Romet Z-One 125T powstaje w chińskiej fabryce Zongshen. Czy to zła rekomendacja? Produkują tam również dla japońskich marek!

W Zongshen powstają m.in. motorowery i małe motocykle dla Hondy. Nie dziwcie się więc, że Romet jest tak podobny do CBF 125.
W szczegółach technicznych zobaczymy jednak sporo różnic: inne zasilanie silnika, inne hamulce, inne zawieszenie. Nie oznacza to wcale, że Romet jest uboższy czy zacofany technicznie, bo ma np. oba hamulce tarczowe, a Honda – jedynie z przodu. Przy dokładnej ocenie Rometa trudno znaleźć coś tandetnego czy źle wykonanego. Staranność i jakość są na wysokim poziomie.
Motocykl nadaje się zarówno dla niewysokich osób, ale również dla mierzących 180 cm. Wszystkie elementy sterowania umieszczono zgodnie z zasadami ergonomii, więc ich obsługa przebiega intuicyjnie. Wyświetlacz i LED-owe punkty świetlne podkreślają nowoczesność pojazdu. Jedynie klasyczny kranik paliwa oraz uruchamiane ręcznie ssanie nawiązują do motocykli z dawnych czasów. Miłym gadżetem, nieczęsto spotykanym w motocyklach, jest co prawda wąski, ale głęboki schowek pod siedzeniem pasażera. Bez problemu zmieści się tam ciasno zrolowany kombinezon przeciwdeszczowy.
Uruchomienie silnika przebiega w starym stylu, czyli otwieramy kranik, przesuwamy manetkę ssania i naciskamy przycisk rozrusznika. Silnik zawsze odpalał za pierwszym razem i po minucie można ssanie wyłączyć. Basowy dźwięk, wydobywający się z tłumika, godny był co najmniej dwukrotnie większego silnika.
Motorek jest dynamiczny, a silnik o elastycznej charakterystyce nie wymaga częstej zmiany biegów. W zasadzie można zejść poniżej 3 tys. obrotów, a potem bez redukcji zacząć spokojnie przyspieszać. Jednak by pokazać rometowy pazur, należy go trzymać powyżej 5500 obr./min. – wówczas dynamika jest wyraźnie lepsza.
Na pochwałę zasługują bardzo skuteczne hamulce. Jedyne zastrzeżenie budzi twardo pracująca skrzynia biegów, ale może motocykl nie był jeszcze w pełni dotarty. Długotrwała jazda, czy to w mieście czy w trasie, nie jest męcząca. Pozycja za kierownicą jest wygodna, a zawieszenie dobrze wybierało wszelkie nierówności. Motocykl jest bardzo stabilny, dzięki czemu początkujący motocyklista powinien szybko go opanować.
Romet Z-One 125T okazał się starannie i dobrze wykonanym motocyklem. Jest ładny, mało pali, dobrze jeździ i równie dobrze hamuje. n

Dane techniczne Romet Z-One 125T

SILNIK
Typ – czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ – jednocylindrowy
Rozrząd – OHC, 2 zawory na cylinder
Pojemność skokowa – 125 ccm
Stopień sprężania – b.d.
Moc maksymalna – 8,3 kW (11,28 KM) przy 7000 obr./min
Moment obrotowy – 11 Nm przy 5500 obr./min
Zasilanie – gaźnik
Smarowanie – ciśnieniowe, mokra miska
Rozruch – elektryczny

PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło – wielotarczowe
Skrzynia biegów – pięciostopniowa
Napęd tylnego koła – łańcuch

PODWOZIE
Rama – stalowa
Zawieszenie przednie – teleskopowe
Zawieszenie tylne – wahacz wleczony, jeden element resorująco-tłumiący
Hamulec przedni – tarczowy
Hamulec tylny – tarczowy
Ogumienie przód/tył – 90/90-17 / 110/80-17

WYMIARY I MASY
Długość – 2025 mm
Szerokość – 760 mm
Wysokość – 1105 mm
Wysokość siedzenia – 780 mm
Rozstaw osi – 1365 mm
Masa własna pojazdu – 130 kg

Eksploatacja

Zasięg motocykla – 610 km
Średnie spalanie – 2,9 l/100 km
Pojemność zbiornika – 18 l
Prędkość maksymalna – 90 km/h

Cena

6999 zł

ARKUS & ROMET Group Sp. z o.o., DZIAŁ ROMET MOTORS, 39-200 Dębica, ul. Podgrodzie 32C, fax. +48 14 68 48 175

KOMENTARZE