Dziś zaczyna się kolejny wyścigowy weekend MotoGP. Na torze Mugello motocykliści walczą o Grand Prix Włoch. Prezentujemy zawodników MotoGP i ich maszyny.

24 zawodników, 13 zespołów

Sepang

W tym roku na starcie stanęło aż 24 zawodników z 13 zespołów. Połowa stawki to motocykle CRT, czyli te wyposażone w silniki z pojazdów drogowych. Reszta to prototypy. Przedstawiamy gladiatorów najszybszej, motocyklowej serii na świecie, wszystkie zespoły i zawodników, którzy powalczą o najwyższe laury. Podane w nawiasach dane o zawodnikach dotyczą klasy MotoGP (wszystkie liczby dotyczą sytuacji sprzed rozpoczęcia sezonu).

Avintia Blusens – motocykle FTR Kawasaki

Avintia Blusens

Hiszpański zespół wymienił obu zawodników i liczy na lepsze niż ostatnio wyniki, przynajmniej w stawce CRT. Aoyama wrócił do MotoGP po nieudanej przygodzie z WSBK, a Barbera został „zdegradowany” z prototypu na CRT. Obaj mają coś do udowodnienia i szczególnie w przypadku Hiszpana można liczyć na niezłe wyniki.

Fot. PSP Świderek

Hiroshi AoyamaFot. PSP Świderek

Hiroshi Aoyama, Japonia, nr 7, 32 lata, tytuły MŚ GP: 1 (0), 9 (0) zwycięstw, 27 (0) podiów.

Fot. PSP Świderek

Hector BarberaFot. PSP Świderek

Hector Barbera, Hiszpania, nr 8, 27 lat, tytuły MŚ GP – brak, 10 (0) zwycięstw, 32 (0) podiów.

Came IodaRacing Project – motocykle Suter BMW

Came IodaRacing Project

Podobnie jak rok temu, zespół jest murowanym kandydatem do zamykania stawki. W trakcie minionego sezonu team zmienił maszynę na Suter, ale nie zmieniło to sytuacji. W tym roku barwy Came IodaRacing Project będą reprezentowane przez dwóch zawodników. Do Danilo Petrucciego dołączył Czech Lukas Pesek, dla którego jest to debiut w MotoGP.

Fot. PSP Świderek

Danilo PetrucciFot. PSP Świderek

Danilo Petrucci, Włochy, nr 9, 23 lata, tytuły MŚ GP – brak, zwycięstwa – brak, podium – brak.

Fot. PSP Świderek

Lukas PesekFot. PSP Świderek

Lukas Pesek, Czechy, nr 52, 28 lat, tytuły MŚ GP: brak, 2 (0) zwycięstwa, 9 (0) podiów.

Cardion AB Motoracing – motocykl ART

Cardion AB Motoracing

Czeski zespół po dwóch latach współpracy rozstał się z Ducati i musiał poszukać dostawcy motocykla wśród producentów oferujących maszyny CRT. Wybór padł na ART, które było najlepsze w zeszłym sezonie. Abraham nie błyszczał jednak w przedsezonowych testach i wydaje się, że może to być dla niego bardzo trudny sezon.

Fot. PSP Świderek

Karel AbrahamFot. PSP Świderek

Karel Abraham, Czechy, nr 17, 23 lata, tytuły MŚ GP: brak, 1 (0) zwycięstwo, 2 (0) podia.

Ducati Team – motocykle Ducati Desmosedici GP13

Ducati Team

Z Ducati zdezerterował Valentino Rossi, a jego miejsce zajął Andrea Dovizioso. Niestety, nie zapowiada się, żeby wyniki były dużo lepsze niż wcześniej, bo podobno motocykl nadal nie skręca. Możliwe jednak, że nowe porządki wprowadzone przez niemieckich właścicieli szybko przyniosą efekty i Ducati wróci do czołówki. Wiadomo przecież, że Dovizioso potrafi jeździć.

Fot. PSP Świderek

Andrea DoviziosoFot. PSP Świderek

Andrea Dovizioso, Włochy, nr 4, 27 lat, tytuły MŚ GP: 1 (0), 10 (1) zwycięstw, 63 (22) podia.

Fot. PSP Świderek

Nicky HaydenFot. PSP Świderek

Nicky Hayden, USA, nr 69, 32 lata, tytuły MŚ GP: 1, 3 zwycięstwa, 28 podiów.

Go&Fun Honda Gresini – motocykle Honda RC213V i FTR Honda

Go&Fun Honda Gresini

Podobnie jak rok temu zespół Gresini wystawia po jednym prototypie i CRT. Liderem zespołu pozostał Bautista, który stawał w zeszłym sezonie na podium i teraz powinien walczyć o więcej. Na motocyklu CRT zamiast Pirro, który został kierowcą testowym Ducati, zobaczymy Bryana Staringa, który przychodzi do GP po niezłym sezonie w FIM Superstock 1000 Cup.

Fot. PSP Świderek

Alvaro BautistaFot. PSP Świderek

Alvaro Bautista, Hiszpania, nr 19, 29 lat, tytuły MŚ GP: 1 (0), 16 (0) zwycięstw, 48 (2) podiów.

Fot. PSP Świderek

Bryan StaringFot. PSP Świderek

Bryan Staring, Australia, nr 67, 26 lat, tytuły MŚ GP – brak, zwycięstwa – brak, podium – brak.

LCR Honda MotoGP – motocykl Honda RC213V

LCR Honda MotoGP

Po doskonałym debiucie w MotoGP w ubiegłym roku, w tym sezonie Bradl otrzyma do dyspozycji fabryczny motocykl i powinien walczyć o podium w poszczególnych wyścigach. Młody Niemiec nie zawiódł zaufania swoich szefów i teraz bogatszy o doświadczenia może być czarnym koniem rozgrywek. Już podczas testów pokazał, że jest bardzo szybki.

Fot. PSP Świderek

Stefan BradlFot. PSP Świderek

Stefan Bradl, Niemcy, nr 6, 24 lata, tytuły MŚ GP: 1 (0), 7 (0) zwycięstw, 18 (0) podiów.

Monster Yamaha Tech3 – motocykle Yamaha M1

Monster Yamaha Tech3

Poprzedni sezon był najlepszym dla francuskiej ekipy, od kiedy startuje w najwyższej kategorii. Dovizioso i Crutchlow często stawali na podium i na koniec sezonu zespół był na trzecim miejscu. W tym roku tak dobrze raczej nie będzie, ponieważ Włocha zastąpił debiutant Smith, który raczej gwiazdą MotoGP nie zostanie. Cała nadzieja w postawie Cala.

Fot. PSP Świderek

Cal CrutchlowFot. PSP Świderek

Cal Crutchlow, Wielka Brytania, nr 35, 28 lat, tytuły MŚ GP – brak, zwycięstwa – brak, 2 podia

Fot. PSP Świderek

Bradley SmithFot. PSP Świderek

Bradley Smith, Wielka Brytania, nr 38, 23 lata, tytuły MŚ GP – brak, 3 (0) zwycięstwa, 23 (0) podia.

NGM Mobile Forward – motocykle FTR Kawasaki

NGM Mobile Forward

Włoska ekipa w tym roku urosła do dwóch motocykli, które zmieniła z Suter BMW na FTR Kawasaki. Do doświadczonego Edwardsa, który doskonale rozpoczął poprzedni sezon, a pod koniec sprawiał wrażenie znudzonego, dołączył Corti. Zespół ma ambitne plany i podobno stara się za rok wystawiać już prototypy. Na razie musi wykazać się w stawce CRT.

Fot. PSP Świderek

Colin EdwardsFot. PSP Świderek

Colin Edwards, USA, nr 5, 39 lat, tytuły MŚ GP – brak, zwycięstwa – brak, 12 podiów.

Fot. PSP Świderek

Claudio CortiFot. PSP Świderek

Claudio Corti, Włochy, nr 71, 26 lat, tytuły MŚ GP – brak, zwycięstwa – brak, 1 (0) podium.

Paul Bird Motorsport – motocykle ART i PBM

Paul Bird Motorsport

Po nie najlepszym poprzednim sezonie brytyjska ekipa w tym roku wystawi dwa różne motocykle CRT. Hernandez dostał sprawdzoną konstrukcję ART, a debiutujący w MotoGP Laverty dosiądzie autorskiej konstrukcji PBM z silnikiem Aprilii. Chociaż na początku ta druga konstrukcja wzbudzała uśmiech politowania, postawa Brytyjczyka w testach daje podstawy do optymizmu.

Fot. PSP Świderek

Yonny HernandezFot. PSP Świderek

Yonny Hernandez, Kolumbia, nr 68, 25 lat, tytuły MŚ GP – brak, zwycięstwa – brak, podium – brak.

Fot. PSP Świderek

Michael LavertyFot. PSP Świderek

Michael Laverty, Wielka Brytania, nr 70, 32 lata, tytuły MŚ GP – brak, zwycięstwa – brak, podium – brak.

Power Electric Aspar – motocykle ART

Power Electric Aspar

Według zasady, że zwycięskiej drużyny się nie zmienia, najlepszy team CRT 2012 pozostawił na kolejny sezon tych samych zawodników i te same maszyny. Już pierwsze testy pokazały, że dwójka hiszpańskiej ekipy powinna między sobą rozegrać walkę o tytuł najlepszego zawodnika CRT. W zeszłym roku lepszy okazał się Espargaro.

Fot. PSP Świderek

Randy De PunietFot. PSP Świderek

Randy De Puniet, Francja, nr 14, 32 lata, tytuły MŚ GP – brak, 5 (0) zwycięstw, 24 (2) podia.

Fot. PSP Świderek

Aleix EspargaroFot. PSP Świderek

Aleix Espargaro, Hiszpania, nr 41, 24 lata, tytuły MŚ GP – brak, zwycięstwa – brak, 1 (0) podium.

Pramac Ducati – motocykle Ducati Desmosedici GP13

Pramac Ducati

Satelicki team Ducati urósł w tym sezonie do dwóch zawodników. Spies po katastrofalnym, zeszłym roku będzie miał okazję pokazać, że potrafi jeszcze jeździć, o ile ogarnie złośliwe Ducati. Drugi motocykl trafił do młodego Iannone, który w Moto2 zademonstrował, że potrafi wygrywać na nienajlepszym motocyklu. Mamy nadzieję, że dobre wyniki osiągnie też w MotoGP.

Fot. PSP Świderek

Ben SpiesFot. PSP Świderek

Ben Spies, USA, nr 11, 29 lat, tytuły MŚ GP – brak, 1 zwycięstwo, 3 podia.

Fot. PSP Świderek

Andrea IannoneFot. PSP Świderek

Andrea Iannone, Włochy, nr 29, 24 lata, tytuły MŚ GP – brak, 12 (0) zwycięstw, 24 (0) podia.

Repsol Honda Team – motocykle Honda RC213V

Repsol Honda Team

Fabryczny zespół Hondy jak zawsze jest faworytem rozgrywek. Mimo że na emeryturę odszedł Casey Stoner, siła ognia tego teamu wcale się nie zmniejszyła, bo na jego miejsce przyszedł mistrz Moto2 – Marquez. Młody Hiszpan od początku swojej przygody z MotoGP imponuje tempem i wcale nie będzie zaskoczeniem, jeśli wygra mistrzostwa w debiutanckim sezonie.

Fot. PSP Świderek

Dani PedrosaFot. PSP Świderek

Dani Pedrosa, Hiszpania, nr 26, 28 lat, tytuły MŚ GP: 3 (0), 45 (22) zwycięstw, 112 (71) podiów.

Fot. PSP Świderek

Marc MarquezFot. PSP Świderek

Marc Marquez, Hiszpania, nr 93, 20 lat, tytuły MŚ GP: 2 (0), 26 (0) zwycięstw, 39 (0) podiów.

Yamaha Factory Racing – motocykle Yamaha M1

Yamaha Factory Racing

Do Yamahy wrócił Rossi i znów jest szybki, ale już nie tak, jak kiedyś. Bez wątpienia liderem zespołu pozostanie mistrz świata Lorenzo, który będzie chciał zdobyć swój trzeci tytuł w królewskiej klasie. Starcia tej dwójki z zawodnikami Hondy będą z pewnością ozdobą sezonu i dostarczą kibicom niezapomnianych wrażeń.

Fot. PSP Świderek

Jorge LorenzoFot. PSP Świderek

Jorge Lorenzo, Hiszpania, nr 99, 26 lat, tytuły MŚ GP: 4 (2), 44 (23) zwycięstwa, 98 (60) podiów.

Fot. PSP Świderek

Valentino RossiFot. PSP Świderek

Valentino Rossi, Włochy, nr 46, 34 lata, tytuły MŚ GP: 9 (7), 105 (79) zwycięstw, 177 (141) podiów.

KOMENTARZE