Zgodnie z oczekiwaniami, Honda wprowadziła w swoich flagowych modelach o pojemności 450 ccm szereg nowości na sezon 2022. CRF450R i CRF450RX oferują teraz jeszcze płynniejszą jazdę, a ogólna kontrola motocykla jest zdecydowanie lepsza.

Honda CRF450R na rynek weszła w 2002 roku i od razu stała się jednym z najlepszych maszyn w swojej kategorii. Celem inżynierów od zawsze było zaoferowanie kierowcy pełnej kontroli poprzez równowagę i zwinność. W 2017 roku Honda wprowadziła z kolei do swojej linii off-road całkowicie nową, gotową do zawodów maszynę terenową – CRF450RX.

Odchudzona rama

Podwozie CRF450 na rok 2022 pozostało niezmienione, poza wewnętrznymi regulacjami przedniego i tylnego zawieszenia Showa, co poprawia stabilność maszyny. Zwiększono bowiem zakres tłumienia amortyzatora przy dobiciu, zarówno z przodu, jak i z tyłu.

W obu modelach zastosowano też węższe dźwigary główne, dzięki którym rama główna „schudła” o 700 g. Przeprojektowanie ramy pomocniczej pozwoliło zaoszczędzić kolejnych 320 g. Zmniejszono też sztywność poprzeczną, co poprawiło prędkość w zakrętach i przyczepność, a także precyzję kierowania.

Wprowadzono też zmiany mające ułatwić poruszanie się wokół maszyny. Kierownicę Renthal Fatbar można regulować, wybierając jedną z czterech pozycji. Z kolei siedzenie skrócono, odchudzono i obniżono z tyłu. Całość mocowana jest tylko na cztery śruby, co ułatwia demontaż i instalację.Honda CRF450RX

Nowy system ECU

Silnik Unicam o pojemności 449,7 ccm nie uległ większym zmianom, ale na uwagę zasługuje zaktualizowane mapowanie ECU. W porównaniu z modelem 2021, jeszcze bardziej poprawiono niski i średni zakres obrotów.

Nowością jest także układ dekompresji, którego przeciwwagę przesunięto z prawej strony wałka rozrządu w lewo. Teraz maszyna pracuje stabilniej przy niskich obrotach, a także jest bardziej odporna na zdławienie.

W nowych modelach zastosowano także 8-tarczowe sprzęgło hydrauliczne, zapewniające doskonałą kontrolę i równomierne, lekkie wyczucie dźwigni.Honda CRF450R

Szereg zmian w elektronice

Na uwagę zasługuje jednak przede wszystkim elektronika. System sterowania momentem obrotowym – Honda Selectable Torque Control (HSTC) – działa w celu zminimalizowania poślizgu tyłu i zapewnienia maksymalnej przyczepności. System posiada trzy tryby (oraz opcję całkowitego wyłączenia), różniące się poziomem zarządzania mocą w zależności od warunków jazdy.

W obu modelach zastosowano też system kontroli startu HRC, który można regulować w trzech trybach. Aktywacja tego systemu jest niezwykle łatwa: wystarczy włączyć, pociągnąć sprzęgło i nacisnąć przycisk „start” po prawej stronie kierownicy.

Engine Mode Select Button (EMSB) to z kolei nic innego, jak przycisk wyboru trybu silnika, który oferuje trzy mapy do regulacji charakterystyki wyjściowej. Z kolei dzięki narzędziu HRC Setting można dostosować tryb „agresywny” oraz „płynny”.

Wszystkie szczegóły, co do dostępności oraz ceny zarówno Hondy CRF450R, jak i CRF450RX, dostępne są u dealerów Hondy. Lista dostępna na www.honda.pl.

KOMENTARZE