fbpx

Poważne planowanie zakupu motocykla zwykle rozpoczyna się wraz z zapisaniem się na kurs prawa jazdy kategorii A. Choć część motocyklistów już znacznie wcześniej ma swój wymarzony model, to większość właśnie wtedy zaczyna planować zakup, zwłaszcza od strony finansowej. 

Pierwszy motocykl to kwestia bardziej emocjonalna, niż praktyczna. Mimo wszystko nie warto zaprzepaszczać wysiłku włożonego w zdobycie uprawnień i decydować się na pierwszą lepszą, najtańszą ofertę. Kwestie cenowe są oczywiście ważne, ale kwestie bezpieczeństwa – jeszcze ważniejsze. Nasze wyliczenia koncentrować się więc będą na motocyklach w dobrym lub bardzo dobrym stanie technicznym. Przeanalizujemy, ile może kosztować motocykl bezwypadkowy, serwisowany i przede wszystkim – taki, który nam długo posłuży. Oznacza to, że będziemy wybierać motocykle raczej ze średniej i wyższej półki cenowej. Przy rozsądnym finansowaniu zakupu nie będą to jednak stracone pieniądze, ale inwestycja na lata. Podpowiemy, jak to zrobić.


REKLAMA

Ile kosztuje motocykl?

Postawione pytanie jest bardzo nieprecyzyjne, bo rozstrzał cen pomiędzy poszczególnymi typami jest naprawdę duży. Ostateczny koszt będzie zależeć od jego typu, osiągów, wieku, bezwypadkowości, pojemności silnika, popularności modelu i jego dostępności na rynku. Oczywiście liczy się także to, czy jest to motocykl fabrycznie nowy, czy też zdecydujemy się na zakup używanego jednośladu. Nawet jednak w tym drugim przypadku rozpiętość cenowa może wynosić nawet kilkadziesiąt tysięcy! Zastanówmy się więc, co nas konkretnie interesuje.

Ducati Panigale V4S. Test, opinia, dane techniczne

Popularny podział motocykli na motocykle sportowe, enduro, turystyczne czy cruisery jest dość zbliżony do rzeczywistości, ale nie całkiem dokładny. Rodzajów motocykli jest bowiem znacznie więcej. Najczęściej kupowane w Polsce motocykle to:

Motocykle szosowo-turystyczne. Są bardzo chętnie wybierane przez początkujących, gdyż łatwo na nich utrzymać wygodną pozycję i są  niezwykle uniwersalne w niemal każdych warunkach. W tej kategorii „najczęściej wybierane są motocykle o pojemności 600 ccm. W miarę świeży model Ducati Monster potrafi kosztować ok. 30 tysięcy zł, używany 10-letni – ok. 10 tysięcy.

Motocykle sportowe.  Tutaj konstruktorzy kładą największy nacisk na osiągi, aerodynamiczną budowę i niską masą. Decydując się na jeden z modeli Yamahy, czy Kawasaki, trzeba przygotować się na spory wydatek. Nawet dziesięcioletni pojazd potrafi kosztować ok. 25 tysięcy zł. W cenie 10-15 tysięcy znajdziemy jedynie modele wyprodukowane około 2000 roku, przy czym z pewnością na początku należałoby przeznaczyć trochę funduszy na przygotowanie motocykla do bezproblemowej jazdy.

Cruisery (także choppery). Do tej kategorii możemy zaliczyć amerykańską klasykę, jaką jest Harley Davidson. Sprzęt raczej dla koneserów, bo choć wygodnie się na nich siedzi (a przy tym są piękne!), to niestety są ciężkie do prowadzenia i bardzo drogie. Ich ceny zaczynają się od kilkunastu tysięcy, ale pewniejsze będzie wydanie przynajmniej kilku tysięcy więcej. Kilkuletni Harley Davidson może kosztować nawet 30 tysięcy.

Motocykle off-roadowe. Najpopularniejsze z nich to crossy oraz enduro, z czego tylko te drugie są dopuszczone do ruchu drogowego. To też zdecydowanie najtańsza kategoria – chociaż nie zawsze. Za motocykl terenowy w miarę dobrym stanie zapłacimy kilka tysięcy złotych. Oczywiście im nowszy sprzęt tym ceny będą wyższe. Poza  tym przy motocyklach enduro/cross musimy zawsze pamiętać o lekkiej górce finansowej, dzięki której będziemy mogli wykonać remont silnika czy inne niezbędne naprawy.

Mała pojemność, wielkie możliwości!

Coraz popularniejsze wśród początkujących stają się małe motocykle, o pojemności silnika nie przekraczającej 125 ccm. Aby nimi legalnie jeździć, wystarczy posiadać prawo jazdy kategorii B. Są też tańsze od przedstawionych powyżej, mimo że znajdziemy wśród nich topowe marki: Honda, Yamaha czy Suzuki. Koszt nowego to ok. 15-18 tysięcy złotych, ale za kilka tysięcy złotych można znaleźć używany egzemplarz w bardzo dobrym stanie.

Jaki jest najlepszy sposób na sfinansowanie motocykla?

Zakup samochodu to jeden z najczęstszych powodów zaciąganych kredytów i pożyczek. Trochę inaczej jest z motocyklami – chętniej kupujemy jest z oszczędności, bo nie są przecież artykułami pierwszej potrzeby. To bardzo ułatwia transakcję i wyzbywa ją ze wszystkich formalności – zakup odbywa się szybko i przyjemnie.

W razie braku gotówki, atrakcyjną ofertę może stanowić kredyt celowy (czyli samochodowy, który obejmuje również motocykle), który jest zwykle niżej oprocentowany niż zwykły kredyt gotówkowy. Problemem będą tutaj związanie z nim formalności, głównie stosowane zabezpieczenie, czyli przewłaszczenie lub zastaw rejestrowy. Ponadto nie jest on dostępny dla każdego, by wymaga wysokiej zdolności kredytowej, a niekiedy także wniesienia wkładu własnego. Z takim postępowaniem nie spotkamy się w przypadku pożyczki pozabankowej. Za pomocą serwisu sowafinansowa.pl znajdziemy oferty pożyczek ratalnych, które w całości mogą pokryć koszt zakupu motocykla, a przy tym otrzymamy je bez zbędnych formalności i bardzo szybko (doskonałe, jeśli znajdziemy wyjątkowo atrakcyjną ofertę!). Na tej samej zasadzie pożyczymy także niewielkie kwoty w postaci tzw. chwilówek. Świetnie sprawdzą się, gdy mamy już gotówkę, ale brakuje nam tylko trochę do zakupu upragnionego modelu. Takie pożyczki łatwo też spłacimy.

Więcej szczegółów
KOMENTARZE


REKLAMA