fbpx
A password will be e-mailed to you.

Niższa masa, lepsze zdolności terenowe, kilka nowych smaczków technologicznych, wyższe osiągi i większy zasięg na jednym tankowaniu. Tak przedstawiają się główne cechy nowych modeli CRF300L i CRF300 Rally, które będziemy mogli przetestować już w przyszłym roku.

Model CRF250L, wprowadzony do europejskiej oferty Hondy w 2012 roku, stał się wyznacznikiem wszechstronnego i lekkiego motocykla dual-sportowego. W 2017 roku dołączył do niego model CRF250 Rally, który charakterem wyczynowej maszyny wprost z tras Rajdu Dakar zdradzał przeznaczenie do dłuższych, cięższych wypraw w niesprzyjającym terenie. W obu modelach przygotowanych na rok 2021 wprowadzono szereg zmian, które zapewnią użytkownikom jeszcze lepsze wrażenia z jazdy. 

Nowe serce zgodne z Euro 5 – więcej mocy, mniejszy wpływ na środowisko

Nowe jednostki napędowe zastosowane w modelach CRF300L i CRF300 Rally zostały przystosowane do wymagań normy emisji spalin Euro 5. Jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik z czterozaworowym rozrządem DOHC generuje teraz moc 27 KM przy 8500 obr./min i moment obrotowy 26,6 Nm przy 6500 obr./min. W porównaniu do wcześniejszej wersji moment obrotowy wzrósł o 18%, a moc maksymalna o 10%, co zaowocowało poprawą stosunku mocy do masy o 13%.

Fazy rozrządu zostały zmienione wraz z na nowo zaprojektowanym układem dolotowym i wydechowym, co zwiększyło dostępność mocy i momentu obrotowego w średnim zakresie obrotów silnika. Również w skrzyni biegów wprowadzono kilka zmian: przełożenia 1-5 są krótsze, a 6. bieg dłuższy, co pozwoli zwiększyć dynamikę jazdy i komfort podróżowania z dużą prędkością. Na pokładzie nowych przedstawicieli serii CRF znajdziemy także zmodyfikowane sprzęgło antyhoppingowe, które poprawia przyczepność tylnego koła.

Podwozie przygotowane na nowe wyzwania

Nowe modele CRF300L i CRF300 Rally otrzymały częściowo przeprojektowane podwozie. Odświeżono m.in. aluminiowy wahacz, podwójną ramę kołyskową ze stali i dolną półkę, co pozwoliło na obniżenie masy całkowitej motocykla o całe 4 kg. Sztywność nowej ramy zoptymalizowano pod kątem idealnej równowagi pomiędzy informacją zwrotną z drogi i pewnością prowadzenia na każdej nawierzchni. Geometria układu kierowniczego została precyzyjnie dopasowana do zwiększonego prześwitu i większego skoku zawieszeń obu kół (o 10 mm z przodu i 20 mm z tyłu w CRF300L, a w CRF300 Rally z przodu o 10 mm).

Advertisement

Honda CRF300L na rok 2021 otrzymała smuklejsze siedzisko i zbiornik paliwa o pojemności 7,8 litra oraz nowy wyświetlacz LCD. Aby zapewnić łatwiejsze, niewymagające żadnego wysiłku manewrowanie, konstruktorzy położyli nacisk na pozycję jazdy, dlatego w CRF300L 2021 znajdziemy przesuniętą do tyłu kierownicę oraz obniżone i cofnięte podnóżki kierowcy. Została również zmieniona wysokość kanapy, aktualnie od podłoża dzieli ją 880 mm (5 mm więcej niż w poprzedniej wersji).

W nowym modelu CRF300 Rally również zaszło kilka zmian. Wysokość kanapy obniżono do 885 mm (jest o 10 mm niższe) i trochę je poszerzono, a zbiornik paliwa zwiększono aż o 2,7 litra – aktualnie jego pojemność wynosi 12,8 litra. W kierownicy zastosowano wewnętrzne obciążniki redukujące drgania, na podnóżkach kierowcy pojawiły się gumowe nakładki, a kierunkowskazy LED otrzymały elastyczne mocowania, co zmniejszyło szansę na ich uszkodzenie podczas upadku.

Co najważniejsze, modele CRF300L i CRF300 Rally pozostały wszechstronnymi, użytecznymi i uniwersalnymi motocyklami dla łowców przygód zarówno w terenie, jak i na asfaltowych drogach. Udoskonalenia wprowadzone w wersjach 2021 sprawiły, że Honda jeszcze lepiej sprawdzi się w każdym zadaniu.

KOMENTARZE