fbpx
A password will be e-mailed to you.

Jaki motocykl wybrać? Czym różnią się poszczególne kategorie? Oto mały przewodnik dla początkujących motocyklistów.

Naked

123 Ducati Monster 796


REKLAMA

Naked to motocykl bez owiewek zasłaniających silnik i inne elementy konstrukcyjne. Nie ma również szyby chroniącej przed pędem powietrza. Pierwsze nakedy powstawały przez obranie maszyn sportowych z owiewek i innych zbędnych elementów. Pozycja kierowcy jest dość swobodna (konstrukcja motocykla nie wymusza np. szczególnego pochylenia). Polscy motocykliści nazywają je golasami. To maszyny wszechstronne, nadają się  do jazdy miejskiej,  a po drobnym doposażeniu na dalsze wyprawy. Na długich trasach są jednak mniej komfortowe od turystyków czy nawet motocykli sportowo-turystycznych. Zwykle są lżejsze i smuklejsze od innych motocykli, dlatego świetnie sprawdzają się w dużych miastach. Z łatwością przeciskają się między samochodami w korkach i sprawnie startują spod świateł. Konstruktorzy starają się, by zawieszenie i układ hamulcowy spełniały uniwersalne potrzeby właścicieli takich motocykli.

CB 1100

Fot. Honda

Fot. Honda

Odmianą nakeda jest classic. To maszyna, która na pierwszy rzut oka wygląda, jakby została wyprodukowana co najmniej 40 lat temu. Ma dwuosobową kanapę, poprowadzony dołem (przeważnie) wydech, a tylne zawieszenie opiera się na dwóch klasycznych amortyzatorach. Wypisz, wymaluj – stara „wueska”. Tylko że silnik mocniejszy, spełniający wszystkie dzisiejsze normy czystości spalin.

Sportowiec

16. Triumph Daytona 675

Już na pierwszy rzut oka widać przeznaczenie „ścigaczy”. Plastikowe owiewki nadają im aerodynamiczny kształt, ułatwiający opływanie powietrza. Napędzane są silnikami o dużej mocy. Nawet te mniejsze, wyposażone w jednostki napędowe o pojemności 600 ccm, charakteryzują się dużą mocą i wysokim momentem obrotowym, gwarantującymi szybki start i dobre przyspieszenia. Przeważnie są bardzo lekkie i mają niewielkie gabaryty. Pełnię ich możliwości można poczuć nie tylko na torze wyścigowym, ale i na autostradzie. Ich konstrukcja wymusza szczególną pozycję motocyklisty – pochylenie sylwetki w celu zmniejszenia oporów powietrza powoduje, że przy mniejszych prędkościach ciężar ciała opiera się w dużej mierze na dłoniach. Wysoko umieszczone i przesunięte do tyłu podnóżki sprawiają, że jedziemy z podkurczonymi nogami. Taka pozycja sprzyja osiąganiu dużych prędkości, ale podczas dłuższej jazdy jest męcząca. Jeszcze bardziej niewygodna jest pozycja pasażera. Szybkie motocykle muszą mieć oczywiście bardzo wydajne hamulce, a zawieszenie (mimo możliwości regulacji) jest przeważnie twardo zestrojone. Nadaje się raczej na tor i bardzo gładki asfalt – na wyboistej drodze trudno będzie wytrzymać. Scigacze polecamy przede wszystkim miłośnikom szybkości. Oczywiście, jeśli ktoś się uprze, może nimi dojeżdżać do pracy, ale to nie jest przeznaczenie tych motocykli.

Turystyczny

GoldWing

Nazwa kategorii nie budzi wątpliwości. To motocykle przeznaczone zarówno do dalekich podróży, jak i weekendowych wypadów za miasto. Konstruktorzy kładą nacisk na wygodę podróżowania – wygodne siedzenia dla kierowcy i pasażera, możliwość zamontowania kufrów na bagaż, zbiornik paliwa o dużej pojemności. Szyba i owiewki chronią przed pędem powietrza. Mniejszą rolę odgrywa moc i przyspieszenie, chociaż oczywiście obie te cechy są ważne dla każdego motocyklisty. Trzeba jednak pamiętać, że turystyka nie zawsze oznacza dalekie podróże i długie, komfortowe trasy. Nie każdy chce podróżować Hondą GoldWing (na zdjęciu). Dlatego też do przymiotnika turystyczny często dodaje się drugie słowo, które dopowiada, dla jakich podróżników motocykl jest przeznaczony. Mamy tu kilka kategorii, o których warto powiedzieć.


REKLAMA



REKLAMA


Turystyczne enduro

F 800 GS

To odpowiednik samochodowego SUV-a, czyli próba połączenia komfortu jazdy z terenowym zacięciem. Tak jak wiele aut z tej kategorii, również część motocykli przypomina terenówki tylko z wyglądu. A z prawdziwym ?terenem? nie zawsze sobie radzą. Ale są modne, więc producenci chętnie proponują nowe modele. Turystyczny enduro ma zwykle duży prześwit, by łatwiej pokonywać terenowe przeszkody. Wyposażony jest też w zawieszenie o długim skoku – podobnie jak w motocyklach off road. Niektóre z tych maszyn mają seryjnie montowane osłony silnika, chroniące przed uderzeniami od spodu, często montuje się też dodatkowo gmole. A z turystykiem łączy go komfortowa pozycja kierowcy i pasażera, możliwość umieszczenia kufrów na bagaż i duży zbiornik paliwa zapewniający spory zasięg.

Sportowo-turystyczny

27. Kawasaki ZZR 1400

Na pierwszy rzut oka podobne są do ścigaczy. To maszyny dla miłośników szybkości, którzy nie lubią, gdy pozycja za kierownicą nie jest zbyt wygodna, a po długiej jeździe drętwieją im ręce (w typowo sportowych motocyklach ciężar ciała kierowcy opiera się w dużej mierze na dłoniach). W sportowych turystykach pozycja motocyklisty jest bardziej komfortowa. Konstruktorzy dbają również o wygodę pasażera. Sportowe osiągi starają się łączyć z możliwością przewożenia większego bagażu. Mocny silnik o wysokim momencie obrotowym (przyspieszenia) i zawieszenie z możliwością zmiany ustawień na bardziej sportowe lub bardziej komfortowe dopełniają charakterystyki tych motocykli. Świetny wybór dla tych, którzy lubią pościgać się w towarzystwie kolegów, a potem zabrać na bardzo szybką przejażdżkę dziewczynę. Zwłaszcza że im także podobają się motocykle o sportowym zacięciu.

Enduro

KTM

„Będę jeździł po bezdrożach, piaskach, błocie, wyboistych leśnych duktach, a potem tak jak Kuba Przygoński pojadę na Rajd Dakar.” Jeśli takie są twoje marzenia, kupuj motocykl enduro. To maszyna przystosowana do jazdy off road. Lekka, pozbawiona wszystkich zbędnych elementów, przystosowana do jazdy w trudnym terenie. Zawieszenie ma duży skok, stąd charakterystyczne, wysoko umieszczone błotniki. Wyposażone są z reguły w silniki o niewielkiej pojemności, 125 do 400 ccm, lecz sporej mocy. Przełożenia skrzyni biegów są tak zestopniowane, by umożliwić maksymalne przyspieszanie i szybkie wytracanie prędkości, gdy pojawi się przeszkoda. Konstrukcja motocykla sprawia, że wygodniej jedzie się, stojąc na podnóżkach niż siedząc. Zresztą siodła zwykle są symboliczne, twarde i mało wygodne. Sportowe enduro są zwykle pozbawione reflektorów, migqaczy i innych elementów obowiązujących na drogach publicznych. Motocykle tego typu z homologacją można oczywiście zarejestrować. Odmianą enduro są motocykle crossowe przeznaczone wyłącznie do jazdy na torach motocrossowych.

Cruiser, chopper

Harley-Davidson FLSTN Softail Deluxe

Krążownik szos na dwóch kołach. Najczęściej kojarzony z Harleyami, ale i inni producenci mają cruisery w swojej ofercie. Cruisery nie są demonami szybkości, chociaż potrafią rozpędzić się całkiem nieźle. Tu liczy się głównie moment obrotowy a nie moc silnika. Przyjemność z jazdy tymi maszynami polega jednak zupełnie na czymś innym. Swobodna wyprostowana pozycja kierowcy na nisko położonym siedzeniu kojarzy się (szczególnie po filmie „Easy Rider”) z wolnością, jaką daje podróżowanie motocyklem. Bez zbędnego pośpiechu. Bez ścigania się z czasem. Z prędkością, która pozwala na podziwianie mijanych krajobrazów. Cruiser nie ma zabudowanej karoserii, silnik widać w całej jego okazałości. Za to może być wyposażony w gmole, czyli rurową konstrukcję chroniącą silnik i zabezpieczającą przed upadkiem, sissybar, czyli oparcie dla pasażera, oraz lightbar, czyli parę dodatkowych reflektorów. Cruisery to w zasadzie motocykle turystyczne, ale liczy się także, a może przede wszystkim, wrażenie, jakie robią na ludziach nawet bardzo dalekich od motocyklizmu. Na dojazdy do pracy w korkach raczej się nie nadają ze względu na duże rozmiary, ale na niedzielną przejażdżkę po mieście jak najbardziej.

Skuter

Burgman AN 650 w 2003 r. był największym, najmocniejszym i najdroższym skuterem na świecie

To też motocykl, tyle że od klasycznych różni się ramą i rozbudowaną karoserią. Dzięki temu skuterzysta jest bardziej chroniony przed wiatrem niż na motocyklu, siedzi w innej pozycji, nogi trzyma na podłodze, a nie na podnóżkach. Przy gorszej pogodzie może więc chronić się specjalnym kocem. W karoserii skutera znajdują się zwykle schowki na drobiazgi, niewielkie zakupy, a pod kanapą nawet na jeden czy dwa kaski. Skutery doskonale nadają się do przejazdów w mieście i na niezbyt wielkie odległości. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, żeby te większe modele wykorzystywać jako pojazdy turystyczne, mimo że z reguły mają słabsze osiągi niż motocykle. Większość skuterów wyposażona jest w przekładnie automatyczne, więc początkujący ma łatwiej, bo operować musi tylko gazem i hamulcem. Ale trzeba pamiętać, że na skutery o pojemności powyżej 50 ccm kwalifikują się jako motocykle, więc do ich prowadzenia potrzebne będzie odpowiednie prawo jazdy.

KOMENTARZE


REKLAMA