fbpx

Spójrzmy, jakie okrągłe motocyklowe rocznice (czyli zakończone na 0 lub 5) przypadają w tym roku. Szkoda, że zapomina się o wielu takich wydarzeniach. To ważna część naszej motocyklowej historii.

110 lat temu…

W 1911 roku powstały dwa pierwsze polskojęzyczne czasopisma motoryzacyjne. Pierwsze to lwowska „Gazeta Automobilowa”, drugie – warszawski „Lotnik i Automobilista”. Co ciekawe, Polska była wówczas pod zaborami, a wspomniane miasta znajdowały się w dwóch różnych organizmach państwowych – Lwów w zaborze austriackim, a Warszawa w zaborze rosyjskim. Wydawana od lutego 1911 roku „Gazeta Automobilowa” nie podejmowała tematów motocyklowych. Za to ukazujący się od lipca miesięcznik „Kolarz i Automobilista” dość często pisywał o motocyklach.         

85 lat temu…

W 1936 roku rozpoczęto produkcję seryjną motocykla Sokół 600. Jest to obecnie jeden z najbardziej znanych motocykli produkowanych w naszym kraju w dwudziestoleciu międzywojennym. Przypuszczam, że większość zapytanych o to przechodniów bez zastanowienia odpowie – Sokół.   

MOTOCYKL SHL 175 M11.

MOTOCYKL SHL 175 M11.

70 lat temu…

W 1951 roku powołano do życia Warszawską Fabrykę Motocykli. Było to wyjątkowe przedsiębiorstwo, które zainicjowało lub wspierało wytwórczość motocykli również w innych zakładach. Przypomnijmy – tu powstał i został przebadany prototyp Junaka 350. W 1954 roku WFM przekazało do Świdnika plany konstrukcyjne i dokumentację produkcyjną swojego modelu M06. Na jego wzór zaczęły powstawać pierwsze WSK 125. To właśnie WFM produkowała silniki do seryjnych motocykli SHL 150 i 175. Do tego na terenie WFM powstało sporo prototypów sportowych – wyścigowych, rajdowych i crossowych. 

W czasie 14 lat istnienia w Warszawskiej Fabryce Motocykli produkowano seryjnie motocykle: SHL 125 M04, SHL 125 M05, WFM 125 M06 oraz dwa skutery – Osa M50 (150 ccm) i M52 (175 ccm). 

WFM 125 M06

NAJPOPULARNIEJSZY PRODUKT WARSZAWSKIEJ FABRYKI MOTOCYKLI, wytwarzany od przełomu lat 1954-1955 motocykl WFM 125 M06.

65 lat temu…

W 1956 roku rozpoczęto produkcję motocykli Junak 350. Wytwarzaniem tego pojazdu zajmowała się Szczecińska Fabryka Motocykli. W naszej powojennej historii był to największy produkowany seryjnie motocykl i jedyny czterosuwowy. Junaki opuszczały fabrykę do 1965 roku. W tym czasie powstało ich ok. 90 000 egzemplarzy.     

60 lat temu…

W 1961 roku rozpoczęto w Kielcach produkcję motocykli SHL 175 M11. Był to jeden z najlepszych (pod względem konstrukcji i jakości wykonania) motocykli produkowanych u nas po wojnie. Licencję na jego wytwarzanie sprzedano również do Indii.   

Lata PRL (Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej) to okres w naszej historii, którego umownie granicznymi datami było zakończenie wojny w 1945 roku i zmiany polityczne, społeczne i gospodarcze zainicjowane w Europie w roku 1989. Faktycznie termin PRL to lata 1952 – 1989. W tym czasie rozwijała się u nas produkcja jednośladów – motocykli i motorowerów. 45 lat temu, w 1976 roku, przypadł u nas szczyt liczby zarejestrowanych jednośladów. Było ich 1 896 900 szt. Dla porównania dziś zarejestrowanych jest ich w Polsce 2 200 000. 

Oprócz wspomnianych powyżej okrągłych rocznic jest jeszcze kilkanaście innych, związanych z datami urodzin lub śmierci wybitnych motocyklistów, o których mogliście czytać w poprzednich odcinkach tego cyklu.   


Foto: zbiory autora, Instytut Transportu Samochodowego

KOMENTARZE