fbpx
A password will be e-mailed to you.

Co tutaj robi bolid F1? To Hesketh, którym James Hunt jeździł w 1974 r. Jeśli widzieliście film „Wyścig”, wiecie, o kogo chodzi. Ale mowa będzie o nowym motocyklu Hesketh 24.

Zanim James Hunt został mistrzem świata F1

Hesketh Jamesa Hunta


REKLAMA

Na początek trochę historii. Zanim James Hunt przeszedł w sezonie 1976 do McLarena, z którym zdobył tytuł mistrza świata F1, walcząc z Nikim Laudą (o czym opowiada film „Wyścig”), ścigał się w prywatnym zespole Hesketh założonym przez lorda Aleksandra Hesketha. W 1975 r. odniósł w barwach tego zespołu zwycięstwo w GP Holandii na torze Zandvoort. Było to jedyne pierwsze miejsce Hesketh Racing, który później po kilku sezonach bez sukcesów wycofał się z F1. Lord Alexander Hesketh nie stracił jednak zainteresowania do motoryzacji. Postanowił wykorzystać doświadczenie zdobyte w Formule 1 do produkcji motocykli wysokiej klasy.

Na zdjęciu Hesketh 308B Jamesa Hunta prezentowany przez jego syna Freddiego podczas Goodwood Festival of Speed w 2008 r.

Jak lord Hesketh produkował motocykle

Hesketh V1000

Po kilku latach intensywnych prac projektowych, które odbywały się w majątku lorda Easton Neston, powstał pierwszy model Hesketh V1000. W latach 1981-82 zbudowano fabryczkę w Daventry, w której produkowano ten pierwszy model nowej marki. W 1983 r. powstał kolejny model – Vampire. Oba te modele miały pierwsze wśród brytyjskich motocykli silniki z czterema zaworami na cylinder i dwoma górnymi wałkami rozrządu – to efekt doświadczeń z silnikami F1. Niestety kurczący się w tamtych czasach rynek motocykli nie pozwolił rozwinąć produkcji na szerszą skalę. Mimo to dzięki zaangażowaniu jednego z pierwszych kierowców testowych, inżyniera Micka Brooma, kontynuowano wytwarzanie motocykli Hesketh na niewielką skalę aż do roku 2010. Firma Brooma zapewniała również fachowy serwis i wsparcie wszystkim użytkownikom Heskethów na całym świecie.

Hesketh V1000

Hesketh V1000

Hesketh V1000 został zaprojektowany przez Johna Mocketta, który później odpowiadał za design Triumpha Rocketa III. V1000 był na owe czasy luksusowym sportowym motocyklem. Napędzał go specjalnie skonstruowany V-twin z cylindrami ustawionymi pod kątem 90 st. o pojemności 992 ccm z elektronicznym zapłonem. Napęd przenosiła 5-biegowa skrzynia. Wyposażono go również w elektryczny starter. Aluminiowe koła anodowano na czarno lub złoto, a stalową ramę malowano na czarno lub niklowano.

Fot. Hesketh Motorcycles

Hesketh V1000Fot. Hesketh Motorcycles

Fot. Hesketh Motorcycles

Hesketh V1000Fot. Hesketh Motorcycles

Wampir turystyczny

Hesketh Vampire

Hesketh Vampire pojawił się w 1983 r. Był to nieco ulepszony V1000 wyposażony w owiewki, które miały chronić kierowcę przed warunkami atmosferycznymi. Vampire zaprojektowano bowiem jako „motocykl turystyczny dla gentlemanów”. Dziś już bardzo rzadko spotyka się ten model z pełnym kompletem owiewek. W latach 80. XX w. nadawały mu one futurystyczny wygląd.

Hesketh Vortan zaprezentowano jako koncepcyjny model w 1992 r. Zamontowano w nim silnik z V1000, lecz cylindry rozwiercono, do pojemności 1100 ccm. Na nowo skonstruowano nadwozie. Vortan nie wszedł do produkcji – powstał tylko jeden egzemplarz.

Fot. Hesketh Motorcycles


REKLAMA



REKLAMA


Hesketh VortanFot. Hesketh Motorcycles

Hesketh 24

Hesketh 24

W 2010 r. nowy właściciel marki Paul Sleeman postanowił skoncentrować się na budowaniu ekskluzywnych motocykli na zamówienie. Zaprzestano produkcji V1000, powstał za to nowy model Kingswood V1000 (nazwa od nowej siedziby firmy), którego wyprodukowano zaledwie 5 sztuk – każdą na indywidualne zamówienie.

Teraz właśnie zapowiedziano Hesketha 24 w liczbie 24 sztuk. Będzie to motocykl z V-twinem o pojemności 1950 ccm. Ma on rozwijać maksymalną moc 120 KM. Wyposażono go w części z najwyższej półki: zawieszenie Ohlins, hamulce Beringer i koła z włókien węglowych BST. Malowanie motocykla nawiązuje do barw bolidu Jamesa Hunta z 1975 r.

– Hesketh 24 to ukłon w stronę sukcesu Jamesa Hunta i zespołu Hesketh Racing – powiedział Paul Sleeman. – Staraliśmy się nawet o takie subtelne akcenty jak szkocka i angielska flagi na tyle motocykla, podobnie jak na maszynie, w której Hunt odniósł zwycięstwo na torze Zandvoort.

Hesketh 24 będzie dostępny w lutym przyszłego roku, ale zamówienia trzeba składać już teraz, bo firma wyprodukuje tylko 24 takie maszyny.

Firma przenosi się właśnie do nowej, większej siedziby i zapowiada kolejne modele. Można przypuszczać, że nowe serie będą nieco dłuższe.

Zobacz także

Yamaha stawia na Bolta i elektryczne zabawki

Fot. Tokyo Motor Show

Yamaha PES1Fot. Tokyo Motor Show

Legendarny Ducati 916

public domain

Ducati 916public domain

KOMENTARZE


REKLAMA