fbpx

Liczba wypadków na autostradach wzrosła w 2017 r. o 15% w porównaniu z wcześniejszym rokiem, a liczba ofiar o 40%.

Do wypadków najczęściej dochodziło na skutek zbyt szybkiej jazdy, niezachowania odległości między pojazdami oraz pod wpływem zmęczenia.
Wybierając się w podróż motocyklem na długi majowy weekend, warto przypomnieć sobie podstawowe zasady bezpiecznej jazdy po autostradach.

Podróż

Długi weekend i urlop w jednym!

Majowy weekend, w tym roku będzie wyjątkowo długi – wiele osób zamierza odpoczywać nawet przez 9 dni. To oznacza zwiększony ruch na drogach – w tym na autostradach, po których, jak się okazuje, wciąż zdecydowana większość kierowców nie potrafi się prawidłowo poruszać. Według danych Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Łodzi (CBRD), ten problem dotyczy zachowania ok. 80% użytkowników autostrad. Również statystyki gromadzone przez policję nie napawają optymizmem. W 2017 r. odnotowano 478 wypadków, w których zginęło 70 osób i 697 zostało rannych. To dużo, biorąc pod uwagę, że w Polsce jest tylko nieco ponad 1,6 tys. km autostrad. Niestety, w porównaniu z 2016 r. zeszłoroczne statystyki oznaczają wzrost liczby wypadków o 15%, zabitych o 40% i rannych o 15%. Tylko w trakcie zeszłorocznej majówki (między 28 kwietnia a 7 maja) na polskich autostradach doszło do 11 wypadków i 236 kolizji, w których zginęła jedna osoba, a 20 zostało rannych. Najgroźniej było na drodze A4, gdzie miała miejsce prawie połowa tych zdarzeń (3 wypadki i 120 kolizji). Dlaczego jest tak źle?

– Karolina Tworzydło, Dyrektor Biura Marketingu i PR w Compensie, która wspólnie z CBRD prowadzi ogólnopolską kampanię społeczną Bezpieczna Autostrada.

statystyka

Do głównych przyczyn wypadków na autostradach należą: niedostosowanie prędkości (35% wypadków w 2017 r.), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (23%), zmęczenie, zaśnięcie (12%), nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (8%).

weekend majowy

Co warto sobie przypomnieć przed wyruszeniem na autostradę?
Wymienione przyczyny wypadków drogowych związane są przede wszystkim z nieostrożnością, zbyt dużym zaufaniem do własnych umiejętności, presją czasu czy po prostu łamaniem przepisów ruchu drogowego. Przed wyruszeniem w podróż warto odświeżyć sobie podstawowe reguły, jakie obowiązują użytkowników autostrad. Poniżej najważniejsze z nich.

Wjazd i zjazd z autostrady
Wjeżdżający na autostradę powinien skorzystać z pasa rozbiegowego, a pojazdy już po niej jadące zjechać – w miarę możliwości – na lewy pas, aby ułatwić mu włączenie się do ruchu. Z kolei zjeżdżając z autostrady, trzeba skorzystać z kilkusetmetrowego pasa zjazdowego i dostosować prędkość do znajdujących się na zjazdach ostrych łuków
– niekiedy oznacza to konieczność zwolnienia nawet do 40-50 km/h!

Romet

Odpowiednia prędkość
Dla przypomnienia: maksymalna prędkość jazdy po autostradzie to 140 km/h. Jeśli jednak warunki na drodze są złe – jezdnia jest śliska, pada deszcz, mgła ogranicza widoczność itd. – warto jechać wolniej. Tak samo, gdy mamy do czynienia z dużym ruchem (a tak może być w majówkę!).

Lewy pas tylko do wyprzedzania
Ruch prawostronny oznacza, że kiedy jest to tylko możliwe powinniśmy poruszać się prawym pasem. Nawet jeśli jedziemy 140 km/h, lewy pas zostawmy wyłącznie do wyprzedzania wolniej poruszających się pojazdów lub omijania przeszkód.

Jazda na zderzaku
Wielu kierowców nie zachowuje bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami i „przykleja” się do zderzaka auta jadącego z przodu. Wywiera w ten sposób presję, czasem pomagając sobie migającymi światłami, na ustąpienie miejsca na drodze. Jest to niedopuszczalne, jednak w takiej sytuacji najbezpieczniej jest zjechać poruszającemu się szybciej pojazdowi.

Świat Motocykli

Cofanie i zawracanie
Wbrew pozorom nie dla każdego kierowcy jest to oczywiste, że na autostradzie nie można cofać i zawracać. Trzeba pamiętać, że ominięty przez nieuwagę zjazd oznacza konieczność kontynuowania jazdy w tym samym kierunku do kolejnego zjazdu z autostrady.

Korytarz ratunkowy
Pod tą nazwą kryje się utworzenie przejazdu dla pojazdów uprzywilejowanych. Prawidłowe zachowanie polega na zjechaniu maksymalnie do lewej strony podczas poruszania się skrajnym lewym pasem oraz maksymalnie do prawej strony (także na pas awaryjny!), gdy jedzie się po środkowym lub prawym pasie. Pozostawiona między pasami przestrzeń przeznaczona jest wyłącznie dla pojazdów służb ratowniczych.

ROmet

Korzystanie z pasa awaryjnego
Pas awaryjny to nie miejsce na postój! Do tego wyznaczone są specjalne punkty parkingowe oraz stacje benzynowe. Zatrzymanie się na tej części autostrady jest dopuszczalne tylko w przypadku awarii pojazdu lub zagrożenia życia. Aby zachować wszystkie niezbędne środki ostrożności trzeba: włączyć światła awaryjne, założyć kamizelkę odblaskową (czy masz taką w bagażu?) oraz wezwać pomoc. Dla bezpieczeństwa własnego i innych użytkowników autostrady najlepiej zrobić to już za barierką energochłonną. Nie można samodzielnie dokonywać naprawy pojazdu. Za barierkę energochłonną oczekujemy na pomoc.

– przestrzega Tomasz Zagajewski z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

***
Bezpieczna Autostrada to prowadzona wspólnie przez Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Łodzi i towarzystwo ubezpieczeń Compensa. Szczegóły dotyczące Bezpiecznej Autostrady i kalendarz wydarzeń na autostradach znajdują się na stronie: http://bezpiecznaautostrada.pl/.

KOMENTARZE