fbpx
A password will be e-mailed to you.

Błyskawiczny sukces pierwszego motocykla BMW R32 sprawił, że firma stała się głównym rozgrywającym na motocyklowym rynku. R32 nie był jednak motocyklem sportowym. Przyszedł czas na R37.

R32 z silnikiem o pojemności 494 ccm i mocy 8,5 KM rozwijał prędkość ponad 90 km/h. Zyskał opinię bezpiecznego, łatwego w prowadzeniu i obsłudze uniwersalnego motocykla. Inżynierowie BMW zaczęli myśleć o podrasowaniu silnika i całej konstrukcji, żeby stworzyć na jego bazie maszynę wyścigową.


REKLAMA

Jeden z nich, Rudolf Schleicher, aktywny motocylista wyścigowy, opracował w 1924 r. pierwszą głowicę cylindra wykonaną z lekkich stopów, która została wykorzystana w silniku nowego motocykla R37.

Stuningowany silnik miał 500 ccm pojemności i dwukrotnie większą moc – 16 KM. Rozwijał prędkość 115 km/h i zużywał 4 l paliwa na 100 km. Żeby podkreślić sportowy charakter motocykla usunięto z niego wszystkie światła.


REKLAMA



REKLAMA


BMW R37 kosztował 2900 marek i był najdroższą maszyną na niemieckim rynku. Nie odniósł sukcesu handlowego w latach 1924-26 wyprodukowano tylko 152 egzemplarze. Od razu za to zaczął odnosić sukcesy sportowe: 91 zwycięstw w 1925 r., 105 w 1926 i 171 w 1927. Sprawdził się także w rajdach terenowych. Rudolf Schleicher zwyciężył na nim m.in. w 1926 r. Międzynarodową Sześciodniówkę w Wielkiej Brytanii. Dzięki temu marka BMW zyskała renomę także poza granicami Niemiec.

KOMENTARZE


REKLAMA