fbpx
A password will be e-mailed to you.

Pod koniec stycznia na Facebooku poprosiliśmy naszych fanów, żeby polecili najlepsze ich zdaniem motorowery. Zobaczcie, jakie pięćdziesiątki zaproponowali.

Aprilia RS 50

Aprilia RS 50


REKLAMA

Na pierwszy rzut oka wcale nie wygląda jak motorower. Stylistyką nawiązuje do modeli RS 125 i RSV 1000. Aprilia zastosowała w swojej „50” wiele rozwiązań znanych z motocykli wyścigowych Superbike: lekką, aluminiową rama, wahacz tylny również z aluminium, widelec typu upside-down oraz radialnie zamocowany przedni zacisk hamulcowy i radialną pompę hamulcową. Końcówkę wydechu umieszczono pod siedzeniem. Wiele podzespołów wykorzystano z modelu Derbi GPR 50 produkowanego również przez grupę Piaggio. Motorower ma 6-biegową skrzynię biegów. Jest więc doskonały do zdobywania umiejętności kierowania „dorosłym” motocyklem. Napędza go silnik o pojemności 49,9 ccm. Aprilia RS 50 zdobyła II miejsce w kategorii motorowerów w plebiscycie Świata Motocykli Motocykl Roku 2011.

Beta RR 50

179 Beta RR 50 Enduro

Beta RR to motorower enduro. Znakomity do nauki jazdy w terenie. Jednostka napędowa to popularny, niezawodny i łatwy w obsłudze silnik Minarelli AM6, stosowany także przez wielu innych producentów. Do tego 6-biegowa skrzynia. Użytkownicy chwalą na forach internetowych zrywność i wygodę jazdy. Trochę narzekają na zużycie paliwa, ale to efekt jazdy w trudnych warunkach terenowych

Derbi Senda 50

Derbi Senda

Derbi Senda to drugi przedstawiciel off-road wśród motorowerów zaproponowanych przez naszych Czytelników. Rzadko spotykany na polskich drogach i bezdrożach, bo Piaggio w naszym kraju nie sprzedaje tej marki. Można więc kupić tylko egzemplarze z indywidualnego importu. Senda 50 produkowana jest w wersji R (enduro) i SM (supermoto). Motorowery różnią się rozmiarem kół (R – 21″ na przedzie i 18″ z tyłu, SM – 17″) i układem hamulcowym. Oba napędzane są tymi samymi silnikami o pojemności 49,9 ccm z 6-biegową skrzynią biegów.

Piaggio Liberty

Piaggio Liberty

Jeden z najpopularniejszych w zachodniej Europie skuterów Piaggio. Nas trochę odstrasza cena. Nowe Liberty kosztują ok. 10 tys. zł. Dostępny z silnikami dwu- i czterosuwowym. Znakomity do miejskiej jazdy do pracy. Z zakupami jednak będzie już kłopot, bo schowki ma niewielkie. Duże koła zapewniają komfort jazdy, ale silnik nie zachwyca dynamiką. Skrzynia biegów, jak w większości skuterów, automatyczna.

 

Fot. Piaggio

Piaggio LibertyFot. Piaggio

Romet Ogar 900

Romet Ogar 900

Ogar 900 nawiązuje nazwą do produkowanego w latach 80. polskiego motoroweru z silnikiem Jawy. Natomiast konstrukcją do Hondy SuperCub i jej naśladowców. Napędza go 4-suwowy silnik o pojemności 49,5 ccm z 4-biegową przekładnią. Montowany jest w Polsce z części produkowanych w Chinach. Opinie użytkowników są podzielone. Wiele osób chwali Ogara, ale równie wiele krytykuje go jako chiński produkt. W 2007 Romet otrzymał m.in. za Ogara 900 nagrodę Dobry Wzór 2007.

Yamaha Aerox

Yamaha Aerox w nowej, odświeżonej wersji

Aerox to skuter o sportowym zacięciu. Stylistyką nawiązuje do motocykli sportowych. Z pewnością nie przypadnie do gustu wygodnickim, ale na jezdni będzie przyciągał uwagę. Wyposażony w sportowe nadwozie pozbawione owiewek w dolnej części nie zapewnia podczas jazdy takiej ochrony przed wiatrem jak inne skutery. Również sportowa pozycja za kierownicą jest mniej wygodna, a na dodatek ma dość twarde, jak na sportowca przystało, zawieszenie. Użytkownicy podkreślają, że części do niego są niedrogie i dostępne.

Yamaha TZR 50

Yamaha TZR 50

TZR 50 jest pierwszym motorowerem uważanym przez producenta za pełnoprawnego członka topowej rodziny R. „Wskazówka obrotomierza przesuwa się w górę niezbyt szybko i robi niewielkie wrażenie nawet na mało doświadczonym kierowcy. Wszystko jednak do momentu, gdy nie przekroczy 5500 obr/min. Wówczas wystrzela w górę i już po chwili charakterystyczny pisk towarzyszący odcięciu zapłonu daje znać o tym, że przekroczyliśmy 10000 obr/min. Wszyscy, którzy lubią elastyczne jednostki, będą zawiedzeni, ale napaleńcom kochającym wysokie obroty nie będzie przeszkadzało, że aby uzyskać dobrą dynamikę, najlepiej w ogóle zapomnieć, że istnieje na obrotomierzu pole poniżej 5500 obr/min – pisał w Świecie Motocykli Szymon Dziawer po teście tego motoroweru.

 


REKLAMA



REKLAMA


Fot. Yamaha

Yamaha TZR 50Fot. Yamaha

 

A dalej: „TZR reagowała na wszystko ze stoickim spokojem. Precyzyjnie trzymała się zadanego przeze mnie toru jazdy i bez najmniejszych oporów pozwalała na korekty czy dohamowania w zakręcie nawet przy znacznym złożeniu maszyny”.

Zobacz także: Yamaha TZR 50. Pierwszy krok

Yamaha DT 50

Yamaha DT 50

Yamaha cieszy się, jak widać popularnością wśród Czytelników Świata Motocykli, ale nie tylko. DT 50 – podobnie jak DT 80 i 125 – to bardzo popularne na polskich drogach i w terenie maszyny. Uchodzą za niezawodne, łatwe w obsłudze i serwisowaniu. Ktoś nawet napisał, że DT 50 można rozebrać i złożyć w jeden dzień bez pomocy mechanika. DT to seria dla zdecydowanych off-roadowców, ale dla wielu z nich silnik 50 ccm to o wiele za mało, więc większość używanych Yamah DT 50 ma zdjęte blokady.

Simson S51

Simson S51

Dwie ostatnie propozycje to motorowery już niemal zabytkowe. Ale skoro Czytelnicy proponują, to je przedstawiamy. W 1980 roku powstał S51, z którego NRD-owski Simson jest w Polsce najbardziej znany. Jego produkcja zakończyła się dopiero w 1990 roku. Pojazd był wyposażony w zmodernizowany silnik M531 i M541, w założeniu miały być to silniki mniej awaryjne I bardziej „bezobsługowe”. Simson uzyskał sprzęgło ze sprężyną centralną, nowy rozrusznik nożny, a 3-biegową skrzynię zastąpiono 3- lub 4-biegową „zapożyczoną” z Vespy. Ten model powstał również w wersjach Electronic, Comfort oraz Enduro. Wersja Comfort oprócz bezstykowego zapłonu typu SLEZ, kontrolek kierunkowskazów, profilowanego siedzenia, miał również obrotomierz wyskalowany do 10 tys rpm, kontrolkę świateł drogowych, licznik wyskalowany do 100km/h , tylne amortyzatory z dwustopniową regulacją twardości, boczne bagażniki.

Według informacji Skuterowo.com w Ostrowie Wielkopolskim działa firma, która zajmuje się na zamówienie składaniem Simsonów z fabrycznie nowych części.

Czytaj więcej: Simson: Od broni palnej do legendy

Simson SR50

Simson SR50 1990 r.

Pierwsze egzemplarze skutera SR50 zjechały z taśmy w 1986 r. Ostatnie, mocno zmodernizowane pod nazwą Simson Star 50 Classic – w 2002 r. Jednak te, które pamiętamy najbardziej, czyli z czasów NRD, miały silnik o pojemności 50 ccm, i trzy- lub czterobiegową skrzynię biegów. Wciąż jeszcze, szczególnie na wsi można spotkać używane Simsony, które miłośnicy tych pojazdów kupują za niewielkie kwoty, żeby je wyremontować. Warto – bo w powszechnej opinii uchodzą za bardzo trwałe motorowery.

Simson SR50>>>

KOMENTARZE

REKLAMA