fbpx
A password will be e-mailed to you.

Jutro zaczynają się treningi przed wyścigiem MotoGP w Argentynie, a dziś przedstawiamy motocykl, którym jadą liderzy tegorocznych zmagań – Hondę RC213V 2014.

Co oznaczają litery i cyfry w nazwie motocykla? RC – tradycyjnie stosowane jest przez Hondę na oznaczenie motocykla wyścigowego z silnikiem 4-suwowym. 213 – to trzeci model w 21 stuleciu. V – to oznaczenie widlastego układu cylindrów.


REKLAMA

Tegoroczna Honda RC213V to motocykl, który na pierwszy rzut oka niewiele różni się od modelu, na którym Marc Marquez zdobył w 2013 r. tytuł mistrza świata. Koncepcja pozostała ta sam, jednak wprowadzono wiele ulepszeń w niemal wszystkich elementach motocykla. Inżynierowie Hondy pracowali przede wszystkim nad centralizacją masy, dzięki czemu maszyna ma mieć jeszcze lepsze właściwości jezdne, łącząc trwałość, zwinność, odporność na unoszenie przedniego koła i maksymalną przyczepność na zakrętach.

Zmiany wprowadzono również w dwubelkowej, aluminiowej ramie, aby uzyskać lepszą równowagę pomiędzy sztywnością, zwrotnością i przyczepnością opon.

Jednostka napędowa to litrowy 4-cylindrowiec w układzie V. Postawiono w nim przede wszystkim na uzyskanie jak największej mocy (230 KM) i trwałość. W trakcie 18 wyścigów można bowiem wykorzystać tylko 5 silników do każdego motocykla. Udało się także obniżyć zużycie paliwa. Jest ono teraz mniejsze niż w silniku poprzedniego modelu RC212V (miał on pojemność 800 ccm).


REKLAMA



REKLAMA


Przednie i tylne zawieszenie pochodzi od firmy Ohlins. Jak wielką wagę przywiązują do tego obie firmy, niech świadczy fakt, że i Marc Marquez, i Dani Pedrosa mają w swoich zespołach technicznych specjalnie oddelegowanych przez Ohlins mechaników specjalistów od zawieszeń.

Owiewki motocykla wykonano z włókna węglowego. Również przed obecnym sezonem wyścigowym motyfikowano ich kształt, żeby uzyskać jeszcze lepszą aerodynamikę motocykli.

Przednie tarcze hamulcowe Brembo wykonane są z włókna węglowego. Najlepiej działają, gdy osiągną wysoką temperaturę do 400 stopni Celsjusza. Gdy wyścig odbywa się na mokrym torze, zamieniane są na stalowe firmy Yutaka. Takie same są na stałe wykorzystywane na tylnej osi.

KOMENTARZE

REKLAMA