fbpx

Aprilia Caponord 1200 została oficjalnie zaprezentowana na ubiegłorocznych targach EICMA w Mediolanie, a w marcu 2013 r. Grupa Piaggio, do której należy marka, zaprezentowała ten model gotowy do sprzedaży.

Aprilia Caponord 1200 to następca motocykla, który pod tą nazwą był produkowany do 2006 r. Na fali popularności turystycznych enduro zdecydowano się na powrót do znanej już nazwy, ale model 2013 zdecydowanie różni się od poprzednika, nie tylko pojemnością silnika, tego samego co w Dorsoduro 1200. Tym, co go wyróżnia najbardziej, jest chyba najbogatsze w tej klasie wyposażenie w elektroniczne nowinki.


REKLAMA

Pierwsza z nich to półaktywne zawieszenie ADD (Aprilia Dynamic Damping), które automatycznie dostosowuje się do warunków drogowych i stylu jazdy motocyklisty. Jest to elektroniczny system, który na bieżąco mierzy energię generowaną przez nierówności drogi i natychmiast dostosowuje tłumienie w taki sposób, aby jak najmniej drgań przenosiło się na ramę motocykla, co ma zdecydowanie wpływać na komfort kierowcy i pasażera.

Producent podkreśla, że Caponord 1200 jest pierwszym na świecie motocyklem, którego amortyzatory wyposażono w automatyczny system wstępnego napięcia sprężyn. Można oczywiście również skorzystać ze sterowanej elektrycznie regulacji wstępnego napięcia, i samemu wybrać spośród czterech ustawień: tylko kierowca, kierowca i pasażer, kierowca i bagaż, kierowca, pasażer i bagaż. Przy ustawieniu automatycznym elektronika sama określa poziom obciążenia motocykla i dobiera odpowiednie ustawienie zawieszenia.

Caponord ma również na wyposażeniu system Ride by Wire, który pozwala dostosować sposób reakcji systemu napędowego. Opcja Sport uwalnia maksymalną moc i natychmiastową reakcję na odkręcenie manetki gazu – przeznaczona dla miłośników agresywnej jazdy. Touring nie ogranicza mocy, ale sprawia, że reakcja silnika na dodanie gazu jest łagodniejsza, bardziej płynna – przyda się w codziennej jeździe lub w dalekich podróżach. I wreszcie Rain – ogranicza moc do 100 KM, by zapewnić bezpieczeństwo w warunkach ograniczonej przyczepności nawierzchni.

Kolejnym systemem elektronicznym jest ATC (Aprilia Traction Control). To adaptowany z wyścigowego modelu RSV4 (tam nazywa się to Aprilia Performance Ride Control – APRC) system, który ma zapewnić maksymalną przyczepność w każdych warunkach drogowych. Listę zamykają tempomat i dwukanałowy ABS z możliwością wyłączenia każdego kanału osobno.

Aprilia Caponord napędzana jest dwucylindrowym silnikiem w układzie V 90 o pojemności 1197 ccm. Moc maksymalna to 125 KM przy 8250 obr/min, a maksymalny moment obrotowy – 115 Nm przy 6500 obr/min.

KOMENTARZE


REKLAMA