fbpx

Race ABS, układ przeciwpoślizgowy stosowany dotąd w motocyklach serii S z oznaczeniem HP4, podnosił poziom bezpieczeństwa przy hamowaniu podczas jazdy na wprost. Funcja Pro idzie krok dalej, zwiększając bezpieczeństwo podczas hamowania także na zakrętach. Zapobiega ona blokowaniu kół nawet, gdy hamulce zostają użyte w trybie awaryjnym. Zmniejsza nagłe zmiany sił działających w takiej sytuacji na […]

Race ABS, układ przeciwpoślizgowy stosowany dotąd w motocyklach serii S z oznaczeniem HP4, podnosił poziom bezpieczeństwa przy hamowaniu podczas jazdy na wprost. Funcja Pro idzie krok dalej, zwiększając bezpieczeństwo podczas hamowania także na zakrętach. Zapobiega ona blokowaniu kół nawet, gdy hamulce zostają użyte w trybie awaryjnym. Zmniejsza nagłe zmiany sił działających w takiej sytuacji na kierownicę i ryzyko, że motocykl wymknie się spod kontroli.

Do oceny właściwego balansu motocykla system wykorzystuje dane o kącie jego pochylenia, obrocie wokół osi pionowej i przyspieszeniu bocznym, dostarczane przez czujniki, które i tak są używane przez systemy DTC (kontrolę trakcji) i DDC (aktywne zawieszenie). W miarę, gdy kąt tego balansu staje się ostrzejszy, ograniczany jest przyrost siły hamowania na samym jego początku. Wzrost ciśnienia w układzie jest wolniejszy. Dodatkowo, zmiany ciśnienia płynu wywoływane przez pracujący układ ABS są bardziej równomierne, delikatniejsze, co poprawia stabilność hamowania i prowadzenia po łuku.

Działanie funkcji Pro będzie zależeć od skonfigurowanego trybu jazdy: w pełni będzie dostępna z trybami Rain i Sport. Informuje o tym komunikat pojawiający się na panelu instrumentów w trakcie przygotowania motocykla do uruchomienia i jazdy. Nie pojawi się on, jeśli kierowca zechce użyć trybów Race i Slick, przewidzianych dla doświadczonego motocyklisty do bardzo sportowej jazdy. Funkcja ABS Pro została świadomie stworzona z myślą o użyciu w normalnym ruchu na drodze. BMW zastrzega też, że choć jest ona ważnym elementem bezpieczeństwa w razie hamowania na łuku, w żaden sposób nie zmienia granic wyznaczanych przez prawa fizyki. Ich przekroczenie w wyniku złej oceny sytuacji czy błędów w prowadzeniu, w ekstremalnych sytuacjach może prowadzić do upadków. ABS Pro nie został stworzony po to, by podnieść efektywność hamowania na łuku, tym bardziej nie na torze wyścigowym, lecz po to, żeby jazda HP4 na drogach publicznych była bezpieczniejsza. Może być też stosowany z trybami jazdy Rain i Sport przez mniej doświadczonych kierowców, którzy dopiero rozpoczynają zbieranie pierwszych, torowych doświadczeń.

ABS Pro może być instalowany jako opcja u dealerów w modelach gamy HP4 od końca października. Cena w Niemczech – 380 euro.

KOMENTARZE