produkcja małoseryjna

Dotychczasowe działania pokazują, że skonstruowanie i rozpoczęcie produkcji nowego pojazdu, to bardzo skomplikowane przedsięwzięcie. Projekty wykonawcze, zaprezentowane na najbliższym zlocie pozwolą na wykonanie motocykla studyjnego, który będzie kolejnym etapem w reaktywacji marki motocyklowej WSK. Za 2 lata planowane jest pokazanie prototypu motocykla a 12 miesięcy później powinny ruszyć testy prototypów.

WSK

Jeden z modeli organizacyjnych realizacji przedsięwzięcia na polegać na założeniu spółki, w której większość udziałów będzie posiadać Gmina Miejska Świdnik. Partnerem w spółce będzie inwestor strategiczny, który wesprze gminę w reaktywacji marki motocyklowej WSK. Niezbędnym partnerem w realizacji projektu będzie producent nowego motocykla. Założenie jest takie, żeby to była firma z Lubelszczyzny. Producent na początku ma realizować produkcję małoseryjną, opartą na nowoczesnych rozwiązaniach technicznych z polskim rodowodem, w większości na rodzimych podzespołach i częściach, spełniających europejskie normy.

Taka jak kiedyś, nowoczesna jak nigdy!

WSK-a będzie nawiązywała do historycznych modeli również pod kątem designu i planowanych do zastosowania rozwiązań znanych z prototypów. Założeniem jest stworzenie polskiego motocykla przeznaczonego do jazd rekreacyjnych, turystycznych i sportowych. Na początku planowana jest pojemność 125 ccm. W kolejnych etapach będą rozwijane inne wersje motocykla, o większej pojemności, w tym model flagowy o pojemności 1000 ccm. Motocykl ma być klasyczny, nawiązujący do dawnych WSK, ale jednocześnie ma być nowoczesną maszyną przystosowaną do dzisiejszych realiów technicznych i formalno-prawnych, z innowacyjnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Założenie jest takie, aby jak najwięcej elementów docelowo było wytwarzanych w kraju. Motocykle mają mieć narodowy sznyt i jakość wyższą od tego, co oferują tanie produkty importowane z krajów azjatyckich. Takie są oczekiwania potencjalnych klientów – dużo osób zgłasza chęć zakupu nowej WSK, mówiąc „tylko niech to będzie produkt polski”.

KOMENTARZE

Polecane artykuły
Broniący tytułu mistrza Polski klasy Superbike, Paweł Szkopek wygrał trzy…
Czy faktycznie skuter im droższy, tym lepszy? Przyglądamy się Hondzie…