fbpx

Ducati nie zamierza zwalniać tempa z każdą kolejną premierą. Po fenomenalnej Multistradzie V4, gamie XDiavel i Scrambler Włosi pokazali motocykle sportowe i rowery elektryczne. Jedno jest pewne. W przyszłym roku zarówno na torach wyścigowych, jak i na drogach publicznych i leśnych szlakach będzie gorąco. Zapewni to Panigale V4 SP, SuperSport 950 i e-MTB.

Na samym początku mieliśmy obawy, czy internetowe premiery motocykli Ducati na rok 2021 zrekompensują nam bezpośrednie obcowanie z nowymi motocyklami. Jednak po obejrzeniu premiery Panigale V4 SP i SuperSport 950 jest w nas tyle włoskich emocji, że już przebieramy nogami, w myślach wyobrażając sobie pierwsze testy nowych modeli. Ducati nie zawiodło i przygotowało materiał, który fenomenalnie oddaje nieokiełznany charakter maszyn, które już w przyszłym roku zobaczymy w salonach.

Piekielna szybkość nawet na postoju

Nie wiemy jak to możliwe, ale nowe Panigale V4 SP nawet stojąc w miejscu powoduje uczucie piekielnie dużej prędkości. Muskularna bryła motocykla spowita w głębokiej czerni matowych owiewek i obręczy kół z włókna węglowego robi wrażenie. Kontrastujący zbiornik paliwa ze szczotkowanego aluminium i ekskluzywne malowanie Winter Test, zainspirowane motocyklami Ducati Corse używanymi w przedsezonowych testach Mistrzostw MotoGP i SBK, fenomenalnie podkreślają agresywny wygląd jednośladu. Pikanterii dodają jaskrawoczerwone akcenty na zbiorniku paliwa, owiewce i w tylnej części motocykla, a także dedykowane siedzenie z logo “V4 SP” i skrzydła z włókna węglowego z flagą Włoch. Widać, że projektanci inspirowali się torowymi motocyklami Panigale V4 R SBK z fabrycznego zespołu Ducati, a czerwony kolor Borgo Superbike Panigale nie jest im obojętny.

Wszystkie sportowe emocje zamknięte w jednym sercu

Ducati Panigale V4 SP zostało wyposażone w silnik Desmosedici Stradale o pojemności 1103 ccm, który – podobnie jak inne modele Ducati na 2021 rok – spełnia wymagania normy Euro 5. Jednostka V4 z rozrządem desmodromicznym prosto z MotoGP, jedynym w swoim rodzaju dla przeciwbieżnego wału korbowego, i zapłonem Twin Pulse generuje oszałamiające osiągi. Serce Panigale V4 w wersji SP legitymuje się mocą 214 KM przy 13 000 obr./min i momentem obrotowym 124,5 Nm przy 9 500 obr./min.

Silnik Panigale V4 SP wykorzystuje suche sprzęgło STM EVO-SBK wykonane w całości z lekkiego aluminium. W porównaniu z mokrym sprzęgłem podstawowej wersji Panigale, podczas dynamicznej jazdy gwarantuje one skuteczniejszą funkcję anti-hop nawet przy najbardziej agresywnych redukcjach, a także większą płynność przy całkowicie otwartej przepustnicy. W zestawie torowym, dołączanym do każdego Panigale V4 SP, znajdziemy otwartą osłonę sprzęgła z włókna węglowego. Zapewnia ona uwielbiany przez fanów Ducati metaliczny hałas. Nie możemy pominąć również dedykowanego napędu końcowego, który jest aż o 0,4 kg lżejszy od wersji podstawowej Panigale.

Kompleksowe podwozie Panigale V4 SP – przygotowane na tor

Ducati Panigale V4 SP zostało zaprojektowane z myślą o zaciekłej rywalizacji na torze i pobijaniu kolejnych rekordów okrążenia. Dlatego oprócz mocnego silnika, nowoczesnych systemów elektronicznych i aerodynamicznych owiewek znajdziemy w nim dopracowane podwozie, które garściami czerpie prosto z modelu Superleggera V4. Obręcze z włókna węglowego i układ hamulcowy Brembo to dopiero początek. Na wyposażeniu znajdziemy również m.in. regulowane podnóżki kierowcy z osłonami pięt wykonane w całości z lekkiego aluminium.

Panigale V4 SP porusza się na 5-ramiennych obręczach wykonanych z wytrzymałego włókna węglowego, w którym zatopiono aluminiowe piasty kół. Zastosowanie takich felg zmniejszyło masę o 1,4 kg w porównaniu do kutych z aluminium obręczy Panigale V4 S i aż o 3,4 kg w zestawieniu z podstawową wersją tego modelu. W efekcie znacznie zmniejszyła się bezwładność tych elementów, a to przełożyło się na lepszą zwinność i jeszcze lżejszą zmianę kierunku jazdy.

Układ hamulcowy zastosowany w Panigale V4 SP to fenomenalny zestaw od Brembo, który idealnie sprawdzi się podczas agresywnej jazdy po torze wyścigowym. Z przodu znajdziemy dwie tarcze hamulcowe o średnicy 330 mm, zaciski monoblock Stylema R i pompę radialną z systemem MCS (Multiple Click System). Tłoczki zacisków hamulcowych posiadają otwory wentylacyjne poprawiające stabilność dźwigni hamulca po przejechaniu wielu intensywnych okrążeń.

Podobnie jak model Panigale V4 S, wersja SP otrzymała widelec teleskopowy Öhlins NIX-30 i tylny amortyzator Öhlins TTX36. Nie zabrakło również amortyzatora skrętu tej samej firmy, który wraz z zawieszeniem możemy skonfigurować za pomocą systemu Öhlins Smart EC 2.0 drugiej generacji, pozwalającego m.in. na dostosowanie intensywności ingerencji w zawieszenie do poszczególnych faz jazdy. Oznacza to, że kierowca będzie mógł swobodnie modyfikować ustawienia na czas hamowania, pokonywania zakrętów i przyspieszania.

Elektronika w Ducati Panigale V4 SP

Panigale V4 SP zostało wyposażone w najnowocześniejszy pakiet elektroniczny, oparty na 6-osiowej platformie inercyjnej Bosch (IMU), która w czasie rzeczywistym monitoruje wszystkie elementy wchodzące w skład pakietu. W ramach podstawowego wyposażenia elektronicznego w Ducati Panigale V4 SP znalazły się:

  • Bosch EVO do pokonywania zakrętów z systemem ABS
  • Ducati Traction Control EVO 3 (DTC) pozwalający na równomierne i bardziej przewidywalne przyspieszanie w zakrętach. System posiada 7-stopniową regulację umożliwiającą dostosowanie go do warunków panujących na torze
  • Ducati Slide Control (DSC)
  • Ducati Wheelie Control EVO (DWC)
  • Ducati Power Launch (DPL)
  • Ducati Quick Shift EVO 2 (DQS działający w górę i w dół)
  • Sterowanie hamulcem silnika EVO (EBC)
  • Elektroniczne zawieszenie Ducati EVO (DES)
  • System telemetryczny Ducati Data Analyzer + (DDA +) z modułem GPS.

Pakiet systemów elektronicznych pozwala kierowcy na szybkie porównanie dwóch zestawów ustawień w celu zdefiniowania najlepszej konfiguracji.

Główne cechy nowego Panigale V4 SP

  • Unikatowe malowanie Winter Test: matowa czerń, jaskrawoczerwone detale i zbiornik paliwa ze szczotkowanego aluminium 
  • Dedykowane siedzenie z logo “V4 SP”
  • Skrzydła, przedni błotnik i 5-ramienne felgi z włókna węglowego
  • Suche sprzęgło STM-EVO SBK
  • Przednie zaciski hamulcowe Brembo Stylema R
  • Pompa hamulca przedniego Brembo MCS 19.21 (Multiple Click System) ze zdalną regulacją
  • Specjalne dźwignie hamulca przedniego i sprzęgła
  • Regulowane podnóżki kierowcy z aluminium z osłonami pięty z włókna węglowego
  • Konfiguracja jednoosobowa
  • Zestaw Ducati Data Analyzer + (DDA +) z modułem GPS
  • Napęd końcowy z łańcuchem 520 i specjalną zębatką
  • Głowica kierownicy z aluminium ozdobiona numerem motocykla

Wraz z motocyklem Panigale V4 SP otrzymamy zestaw torowy, w którego skład wchodzą osłony lusterek, osłona do demontażu uchwytu tablicy rejestracyjnej i otwarta osłona sprzęgła z włókna węglowego. Stosowanie tych elementów na drogach publicznych jest zabronione.

Sportowe emocje na drogach publicznych

Wraz z Panigale V4 SP Ducati zaprezentowało nowy model SuperSport 950. Jego dynamiczna linia nadwozia, kompaktowe rozmiary i sportowe emocje kipiące z każdego detalu zachęcają do szybkiej jazdy. Widać w nim szereg inspiracji większym Panigale, co zdradza np. nowy reflektor LED ze światłami do jazdy dziennej DRL i boczne wloty powietrza. Zdecydowanie SuperSport 950 2021 nabrał bardziej agresywnego charakteru.

Aby zapewnić sportowe emocje za kierownicą nowego SuperSport 950 inżynierowie i projektanci skupili dużą uwagę na ergonomii jazdy, aerodynamice owiewek i swobodzie ruchów. Aktywna pozycja za sterami, szyba z pleksiglasu dająca dobrą ochronę przed wiatrem, kolorowy wyświetlacz TFT przedstawiający szereg przydatnych informacji i kanapa na poziomie 810 mm, z możliwością obniżenia do 790 mm, jasno pokazują, że dobrze wykonali swoją pracę.

Serce Ducati SuperSport 950 – lżejsze i bardziej eko!

Nowe Ducati SuperSport 950 otrzymało dwucylindrowy silnik Testastretta o pojemności 937 ccm. Sposób, w jaki jednostka oddaje moc, a także żywiołowa reakcja na każdy ruch przepustnicy Ride-by-Wire zapewniły mu uznanie wszystkich motocyklistów, którzy mieli okazję go przetestować. Serce nowego modelu poddano kilku operacjom, bez których nie spełniłoby wymagań normy Euro 5. Modyfikacje układu wydechowego i układu sterowania silnikiem nie wpłynęły jednak na charakter jednostki, więc moc 110 KM i moment 93 Nm nadal sprawiają dużo frajdy. Wraz z wprowadzeniem modelu SuperSport 950 do sprzedaży pojawi się tytanowy układ wydechowy marki Akrapovic, który zwiększy moc w średnim zakresie obrotów o 5% i zmniejszy masę motocykla o 4,6 kg.

Ducati SuperSport 950 – idealne na tor i drogi publiczne

Ducati SuperSport 950 posiada ramę kratownicową i częściowo wykorzystuje silnik jako element nośny. Główna część ramy łączy się z głowicami cylindrów, natomiast rama pomocnicza jest mocowana do tylnego cylindra. Dzięki takiej konstrukcji uzyskano bardzo kompaktowy, zwarty i lekki szkielet motocykla, który ma istotny wkład w końcową masę motocykla. Nowy model SuperSport 950 ze wszystkimi płynami waży tylko 210 kilogramów, a jednocześnie jest łatwy w prowadzeniu, gwarantuje maksymalną stabilność w zakrętach i podczas jazdy z dużą prędkością.

W prawdziwym motocyklu sportowym Ducati nie mogło zabraknąć regulowanego zawieszenia i jednostronnego wahacza, który odlano grawitacyjnie z lekkiego aluminium. Charakteryzuje się on wysoką sztywnością i niską masą, dodatkowo nadając Ducati profesjonalnego, wręcz wyścigowego wyglądu. W wersji podstawowej z przodu znajdziemy widelec Marzocchi o średnicy goleni 43 mm, a z tyłu amortyzator Sachs z regulacją napięcia wstępnego sprężyny.

W wersji S przednie koło amortyzuje regulowany widelec teleskopowy marki Öhlins o średnicy goleni 48 mm, które zostały pokryte powłoką TiN dla maksymalnej płynności działania. Z tyłu znajdziemy w pełni regulowany amortyzator tego samego producenta ze zintegrowanym zbiornikiem gazu. Zarówno do wersji podstawowej, jak i do “S” nabywca będzie mógł dokupić amortyzator skrętu Öhlins.

Ducati SuperSport 950 posiada aluminiowe, 3-ramienne felgi i opony Pirelli Diablo Rosso III, które maksymalizują sportowe wrażenia z jazdy. Niezwykłe prowadzenie, absolutna przyczepność i pełna kontrola nad motocyklem na mokrej nawierzchni to ich największe zalety.

Na pokładzie modelu SuperSport 950 nie mogło zabraknąć skutecznych hamulców, które w odpowiednich momentach pozwolą kierowcy ujarzmić sportowy charakter motocykla. Z przodu znajdziemy radialne zaciski Brembo M4-32, pompę hamulcową tego samego producenta i dwie tarcze o średnicy 320 mm. Z tyłu Ducati zamontowano tarczę hamulcową o średnicy 245 mm i zacisk dwutłoczkowy. Nad bezpieczeństwem użytkowników będzie czuwał dodatkowo system Bosch Cornering ABS, który zapewnia pełną skuteczność hamulców również w zakrętach. Duża siła hamowania, szybkość i przewidywalna reakcja – oto największe zalety hamulców Ducati SuperSport 950.

W Ducati SuperSport 950 nie zabrakło zaawansowanych systemów elektronicznych, zwiększających zarówno emocje za kierownicą, jak i bezpieczeństwo jazdy. 6-osiowy moduł inercyjny (IMU) współpracuje z systemem kontroli trakcji (DTC EVO), Ducati Wheelie Control (DWC EVO), Ducati Quick Shift (DQS EVO), wspomnianym Bosch Cornering ABS, trzema trybami jazdy (Urban, Touring, Sport). Na pokładzie nie zabrakło kolorowego wyświetlacza TFT, pełnego oświetlenia LED i Ducati Multimedia System (DMS).

Cechy nowego Ducati SuperSport 950

  • Dedykowana wersja kolorystyczna z czerwoną owiewką i ramą oraz czarnymi obręczami kół
  • Silnik Testastretta o pojemności 937 ccm, generujący moc 110 KM przy 9 000 obr./min i moment obrotowy 93 Nm przy 6 500 obr./min. Jednostka spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 5
  • Układ wydechowy 2-1-2 z dolnym tłumikiem wstępnym i tłumikiem bocznym z dwoma nakładającymi się wylotami
  • Rama kratownicowa i silnik jako element nośny
  • Jednostronny wahacz z aluminium
  • 3-ramienne felgi odlewane z aluminium
  • Opony Pirelli Diablo Rosso III o wymiarach 120/70-17 z przodu i 180/55-17 z tyłu
  • W pełni regulowany widelec Marzocchi z goleniami o średnicy 43 mm
  • Regulowany amortyzator Sachs

  • Przedni układ hamulcowy Brembo z dwoma tarczami o średnicy 320 mm i zaciskami hamulcowymi M4.32
  • Samoodpowietrzająca się przednia pompa hamulcowa Brembo PR18/19 z regulowaną dźwignią hamulca
  • Hydraulicznie sterowane sprzęgło z samoczynnie odpowietrzającą się pompą promieniową i regulowaną dźwignią
  • Szyba z pleksiglasu wyposażona w regulację w dwóch pozycjach w zakresie 50 mm
  • 3 tryby jazdy (Sport, Touring i Urban)
  • W pełni diodowy reflektor ze światłami do jazdy dziennej (DRL)
  • Kolorowy wyświetlacz TFT
  • Pakiet elektroniczny z 6-osiową platformą inercyjną (IMU) i system Bosch Cornering ABS
  • Systemy elektroniczne: Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Quick Shift EVO (DQS, góra/dół)
  • Wodoodporne gniazdo USB pod siedzeniem
  • Podgrzewane manetki i Ducati Multimedia System (DMS)

Wyjątkowe cechy modelu SuperSport 950 S

  • Dwie wersje kolorystyczne: Arctic White Silk (biała owiewka, czerwona rama i felgi w kolorze Glossy Black) lub czerwona owiewka i rama oraz felgi Glossy Black z napisem w kolorze Red Ducati
  • W pełni regulowany widelec Öhlins z goleniami o średnicy 48 mm i powłoką TiN
  • W pełni regulowany amortyzator Öhlins
  • Pokrowiec na siedzenie pasażera
  • Felgi z Ducati Red Tag

Elektryczne rowery Ducati

Wraz z premierą sportowych modeli Panigale V4 SP i SuperSport 950, Ducati zaprezentowało nową gamę rowerów elektrycznych. Po prezentacji ich możliwości doszliśmy do wniosku, że mają one kilka punktów styku ze światem motocykli. Pozwalają na ucieczkę, dają możliwość poznania nowych miejsc w wyjątkowy sposób i zapewniają poczucie wolności. To dobre powody, aby poznać je bliżej.

Ducati TK-01RR

Nowe Ducati TK-01RR to elektryczny rower klasy enduro wykorzystujący najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, dzięki którym zapewnia maksimum ekscytacji i off-roadowej zabawy nawet na najbardziej wymagających trasach. Został wyposażony w jednostkę napędową Shimano EP8 o wadze 2,6 kg i momencie obrotowym 85 Nm! Aluminiowa rama została zintegrowana z akumulatorem Shimano 630 Wh, osadzono na niej 12-stopniową skrzynię biegów i hamulce Shimano XT, dające pełną wolność przy wyborze trasy nawet w najgorszych warunkach terenowych. Nad bezpieczeństwem użytkownika czuwają tarcze hamulcowe o średnicy 203 mm z funkcją chłodzenia “Ice Technologies”, a efektowną jazdę umożliwia nowy widelec Öhlins RXF 38 o skoku 180 mm i w pełni regulowany amortyzator tylny Öhlins TTX o skoku 170 mm. Taki zestaw umożliwia piekielnie szybkie zjazdy po górskich ścieżkach.

Ducati MIG-S

Ducati MIG-S to zwinny, wydajny i zapewniający maksimum wrażeń elektryczny rower klasy MTB. Nowy model wyposażono w silnik Shimano Steps E8000 i nowy akumulator Shimano, dający 26% więcej energii niż w poprzedniej wersji. MIG-S 2021 to również nowa geometria ramy z hydroformowanego aluminium zapewniająca większą przyczepność, wyższy komfort jazdy i lepszą kontrolę na najbardziej wymagających odcinkach trasy. 

Doskonałe prowadzenie i ogromna wydajność to zasługa zawieszenia o dużym skoku. Widelec teleskopowy Marzocchi Bomber Z2 oferuje 150 mm, a amortyzator FoX Float TPS 140 mm. Na pokładzie nowego MIG-S znajdziemy 4-tłoczkowe hamulce SRAM Guide T, obręcze THOK e-plus i 12-stopniową skrzynię biegów.

E-Scrambler

Ducati E-Scrambler to trekkingowy rower elektryczny, który zawsze jest gotowy na wycieczkę w ulubioną część twojego miasta. Aluminiowa rama, 250-watowy silnik Shimano Steps E7000, akumulator 504 Wh i opony Pirelli Cycl-e to doskonały przepis na szybki przejazd przez betonową dżunglę. Maksymalna frajda z jazdy to również zasługa 11-stopniowej skrzyni biegów SRAM NX, 4-tłoczkowych hamulców SRAM i funkcjonalnego osprzętu. W standardzie otrzymamy bagażniki, błotniki, podpórkę i światła sygnalizacyjne. E-Scrambler dostępny jest w dwóch kolorach: kultowym dla motocykli Scrambler żółtym i bardziej eleganckim “Matt Grey”.

Zobaczcie, jakie są pierwsze wrażenia Simpsona po premierze Panigale V4 SP i SuperSport 950!


 

KOMENTARZE