fbpx
A password will be e-mailed to you.

Przygotowaliśmy przegląd nowych motocykli, których zakup nie wydrenuje zbyt mocno naszych kieszeni. Kupimy je w cenach od 10 do 15 tysięcy zł.

Honda CBF 125

Honda CBF 125


REKLAMA

W tym przedziale cenowym znajdziemy w salonach prawie wyłącznie „stodwudziestkipiątki”. Jednak te trochę pogardzane motocykle wracają do łask z kilku względów. Przyciągają nas przede wszystkim cenami, a w ostatnich latach stajemy się coraz bardziej oszczędni. Świetnie nadają się na pierwszy motocykl już choćby z tego powodu, że spełniają wymagania prawa jazdy kategorii A1. Poza tym są oszczędne w eksploatacji, mało palą, są niewielkie i zwrotne, dzięki czemu świetnie sprawdzają się w codziennej jeździe po mieście, w dojazdach do szkoły czy do pracy.

Nasz przegląd będzie alfabetyczny, zaczynamy więc od Hondy i jej najtańszego modelu CBF 125. Ten naked o sportowej sylwetce i wielu elementach stylistycznych zapożyczonych od mocniejszych motocykli Hondy napędzany jest silnikiem o mocy 11,3 KM (Honda podkreśla, że to najmocniejszy silnik wśród nakedów o tej pojemności). Moment obrotowy ma również całkiem przyzwoity – 11,2 Nm. Podniesiona kierownica i obniżone siedzenie zapewnia wygodną pozycję motocyklisty.

Hondę CBF 125 można kupić już poniżej 10 tys. zł, jeśli wybierzemy egzemplarz z rocznika 2012.

Ceny: rocznik 2012 – 9400 zł, rocznik 2013 – 10 000 zł, rocznik 2014 – 10 600 zł.

Honda MSX 125

Honda MSX 125

Zdarzają się takie motocykle, które w naszej redakcji wywołują większe emocje niż inne. Ale co ciekawe, niezwykle rzadko zdarza się, aby jakiś pojazd trafił dokładnie w gusta absolutnie wszystkich. Tymczasem tak było z MSX.

Podczas jazdy po mieście Honda sprawdzała się rewelacyjnie. Na trasie okazało się, że po pierwsze, MSX jest wrażliwa na wilgotność powietrza i kierunek wiatru. Nawet niezbyt mocny wietrzyk potrafi zniweczyć pieczołowicie budowaną prędkość maksymalną, która w zależności od wyżej wymienionych parametrów może wynosić ponad (zmierzone GPS-em!) 100 km/h, bądź spaść do 82 km/h. Po drugie, to bardzo oszczędny pojazd. Spalanie wahało się od 2,8 do 3 l/100 km, co dzięki prostej matematyce daje zasięg na 5,5-litrowym zbiorniku paliwa wynoszący ponad 180 km.

To fragmenty naszego testu tej małej Hondy: Honda MSX 125 | Jak cukierek

Honda MSX 125 rocznik 2013 kosztuje 12 100 zł, tegoroczna – 12 900 zł.

Honda CBR 125R

Honda CBR 125R

Wyglądowi 125 nie można niczego zarzucić. Dzieli wiele elementów z nieco większą 250 (np. poza kolorem tarcz zestaw zegarów nie różni się wcale), to nie można powiedzieć, że brak jej indywidualnych cech. Przedni reflektor jest niewątpliwie bardziej wyrazisty niż w 250.

To nie rasowa wyścigówka, tylko propozycja motocykla, który swoim wyglądem ma nawiązywać do prawdziwego sportu. Obrotomierz wyskalowano do 12 500 obr/min. Silnik w niskim zakresie wydaje się być nieco ospały, za to chętnie kręci się w wysokich rejestrach. Przy 100 km/h wskazówka przekracza 7500 obr/min. Chowając się szczelnie za owiewką można „wycisnąć” przy sprzyjających warunkach nawet 130 km/h.

Cały artykuł o teście Hondy CBR 125R: Honda CBR 125R | Dla koneserów

Gdy ją testowaliśmy, cena Hondy CBR 125R była znacznie wyższa, dziś można ją kupić za 13 100 zł (rocznik 2013) lub za 13 900 (rocznik 2014).

Hyosung GD 250 Exiv

Hyosung GD 250 Exiv czarny

Hyosung Exiv 250 – tegoroczna nowość – to przedstawiciel „dwieściepięćdziesiątek” w tym przedziale cenowym. Koreańskiego nakeda napędza jednocylindrowy silnik o pojemności 250ccm i mocy 28KM. W tym modelu zwrócono szczególną uwagę na centralizację masy. Silnik usytuowany blisko główki ramy, zbiornik paliwa umieszczony bardzo nisko. Stalowa rama kratownicowa o kompaktowym kształcie pozwala obniżyć masę, zachowując wymaganą sztywność pojazdu.

Zobacz także:

Hyosung Exiv 250 | Niedroga wiosenna nowalijka

Hyosung Exiv 250 już w salonach

Hyosung Exiv 250 kosztuje 12 999 zł.

Junak M16 i M11

Junak M16

Junak M16 oferuje jeszcze większą pojemność dwucylindrowego, rzędowego silnika, aż 320 ccm. Przekłada się to oczywiście na moc – 27 KM i moment obrotowy – 24,2 Nm.

Prowadzenie Junaka M16 jest łatwe i przyjemne. Nisko położone siedzisko każdemu pozwoli w pełni kontrolować motocykl. Jego gabaryty są też na tyle umiarkowane, że bez większych problemów radzi sobie w miejskich korkach. Jest zrobiony z dobrych materiałów, porządnie poskładanych, wygląda ciekawie, niewiele pali i daje sporo frajdy zarówno z jazdy, jak i z samego faktu posiadania takiego sprzętu. Przy tym wszystkim jest niedrogi – pisaliśmy w naszym teście tego motocykla.


REKLAMA



REKLAMA


Zobacz:

Junak M16 | Rozprawa o wyższości

Junak M16 – test długodystansowy

Ten sam silnik umieszczono w Junaku M11, który różni się od swego brata przede wszystkim chopperową stylistyką.

Fot. Almot

Junak M11Fot. Almot

Ceny: Junak M16 – 12 899 zł, Junak M11 – 11 499 zł.

Kawasaki KLX 125

Kawasaki KLX 125

Kawasaki KLX 125 to jedyny w naszym zestawieniu motocykl off-roadowy. Właściwie należy do kategorii dual purpose, czyli nadaje nadaje się też np. do jazdy w mieście i na szosie na niezbyt długich dystansach. Ma bowiem homologację do ruchu na drogach publicznych. Wyposażony został w 4-suwowy silnik chłodzony powietrzem o pojemności 125 ccm. Jest lekki i kompaktowy, ponieważ nadwozie nie zostało zapożyczone z motocykli o większej pojemności, lecz specjalnie zaprojektowane. Niewielka moc pozwala na łatwe opanowanie techniki jazdy. Dobrze się na nim czują niezbyt wysocy jeźdźcy.

Cena: 13 500 zł.

Suzuki VanVan

Suzuki VanVan to jeden z motocykli, którymi można będzie jeździć z prawem jazdy kat. B

VanVan 125 ze swoim charakterystycznym wyglądem w oparciu o filozofię „długo i nisko” jest zaproszeniem do relaksującej jazdy przed siebie. Szerokie wygodne siodło, szeroka kierownica i duży rozstaw osi zapewniają wysoki poziom komfortu w czasie podróży. Szerokie opony o wysokim profilu wraz z miękkim zawieszeniem dodatkowo uzupełniają opis wygodnego, uniwersalnego motocykla do codziennej jazdy – tak zachęca klientów Suzuki.

A w naszym teście pisaliśmy: Suzuki VanVan wyposażony jest w prosty, dwuzaworowy silnik chłodzony powietrzem, dysponujący mocą 12 KM. Jest to trochę za mało do dynamicznego poruszania się w gęstym ruchu. Przyspieszenia są odczuwalne do około 90 km/h, potem musimy się przygotować na długotrwałe rozpędzanie się do maksymalnej prędkości wynoszącej licznikowo 100 km/h. Dodatkowym minusem układu napędowego są wydobywające się z niego odgłosy. Oczywiście nikt nie oczekuje po takim motocyklu basowego gangu, ale dźwięk wydobywający się z wydechu przypomina raczej kosiarkę do trawy. Sprzęgło pracuje bardzo lekko, a wszystkie sześć przełożeń wchodzi bezproblemowo i miękko. Skok dźwigni mógłby być trochę krótszy, bo czasami konieczne okazuje się lekkie oderwanie stopy od podnóżka, by włączyć wyższy bieg. Najwyższy, szósty bieg nadaje się tylko do jazdy ze stałą prędkością. Jego przełożenie jest zbyt długie, by mały motorek miał jeszcze ochotę się rozpędzać. Natomiast zmniejszenie obrotów silnika owocuje mniejszym zużyciem paliwa, a w tej dyscyplinie VanVan okazuje się mistrzem. Nawet mały zbiornik (7,5 l) przy zużyciu paliwa na poziomie 3 l /100 km wystarcza na długo.

Zobacz: Suzuki RV 125 VanVan

Suzuki VanVan załapał się do naszego zestawienia dzięki wyprzedaży modelu 2013, który kosztuje 14 500 zł. Za rocznik 2014 zapłacimy 16 500 zł.

Yamaha YBR 125/YBR 125 Custom

Yamaha YBR Custom

Yamaha YBR Custom to niewielki, stylowy i praktyczny motocykl o bardzo łagodnym usposobieniu. Jest jednym z tych jednośladów, którym z powodzeniem mogliby poruszać się po drogach kierowcy bez szczególnego doświadczenia, nawet ci, którzy nie mają prawa jazdy kategorii A. Wystarczyłaby do tego znajomość przepisów ruchu, którą mają posiadacze uprawnień kategorii B. Dyrektywy unijne dopuszczają takie rozwiązanie, tylko my sami obcięliśmy tę możliwość do zdławionych „pięćdziesiątek”. Czy słusznie? – pisaliśmy w teście zamieszczonym w numerze 2/2014 Świata Motocykli (materiał zamieścimy w naszym serwisie wkrótce, na razie polecamy wydanie papierowe, które można kupić tutaj).

YBR, zasilana skromnym, kulturalnie pracującym silnikiem o pojemności 124 ccm, nie nadaje się do bicia rekordów prędkości. Świetnie za to nadaje się do nieśpiesznych wycieczek i codziennej eksploatacji.

Cena: YBR 125 – 10 900 zł, YBR 125 Custom 11 900 zł.

Fot. Yamaha

Yamaha YBR 125Fot. Yamaha

Yamaha YBR 125

KOMENTARZE

REKLAMA