fbpx

Czasem bywa tak, że potrzeba więcej czasu, aby dostrzec piękno ukryte w szczegółach.

Pierwsze moje spotkanie z Derbi nie spowodowało żadnych głębszych doznań estetyczny. Dopiero przyglądając się dłużej Bulevardowi, zaczynam dostrzegać jego dyskretną urodę zbliżoną do szkoły włoskich stylistów. Przód skutera oraz jego bryła nawiązują wyglądem do obecnie produkowanych skuterów Vespa. W zasadzie nie ma się czemu dziwić, przecież ta hiszpańska marka została wchłonięta przez koncern Piaggio. Jednak zmiana właściciela nie jest powodem, aby Derbi było kopią wspomnianej Vespy. Należy pamiętać że Derbi to marka motocykli wyścigowych, znajdziemy więc w kształcie nadwozia pewne sportowe szczegóły stylistyczne.

Uwagę przykuwa ładnie rozplanowane centrum dowodzenia skuterzysty. Jest bardzo czytelne jak w niezłej klasy samochodzie. Jakość użytych materiałów oraz staranność wykończenia nie budzą żadnych zastrzeżeń. Uchwyty dla pasażera umieszczone za kanapą nie dość, że ładne, to są jeszcze bardzo funkcjonalne. Możliwości załadunkowe nie są olbrzymie, jednak pod kanapą typowy otwarty kask zmieścimy bez większego problemu. Jeżeli to jest za mało, istnieje możliwość montażu akcesoryjnego kufra. Również pomyślano o użytkownikach skutera jeżdżących na co dzień bez względu na pogodę. W akcesoriach znajdziemy wysoką, a zarazem szeroką szybę ochronną skutecznie chroniącą jadącego przed wiatrem lub deszczem.

Do napędu pojazdu zastosowano dwusuwowy silnik spalinowy, chłodzony powietrzem. Ta jednostka napędowa znana jest z wysokiej trwałości i ekonomicznego gospodarowania paliwem.Pozycja za kierownicą Boulevarda jest wygodna, dostęp do dźwigni hamulców i do przełączników wręcz intuicyjne. Ilość miejsca dla stóp kierowcy jest w zupełności wystarczająca. Pasażer ma do dyspozycji małe podeściki pod stopy.

Pierwsza jazda i już mi się gęba ciszy. Skoro nie może być szybko, to już wiem, że będzie wygodnie i stosunkowo cicho. Wygoda w tym przypadku nie polega tylko na wygodnej kanapie, ale również do podniesienia poziomu komfortu przyczynia się zawieszenie. Zestrojono je tak, że wybiera mniejsze nierówności, zaś nie jest za miękkie. Brak niepotrzebnego jazgotu zawdzięczamy prawidłowo zaprojektowanemu układowi wydechowemu.

Sama jazda Boulevardem przebiegała bezproblemowo. Niewielki skuterek mimo założonych blokad bardzo żwawo przyspieszał do ustawowych 45 km/h, a nawet czasami tę wartość przekraczał. Derbi jest bardzo zwrotnym skuterkiem, co ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach. Dobre przyspieszenia, jakimi dysponuje nawet w wersji z blokadą, są bardzo pomocne w szybkim przedostawaniu się przez zatłoczone ulice. Również na hamulce nie można narzekać. Są bardzo dobre.

Chociaż rozstaw osi skuterka jest niewielki, a średnica kół to zaledwie dwanaście cali, zapewniał mi całkiem wygodne podróżowanie nawet nie wyremontowanymi ulicami. Do prowadzenia jednośladu nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Jest stabilnie zarówno podczas jazdy na wprost, jak również podczas pokonywania zakrętów. Dosłownie aż się chce jechać po winklach jeszcze szybciej, ale kodeksowe blokady na to nie pozwalają.Derbi Boulevard 50 2T okazał się bardzo wdzięcznym skuterkiem miejskim. Nie dość, że ładny, to jeszcze dający sporo przyjemności z jazdy. Ograniczone osiągi nie stanowią wady, w końcu w całej UE prędkość motorowerów jest ograniczona. Ciekawą propozycją byłaby zapewne wersja z większym silnikiem 125 cccm. Jednak w Polsce nie jest oferowana. U nas jakoś ta klasa pojemnościowa nie może zdobyć zbyt wielu zwolenników.

 

Dane techniczne

Derbi Boulevard 50

SILNIK
Typ: dwusuwowy, chłodzony powietrzemUkład: jednocylindrowyPojemność skokowa: 49,4 ccm Średnica tłoka x skok: 40 mm x 39,3 mmStopień sprężania: 10,9:1Moc maksymalna: 2,09 kW(2,85 KM) przy 6000 obr/minZasilanie: gaźnikRozruch: elektryczny/nożnyPrzeniesienie napędu: automatyczne bezstopniowe

PODWOZIE
Zawieszenie przednie: teleskopoweZawieszenie tylne: wahacz wleczonyHamulec przedni: tarczowyHamulec tylny: bębnowyOpony przód/ tył: 120/70-12 /120/70-12

WYMIARY I MASY
Długość: 2030 mmRozstaw osi: 1390 mmSzerokość: 810 mmWysokość: 1220 mmMasa pojazdu: 96 kgZbiornik paliwa: 7,5 l

DANE EKSPLOATACYJNE
Prędkość maksymalna: 45 km/hŚrednie zużycie paliwa: 3,3 l/100km

 

Tekst Jacek Gradomski | Zdjęcia Sławomir Kamiński

 

ZOBACZ TAKŻE:

Moto Magnus Carave 2T

Ferro 803-2

Prenumerata i numery archiwalne Świata Motocykli

Najnowsze, pełne testy i porównania czytaj w Świecie Motocykli

KOMENTARZE